Montera Booster straps på K2 BFC 120

095599

Ny medlem
Hej!
Känner mig riktigt korkad nu, men jag har ett par booster straps som jag skulle vilja montera på mina nya K2 BFC 120 pjäxor, är det någon som har en aning om hur jag får loss originalstrapsen..?
Det sitter två justerskruvar på baksidan, som strapsen ser ut att vara fäst i, men skruvar man på dem så snurrar insidan av skruvarna bara med. Är de nitade månne..?
Någon som vet på rak arm?

20230203_043539.jpg
20230203_043526 (1).jpg
20230203_044211.jpg

erik_lagg

Aktiv medlem
Det ser ut som nitar. Jag har borrat sönder sådana på en annan pjäxmodell med en bredare stålborr från insidan. Men frågan är vad skruvarna på utsidan på stora plastgrejen har för funktion. Finns + och - där. Värt att ta reda på innan du borrar.

Koppelman

Aktiv medlem
Ser ju ut som något typ av reglage? Kanske för att reglera längden på strapen? På andra bilden syns ett litet utrymme mellan pjäxan och fästningen för strapen, kanske kan strapens placering förflyttas genom att rotera skruvarna?

Jag har för övrigt en annan fråga gällande montering hav booster, jag har ett par pjäxor med nitat strap och köpt en booster som jag vill montera men undrar om någon har förslag på bra islagsmutter/toppmutter eller liknande? Gärna med torx/insex. De jag hittat är ofta antingen för långa/djupa eller har vassa infästningar som man då skulle behöva trycka in och förstöra plasten.

GoranC

Aktiv medlem
En fråga bara, hur får du boosterstrapen att trycka direkt på plösen på dom där pjäxorna? Den lär ju inte göra någon verkan då den mest ser ut att kunna klämma på skalet på pjäxorna. Eller har du tänkt att operera bort en del av framkanten på pjäxorna?

erik_lagg

Aktiv medlem
De jag hittat är ofta antingen för långa/djupa eller har vassa infästningar som man då skulle behöva trycka in och förstöra plasten.
Fick tag i sådana med vassa långa piggar som skulle in i plasten. Jag böjde piggarna så att de blev platta och använde dem sen. Höll fast 'muttrarna' med skruvmejsel på insidan innan friktionen gjorde sitt sas. Det har funkat men 'muttern' bygger lite inåt i pjäxan och sliter på linern/innepjäxan. Mao: funkar men inte optimalt.

Förtydligande: 'muttern' har alltså gängorna inåt hålet i ett rör och är ganska platt inne i pjäxan, men sticker ändå ut någon mm mer än niten som satt där innan. Det saknades försänkning i plasten för detta.

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Ser ju ut som något typ av reglage? Kanske för att reglera längden på strapen? På andra bilden syns ett litet utrymme mellan pjäxan och fästningen för strapen, kanske kan strapens placering förflyttas genom att rotera skruvarna?

Jag har för övrigt en annan fråga gällande montering hav booster, jag har ett par pjäxor med nitat strap och köpt en booster som jag vill montera men undrar om någon har förslag på bra islagsmutter/toppmutter eller liknande? Gärna med torx/insex. De jag hittat är ofta antingen för långa/djupa eller har vassa infästningar som man då skulle behöva trycka in och förstöra plasten.
Insex m försänkt bricka, låg mutter med gänglåsning
Eller ny lämplig nit

Topp