Mont Blanc 2015 - utrustning som är funkis

willedille

Ny medlem
Besteg MB i juni 2014 och ska göra om det i maj 2015 med skidåkning ned från toppen och behöver "kitta upp mig" med nya grejer! I denna djungel av grejer inom randonee (har gamla tävlingsgrejer från mitten av 90-talet), hur funkar det nu?!?!

1) är 180cm lång - vad är lämpligt med för längd på skidor och midja? vill kunna använda grejerna även i normal pist då jag är i Cham 4-6ggr/år

2) Är det någon som har erfarenhet av Völkl W-verks BMT 94 alt 109?

3) Diamir Vipec, kommentar?

4) Pjäxor? Dynafit/Dalbello?

5) Hudar?

TACKSAM för kommentar!

Peo

martens

Ny medlem
Jag är på min andra säsong med Vipec och kan varmt rekommendera dem. Är också väldigt nöjd med pjäxan Scott Cosmos. Värd att prova.

Blide

Medlem
Jag har bara teståkt BMT-modellerna i pist, men tyckte de var helt grymma och kan inte tro annat än att de inte gör bort sig i andra fören heller, men test kör först :)
För toppturer där föret på vägen ner kan vara lite vad som hade jag nog valt 94:eek:rna. De är dessutom lättare, vilket du kommer vara glad över.

Kan också instämma i att Vipec är en bra bindning, kände aldrig någon osäkerhet när jag körde på dem och handvavande är enkelt.
Faller kanske inte mig i smaken konstuktionsmässigt med all sin plast och tycker nog att de inte är tillräckligt "biffiga" för att väga såpass mycket som de ändå gör. Ska det toppturas och inte åkas "aggressivt" nerför kan du lika gärna gå på något lättare.

Ang. pjäxor. Ska det vara din enda pjäxor? Jag upplever det som dag och natt att gå från 1600-1800 g och lite mer alpin-design till 1200-1300 g och design mer i stil med TLT5 och liknande pjäxor med mycket ROM och rockade-sulor. Gör underverk för uthålligheten över dagen.
Men en sådan pjäxa gör sig bara bra på topptur, ska det köras lite vad som hade jag kollat på något stadigare.

Hudar: Once you go mohair you never go back. Inte så catchy kanske, men sant.
Lättare, bättre glid och packar ner till hälften av vad en motsvarande nylonhud gör.

Fred-o

Ny medlem
Kör själv dynafit tlt5 95% av dagarna. Nackdelen är väl att de inte är rekommenderade att använda i alpinbindningar. Inte klockrent i pist, desto klockrenare på vägen upp och i mjukt.

carl_couloir

Ny medlem
värt att tänka på är att alla bindningar inte passar på Völkl V-Werks serier då träkärnan under foten är lättad genom utfrästa håligheter, så om det är fel bredd på bindningens hålbild så kommer skruvarna att skruvas fästas mest i tomma intet.....

/C

Hawk100

Medlem
Åker precis som
@martens på Scott Cosmos och är väldigt nöjd med passformen men tyvärr är skaften lite för uppräta för min smak. Värre är dock att kvaliteten är skräp. På mina första pjäxor gick gå/åk-spärren sönder på båda pjäxorna. All heder åt Scott som då lät mig få ett par nya av årets modell. Tyvärr så lossnar skruvar och spännen på de nya, så jag måste nog avråda från att köpa dem......

Almen1

Medlem
Ju mer jag har funderat på vikt vs stabilitet, desto gråhårigare har jag blivit...

Efter 4-5 timmar uppför har alltid tankarna gått till pinn-smala skidor, de lättaste bindningarna och något riktigt bekvämt och lätt på fötterna. Så har det varit alla flerdagarsturer..;)

Ofta har det varit mediokert före nedför och skidorna med 110-115mm midjor har inte alltid kommit till sin rätta (det där episka pudret har liksom inte stått i mot all snålblåst..). Nu har jag insett att man kan inte ha för många skidor (Om man lyckas MBL förhandla på hemmaplan, alt gömmer några par på jobbet) så nu har jag olika set up beroende på ambition. Dock efter mycket testande, och velande blev valet ett par Dynafit One PX, -de satt bäst på foten, väger under 1500g, passar rambindningar och dynafit varianter. Med dessa kan jag hoppa runt på olika skidor/bidningar och fortfarande ha ett av de bästa gå-lägerna på marknaden. De är lite som Svensk mellan-mjölk, -inte bäst på något, men gör inte bort sig fullständigt.

Gällande bindningar har jag både Vertical ST, och Radical varianterna. ST med det roterande tornet har varit en utmaning, -staven har sett ut som C till och från, och jag har svurit så att det orsakat laviner på fjället. Skulle idag inte ta ST varianten...

Frågan skulle istället vara, -behövs stoppers? vill jag ha skidan som en ilsken giljotin (vid vurpa eller lavin) runt mig om jag använder fångrem...??? En fråga inte helt utan varierande svar...
(TLT speed radical vs TLT radical ST/FT)

Hälsningar Johan

frojdh

Ny medlem
Frågan blir väl lite vart du vill kompromissa... har kompisar som släpat upp K2 Pinnace pjäxor i Guardian bindingar till toppen av Mont Blanc. Fungerar men långt ifrån optimalt. Fungerar bättre i pist och liftnära turer dock...

Själv har jag åkt rätt mycket liftburet med TLT6 + skidor kring 100mm i midja. Fungerar fint men är heller inte optimalt. Åker dock hellre pist med mina TLT6 än turar med Pinnacle dock!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp