Montering bindingar rocker

norly

Medlem
Hej. en ödmjuk fråga.
Jag har två par skidor som har samma längd. Den ena är offpist rocker och den andra en hyggligt bred freeride.

Som ni kan se på bilderna så sitter min bindingar på offpist skidorna (t.v) typ 2-3 cm längre fram. Enligt midsole och rek from tillverkan. Mina skidor t.h är inte midsole utan klart bakmonterade i förhållande till midsole.

Nu är det ju naturligtvis så att alla skidor är olika och så vidare, men jag när jag åker med mina puderskidor (även i pist) så måste jag hänga ganska mycket bakåt för att få ett bra flyt/skär och inte fastna i snön. Vilket är sjukt obekvämt i jämförelse med min vänstra som funkar toppen.

Så frågan är:
Är det min åkteknik som är fel och det är därför jag måste hänga bakåt (har ju lärt mig på bakmonterade skidor), eller kan tillverkans rekommendationer vara fel? (gör 2 cm så stor skillnad). Vet inte om man skall bakmontera telis bindningar, men det tycks ju så, fast inte enligt fabrikören.

i alla fall tacksam för svar.
Hälsningar från ett galet snöigt schweiz.

rabbit

Aktiv medlem
2cm gör stor skillnad, även om den beskrivna skillnaden låter i största laget.
Utan att ha sett dig åka är det svårt att säga om det är ett teknikproblem.

Hälsningar från ett galet snöigt schweiz

Int ä jag avundsjuk int. ;)

vh

somebody

Medlem
Jag monterar nästan alltid mina skidor på rekomenderad linje från tillverkaren, finns det bra info som säger en cm hit eller dit så brukar jag testa det.

Hur är linear midsole på pjäxan upp med linjen på skidan?

somebody

Medlem
Såg att skidorna till höger måste vara monterade långt bakom midsole! Är dom monterade med 3pin linjen på mitten eller?

norly

Medlem
Ahh, har inte mätt det än...

Haha, hade fasen inte mätt det. Jäklar vad skumt moterade dom blev. Skall göra om dom. Frågan är om man skall göra midsole som rek eller montera bak dom 1-2 cm.

Puder
sko = 35cm
Midosle till tåspets = 21
Montering +3.5 cm

Vanliga (är dock sjukt nöjda med den monteringen... )
sko =34
Midosle till tåspets = 13
Montering -4.5 cm

spec
185 (142-115-124)

Senast ändrad:

somebody

Medlem
Vilka är skumt monterade? Om du mäter ut mitten på din sko d.v.s 3pin - häl och hur ligger det sen till med midsole märket på skidan? Dom till höger ligger ju rejält bakom men bd skidan verkar ju helt okej monterad?

norly

Medlem
OK. då börjar vi om...

Man mäter midsole på pjucksen genom att mäta hela sulan och sen dra bort typ 15mm samt dela med 2?
(källa internet)

Man mäter skons förhållande till midsolen på skidan genom att enklasts mäta avståndet mellan midsole och t.ex hälen eller spetsen av skon, det avståndet borde vara 17.5 åt bägge hållen?

Då får jag typ att pjäxorna på db ligger typ 3 m framåt och armadan ca 4 bakom.

Eller hur gör man?

somebody

Medlem
Garmont voodoo har ju ett midsole märke på sig, det syns till och med på bilden. Ligger det framför, bakom eller över midsole märket på skidan?

somebody

Medlem
Aha nu såg jag! Montera om, fråga gärna butiken vad dom tänkte på.

Montera dock inte lika långt bak som skidan till höger. Strecken på pjäxan med sträcket på skidan!

Senast ändrad:

Molle1973

Ny medlem
Upps! Bra tråd i god tid..Jag har en ny JJ som jag ska sätta 22 AXL på ..fundersam om jag ska flytta midsole bakom skidans uppmätta någon cm för att vinna i pudret? Har inte haft skidor med denna shape innan och alltid monterat mina bakom med ca 2cm för puderåken. Är det skidans mitt eller vikt center du moterar efter på din Armada?

somebody

Medlem
Molle1973 sa:
Upps! Bra tråd i god tid..Jag har en ny JJ som jag ska sätta 22 AXL på ..fundersam om jag ska flytta midsole bakom skidans uppmätta någon cm för att vinna i pudret? Har inte haft skidor med denna shape innan och alltid monterat mina bakom med ca 2cm för puderåken. Är det skidans mitt eller vikt center du moterar efter på din Armada?
Skidan är gjord för att monteras på rekomenderad linje. Jag monterade mina bent chetler som är rätt lik jjn i det att det är modern 5 punktsskärning och grejer på linjen. Eller två cm framför standard och mot proggresiv istället. Varför man skulle montera längre bak med telemark går inte riktigt upp för mig men visst gör folk det. Skidan till höger t.ex är ju monterad sjukt långt bak och jag skulle inte gilla att åka på det.

norly

Medlem
Hej Molle.
Som du märkt är jag ingen expert på dessa saker så jag lämnar det till lite mer kompetenta folk här på forumet. Gillar dock att dom är bakmonterade eftersom det gör att jag kan lita mig ganska mycket framåt när jag åker. Och det känns lite mer aggro och passar mig. Men som dom säger i skåne smaken är som röven, klöven.

Det var en telemarksbutik här i zurkan som monterade dom, och jag antar att dom körde på midsole och sen typ anpassade beroende på skidan och mig.

Kommer sätta min db typ 1 cm bakmonterat nu i veckan, får se hur det går.

Molle1973

Ny medlem
Hej! Jag fick detta mail från Armada.

Hi
Thanks for purchasing Armada products.
We figured that each Telemark skier has his own philosophy of how he wants his binding to be mounted on a ski.
Accordingly, there's no specific recommendation on how to mount Telemark bindings on our skis.
Most guys that I have came in contact with mount the toe at or behind the center of the ski.
The midsole line on the 185 JJ represents the redommended mounting point for alpine bindings and it is located at minus 5cm from the center.
Best regards

MEN jag fattar inte hur de menar med TÅ. Monterade Du med pjäxans tådel som riktmärke eller hur fan gör man..?

somebody

Medlem
Jag monterar skidorna med mitten på pjäxan som märke! Har du ingen utmärkt mitt som t.ex garmont voodoo här uppe så mäter man ut den genom att mäta avståndent från 3pin linje till häl och dela på 2.

dr-telemark

Medlem
På rockerskidor har du oftast en ganska liten sweetspot. Dessutom har du en skida som är gjord för att inte dyka i puder och har en rockerkurva som i sig leder skida in i sväng när du kantar. Du behöver alltså inte montera fram för pistprestanda och du behöver inte montera bak för flyt. Mitten av pjäxan på BC-strecket eller 1cm bakom funkar generellt väldigt bra. Om du inte har någon specifik tanke med en annan montering. Moderna telisbindningar med styva pjuck sätter redan mer press på framskidan än en aplinbindning, så frammonterin är ju helt onödigt och korkat. Ändå får man passa sig för detta i den tyskspråkiga delen av världen. Där vill man gärna montera fram 3-4cm.

I Nordamerika och delar av Sverige och faktiskt också Frankrike har jag ofta stött på kvarlevor från förra seklet som monterar balanspunkt även på moderna fullrockertwintips. Det är milt uttryckt åt h-vete! Man ska ha tur med skidans viktfördelning för att inte hamna långt ifrån sweetspot. Jag såg en kille på ett par Line Motherships som stod nästan en decimeter från strecket. Han var inte så lite frustrerad...

Utifrån bild nr två så ser du ut att stå 3-4cm för långt fram. Strecket på pjäxan borde vara på eller strax bakom strecket på skidan om det senare är rekommendationen för alpin boot center.

norly

Medlem
Bra svar. Monterade om idag sÅ nu e bindningarna samma på bägge skidorna, och ca 2 cm längre bak än midsole. Skall testa i helgen. Dock är middole märket på db skidan längre fram än grafiken visade, missade det, rookie som man är. Tack för all handledning. Återkommer med feedback efter helgen.

mikmik

Ny medlem
Hej!

Nu behöver jag lite hjälp! Jag har precis fått hem ett par Atomic access 191 cm med cobra R8. Jag beställde med montering "center" men skrev oxå att jag ville ha en montering som funkar bra både off piste och i pisten. Nu har jag mätt upp midsole på mina pjäxor (garmont ener-g) och kommit fram till att det är 15.75cm (tot sullängd 33 cm)

När jag sätter i pjäxan ser det ut som att midsole på pjäxan ligger ca 1,5-2 cm bakom märket som heter team/classic. Jag antar att team/classic är center? Har de monterat fel eller är det ok?

mvh
MM

norly

Medlem
Ah, glömde återkomma med resultatet. Sjukt mycket bättre efter att ha monterat om bindningarna. Jag gillar att hänga ganska mycket framåt. Så för mig blev det perfekt. Tack för all hjälp

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp