Möjlighet till topptur - att välja skidor

VickeLang

Aktiv medlem
En annan fråga, har nu pjäxor med sullängd 328, ska dock köpa ett par nya. Törs man be de montera för 325 och sedan justera beroende på vilka pjuck det blir (tänker att det hamnar mellan 322-328)? Priset för set upen blev visst 6600. Ej handlat än men sugen...
Trodde att det var begagnade för det priset. Ett par nya shift och atris för 6600 hade jag inte tvekat på att köpa! Bästa är att montera i efterhand om du ska köpa nya pjäxor innan säsongen drar igång, så blir det rätt ifall du skulle gå ner en storlek. Dock spelar det ingen jätteroll då 1cm diff på pjäxan blir 0,5cm diff från monteringspunkt.

325 eller 328 spellar ingen roll, det är sån liten skillnad :)

Jadå, jag gick från 328 till 325 med mina Head Korepjäxor, för övrigt riktigt sköna pjäxor.
påminner dig igen om att Ferox freebird är the shit, är en lättare Atris. Använde de senast idag, riktigt trevliga skidor med en shiftbindning. 🤘

Pillard

Aktiv medlem
Kan absolut inte hålla med om det, jag med flera har haft våra Shift 100% rätt inställda men tjuvlöst vid små dropp eller vissa skär på hård is osv, men ja absolut finns folk som de funkar galant för. Men med g3 ion eller atk fr14 så har jag inte hört något gnäll alls från någon :)
Det låter ju onekligen märkligt eftersom de bindningarna I stort sett helt saknar elasticitet. Dessutom löser de ut i hälen istället för tån och det är ju inte helt optimalt. Att något i te tjuvlöser är ju inte samma sak som att det kommer lösa ut när det ska...
Ska du dessutom mest åka pist ska man inte underskatta hur meckigt det är med gondoler osv när man ska ta på och av techbindningar. Shift är ju där helt överlägsen.
Sen går det utmärkt att gå heldagsturer med dem. Det är förstås lite tungt men tittar man på de tyngre techbindningarna är jj skillnaden rätt liten

Det låter ju onekligen märkligt eftersom de bindningarna I stort sett helt saknar elasticitet. Dessutom löser de ut i hälen istället för tån och det är ju inte helt optimalt. Att något i te tjuvlöser är ju inte samma sak som att det kommer lösa ut när det ska...
Ska du dessutom mest åka pist ska man inte underskatta hur meckigt det är med gondoler osv när man ska ta på och av techbindningar. Shift är ju där helt överlägsen.
Sen går det utmärkt att gå heldagsturer med dem. Det är förstås lite tungt men tittar man på de tyngre techbindningarna är jj skillnaden rätt liten
Pillard, och vad säger du om Atris:)?

Pillard

Aktiv medlem
Pillard, och vad säger du om Atris:)?
Sorry! Aldrig provat. Enda BC-skidor jag provat är Navis Freebird. Atrisen verkar ju sjukt poppis dock så den borde ju vara bra. Om inte annat borde det innebära att den är rimligt lättsåld om du inte gillar den. Jag är ju annars poster-boy för konceptet att köpa begagnade skidor för att testa och sen sälja vidare. Man behöver ha åkt rätt mycket olika skidor för att kunna förstå vad man gillar och inte

Sorry! Aldrig provat. Enda BC-skidor jag provat är Navis Freebird. Atrisen verkar ju sjukt poppis dock så den borde ju vara bra. Om inte annat borde det innebära att den är rimligt lättsåld om du inte gillar den. Jag är ju annars poster-boy för konceptet att köpa begagnade skidor för att testa och sen sälja vidare. Man behöver ha åkt rätt mycket olika skidor för att kunna förstå vad man gillar och inte
Det låter ju onekligen som ett smart val för både plånbok och miljö, samt att tillfälle ges att testa flera varianter.

Pillard

Aktiv medlem
Det låter ju onekligen som ett smart val för både plånbok och miljö, samt att tillfälle ges att testa flera varianter.
Haha! Ja plånboken sved rejält för massa år sen när jag i slutet av en säsong hann köpa på mig tre par, med olika ommonteringar som följd. Sen slutade nästa säsong ändå med att jag köpte helt nya Bibby Pro efter demotest 😂

Stort tack för alla svar och tips ,jag slår nu till på Atrisen med shift-bindning. Många verkar gilla den (dels här men även i olika tester) och när jag läser tester verkar denna skida kunna passa/funka för mig. Även om jag tror att den kommer skilja en hel del mot Soul 7. Jag får ta några dagar att lära mig skidan. Vikten på ca 4 kg tar jag, då jag tror att toppturerna inte blir så långa eller många till att börja med. Har troligen lite åtaganden i pisten med en 5 och en 7 åring :). Priskillnaden mot Ripstick på ca 2-2500 är även det en anledning. Jag hoppas jag blir nöjd, annars finns ju köp och sälj och där har vi @Pillard :).

Jag tänkte även klicka hem ett par stighudar. Är det bara ta rätt längd och att den bredaste delen minst är som tailen (eller har jag helt missuppfattat det?)?

Återigen, stort tack!

xQubeZ

Aktiv medlem
Stort tack för alla svar och tips ,jag slår nu till på Atrisen med shift-bindning. Många verkar gilla den (dels här men även i olika tester) och när jag läser tester verkar denna skida kunna passa/funka för mig. Även om jag tror att den kommer skilja en hel del mot Soul 7. Jag får ta några dagar att lära mig skidan. Vikten på ca 4 kg tar jag, då jag tror att toppturerna inte blir så långa eller många till att börja med. Har troligen lite åtaganden i pisten med en 5 och en 7 åring :). Priskillnaden mot Ripstick på ca 2-2500 är även det en anledning. Jag hoppas jag blir nöjd, annars finns ju köp och sälj och där har vi @Pillard :).

Jag tänkte även klicka hem ett par stighudar. Är det bara ta rätt längd och att den bredaste delen minst är som tailen (eller har jag helt missuppfattat det?)?

Återigen, stort tack!
Bredd på stighudarna är ju lite smakfråga. Lite bredare än midjemåttet hade jag köpt men om det syns 1cm belag på vardera sida i tip o tail gör inget. Viktigast är det att det täcker ut i mitten under foten där nästan all vikt tas. Täcker inte huden hela vägen där blir det jobbigt när man skråar i hårt före. Men i tip o tail behöver det inte gå hela vägen ut om man inte väldigt gärna vill. Blir lite mindre vikt o friktion om det inte gör det.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp