Modda Lange RS130

Leafy

Aktiv medlem
Modda Lange RS130
Har idag ett par Lange RS130 i strl. 27.5 som är bootfittade rätt tight, mellan normal och racefit. De har varit riktigt fina och goa att köra med, underbar respons m.m. men har krävt att man knäpper upp dem efter åken och tårna har haft en tendens att domna till vid kallare väder om man glömt knäppa upp.

Nu kör jag inte riktigt på samma vis längre utan mer med kidsen och försöker köra mer bredvid pisten än innan också när jag själv får tid.

Detta har fått mig till att fundera på endera ett par nya pjäxor alternativt om det går slipa ut tådelen några mm så att tårna får något mera plats framåt. När jag åker med lillgrabben så har man inte riktigt samma aggressiva åkposition och därmed vill tårna gärna ligga emot lite och det kan jag känna av i timmar efter en heldag på fjället, lite rädd att förfysa tårna t.om.

Någon som "förlängt" sina pjäxor med lyckat resultat?

jarnebring

Aktiv medlem
Modda Lange RS130
Det går utmärkt att skapa lite mer utrymme fram. Godset är rätt tjockt på dom, även om inte lika mycket som Z-modellerna har. Enda problemet som kan finnas är om du redan varit där och karvat/tryckt? Du säger att du gjort en anpassning redan? Låter som att du ska flytta dina spännen också, och köra med lite lösare spänt.

Leafy

Aktiv medlem
Modda Lange RS130
Det går utmärkt att skapa lite mer utrymme fram. Godset är rätt tjockt på dom, även om inte lika mycket som Z-modellerna har. Enda problemet som kan finnas är om du redan varit där och karvat/tryckt? Du säger att du gjort en anpassning redan? Låter som att du ska flytta dina spännen också, och köra med lite lösare spänt.
Låter lovande.

Den anpassningen jag har gjort hittills är att de har karvat på insidan i höjd med stortåns infästning mot foten för att ge framfoten lite mera plats åt sidan så ingenting har rörts framåt och ingenting har tryckts i pjäxan alls så att dem är bootfittade är väl en överdrift egentligen.
Sulorna är lite slipade på extra och innerskon är värmd med lite kuddar på bara.
Flytta spännena kanske också hade varit något att fundera på, nu när jag kör i offpisten har jag betydligt lösare än när man ligger och trycker uppkörd pist på eftermiddagarna om man säger så 😊

Jarle

Aktiv medlem
Modda Lange RS130
Beroende på vart de har fräst och hur mycket så går det att trycka tåboxen framåt en bit. En styvare sula skulle också kunna hjälpa till med utrymmet (om det är en möjlighet utifrån andra förutsättningar). Lite mekaniskt våld på innerskon i tåboxen ger ytterligare lite plats osv. Många bäckar små helt enkelt

Jag har själv, av specifika anledningar, relativt korta pjäxor (25.5 med 27.0 fot). Trycka tåboxen är det första jag gör på mina pjäxor, relativt styv sula med stopp i flexet används, på ett par har jag justerat vinkeln på foten invändigt något osv. Från att ha kontakt både tå och häl i tomt skal får jag plats utan konstigheter

Leafy

Aktiv medlem
Modda Lange RS130
Beroende på vart de har fräst och hur mycket så går det att trycka tåboxen framåt en bit. En styvare sula skulle också kunna hjälpa till med utrymmet (om det är en möjlighet utifrån andra förutsättningar). Lite mekaniskt våld på innerskon i tåboxen ger ytterligare lite plats osv. Många bäckar små helt enkelt

Jag har själv, av specifika anledningar, relativt korta pjäxor (25.5 med 27.0 fot). Trycka tåboxen är det första jag gör på mina pjäxor, relativt styv sula med stopp i flexet används, på ett par har jag justerat vinkeln på foten invändigt något osv. Från att ha kontakt både tå och häl i tomt skal får jag plats utan konstigheter

Jag har nu snackat med dem och vi har kollat vad vi kan göra.
De kommer iaf att slipa/fräsa ur tåboxen så mycket de vågar innan man riskerar konstruktionen, de kommer även att slipa ner mina sulor lite extra fram.
Vi börjar där helt enkelt så ser vi annars får det bli nya pjäxor till nästa säsong med en storlek större.
Mina fötter är 28.4 och 28.6 så jag hade gott och väl klarat mig med en 28/28.5 istället för att trycka ner dem i en 27.5 som jag gör nu...men det är ju skönt när foten sitter fast ordentligt 😊

Jarle

Aktiv medlem
Modda Lange RS130
Jag har nu snackat med dem och vi har kollat vad vi kan göra.
De kommer iaf att slipa/fräsa ur tåboxen så mycket de vågar innan man riskerar konstruktionen, de kommer även att slipa ner mina sulor lite extra fram.
Vi börjar där helt enkelt så ser vi annars får det bli nya pjäxor till nästa säsong med en storlek större.
Mina fötter är 28.4 och 28.6 så jag hade gott och väl klarat mig med en 28/28.5 istället för att trycka ner dem i en 27.5 som jag gör nu...men det är ju skönt när foten sitter fast ordentligt 😊
Låter som att ni har en plan framåt. Jag hade nog börjat med att trycka tåboxen i längsledd lite innan jag tog fram fräsen men det blir säkert kalas!

Leafy

Aktiv medlem
Modda Lange RS130
Låter som att ni har en plan framåt. Jag hade nog börjat med att trycka tåboxen i längsledd lite innan jag tog fram fräsen men det blir säkert kalas!
Bra input,

Jag skickar vidare frågan till dem och ser vad de säger gällande att trycka istället för att fräsa 👍
Jag bryr mig intehur de gör sålänge jag får mer plats för mina stackars tår 😊

Jarle

Aktiv medlem
Modda Lange RS130
Bra input,

Jag skickar vidare frågan till dem och ser vad de säger gällande att trycka istället för att fräsa 👍
Jag bryr mig intehur de gör sålänge jag får mer plats för mina stackars tår 😊
Lita på din bootfitter. De har sett dina fötter och har en plan utifrån dina behov :)

Leafy

Aktiv medlem
Modda Lange RS130
Lita på din bootfitter. De har sett dina fötter och har en plan utifrån dina behov :)
Definitivt, men man kan alltid ställa frågan 😊

Jag litar fullt på dem och det var även de som tyckte vi skulle prova att modda pjäxorna innan jag köper nya och då köpte jag inte ens de vi moddar hos dem ifrån första början.

Leafy

Aktiv medlem
Modda Lange RS130

Jag gillar uppföljningar så jag ger dig en här. Jag följde ditt råd, pratade med Snö&Sjö (ja de ska ha all uppmärksamhet de kan få om någon söker)
så de fräste ur tåboxen, längdlästade skon och moddade mina sulor lite.

Pjäxan är nu helt j**la fantastisk, jag behövde inte ens knäppa upp dem i de kortare liftarna utan kunde bara ligga och mata i pisten utan några som helst problem.

Pjäxan gick från att vara jobbig till att jag nu kan spänna dem riktigt hårt och gott utan att tårna domnar bort, hälen sitter stenhårt och jag har bara en fruktansvärt go känsla i varje sväng istället för att man får gissa sig till hur foten sitter i pjäxan för att den är halvt bortdomnad.

Så värdet av att skohorna ner fötterna i en pjäxa som egentligen är för liten och modda den tills den passar är ovärderlig 👍

Jarle

Aktiv medlem
Modda Lange RS130
Jag gillar uppföljningar så jag ger dig en här. Jag följde ditt råd, pratade med Snö&Sjö (ja de ska ha all uppmärksamhet de kan få om någon söker)
så de fräste ur tåboxen, längdlästade skon och moddade mina sulor lite.

Pjäxan är nu helt j**la fantastisk, jag behövde inte ens knäppa upp dem i de kortare liftarna utan kunde bara ligga och mata i pisten utan några som helst problem.

Pjäxan gick från att vara jobbig till att jag nu kan spänna dem riktigt hårt och gott utan att tårna domnar bort, hälen sitter stenhårt och jag har bara en fruktansvärt go känsla i varje sväng istället för att man får gissa sig till hur foten sitter i pjäxan för att den är halvt bortdomnad.

Så värdet av att skohorna ner fötterna i en pjäxa som egentligen är för liten och modda den tills den passar är ovärderlig 👍
Kul att det blev bra!
Joens är duktiga på pjäxor helt klart.

Topp