Montering av NTN på rockerskida

nooki

Ny medlem
Hej! Inköpt nya skidor rossignol soul 180.
Någon som kan rekommendera var bindingen placeras? Bootcenter mitt eller bakmonterad (så mitten på framfoten kommer på bootcenter mitt, där man lägger mest tyngd och kraft)
Hur påverkar det rockerkonstruktionen? Har tidigare inte haft rockerskidor och då har NTN bindningen varit monterad på bootcenter mitt (vilket jag tyckte var för långt fram, bakändan på skidan kändes för lång)

Tacksam för tips och inputs! :)

somebody

Ny medlem
Montera midsole efter strecket på skidan bara, konstruktionen på skidan är tänk att bindningen ska sitta där. Man kan ev flytta lite bakåt men att flytta så att ball of foot hamnar över märket på skidan kommer resultera i att du står väldigt långt bak.

D

Deleted member 28131

Guest
Jag skaffade tidigare i vinter ett par Rossi Super 7 där NTN-freedom monterades bootcenter (helt enligt rottefellas anvisningar)... Det va min värsta telemarkupplevelse under de senaste 15åren, dom va helt oåkbara. På tok för långt frammonterade, men efter att ha ommonterat bindningarna -3cm så blev det istället riktigt bra.

nooki

Ny medlem
Tack för svar... tror jag kommer montera bootcenter minus 1cm... ska se hur det ser ut då det är dags att borra :)

rackarns

Ny medlem
Jag har nyligen byt från att ha kört med rottefella r8 till NTN freedom. Jag åker på ett par Faction royale med rocker. Jag har en freeride-centermarkering på skidan som är någonstans kring 3 cm bakom boot-centermarkeringen. Lite ovant första 4-5 åken sen kändes det kanon. MEN r8:an var monterad på samma plats på skidan. Så jag skulle säga att bakmontera NTN-bindningen minst 3 cm från bootcenter annars får du ett helvete å åka. Kan vara så att freeridemarkeringen på mina Faction är så mycket som 5 cm bakom boot center. Jag kommer inte ihåg just nu. Kan kolla och återkomma.

nooki

Ny medlem
Tack för svar!
Nu är det monterat och klart! :)
3cm bak skidans mittmarkering. (skidans viktade mitt låg framför markering från tillverkaren) så -3cm bootcentermitt blev det på rockerskidan ross soul! provåkt i mjuk pist, uppkörd bumpig pist, tät skog och raviner i mycket snö (inte super fluff fluff men nästan) nöjd! Åker med ett leende! Får se när säsongen lider ifall det kommer justeras, men inte som det känns nu.
Bakändan känns lagom lång och framskidan med.
Är dessutom nöjd med skidan! Betydligt roligare än völkl nanook. Lättare, rappare, följsammare, kvickare. Inga plankor längre.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp