Montering!

Maxudd

Ny medlem
Montering!
Tja jag stack till stadium o köpte ett par k2 silencer. Sa åt dom att mitt montera men dom typ satte den 25% längre bak o sa "nu ska du kunna åka bra i berget och parken" jag blev sur som attans men då undrar jag äre bra att ha så? för den snubben verkade ändå veta vad han snackar om när vi snackade innan han monterade dom.. Men så vad tkr ni om deras "fel montering"

jeppenator

Aktiv medlem
Montering!
alltså.. vill du kunna åka pist och puder är de ju bra med lite bakmontering.. annars skulle ju varken pistlagg eller puderlagg ha sådan montering.

100% park däremot när man vill kunna åka lika bra framlänges som baklänges och ha bra balans på rails och i luften.

en skida med mittmontering blir inte lika bra i pisten och därmed fungerar den sämre utanför parken.

om du bad honom på stadium att mittmontera och sen monterade han endå bak bindningen så är de ju dem som gjort fel och då bör du kunna gå dit och få den ommmonterad utan att betala om du nu vill ha mitt istället! :)

lycka till
/jeppe

Teufel

Ny medlem
Montering!
Stadium alltså! dock kör jag lite bakmonterat just pga att jag inte enbart nöter park med mina "trick skidor"..

sn1tch

Ny medlem
Montering!
Jag var in på stadium idag och sa åt en kille och mittmontera, han gjorde det direkt och han gjorde det gratis. ;)

Maxudd

Ny medlem
Montering!
oki tack Jeppe du var till mest hjälp! Ja jag har provat dom det var faktist rätt najs som dom satte dom :) åker offpist bra o parken funkar helt ok också! Tack allihopa!

Maxudd

Ny medlem
Montering!
men om jag skulle ommontera så skulle det vara 2 fula hål i skidan? Förresten k2 Kung Fujas har ju så man kan mitt montera och bak montera när man vill!

Willlmutt

Ny medlem
Montering!
maxudd sa:
men om jag skulle ommontera så skulle det vara 2 fula hål i skidan? Förresten k2 Kung Fujas har ju så man kan mitt montera och bak montera när man vill!
Nja, det tror jag inte. Det behövs en speciell bindning för att det ska gå har jag för mig, nämligen marker griffon/jester schizo, eller har jag fel?

Willlmutt

Ny medlem
Montering!
maxudd sa:
Willlmutt sa:
maxudd sa:
Nja, det tror jag inte. Det behövs en speciell bindning för att det ska gå har jag för mig, nämligen marker griffon/jester schizo, eller har jag fel?
jag har Marker griffon 11
Jo, men jag tänkte på det du sa om kung fujas :)
Om du skulle ommontera skulle det inta vara 2 fula hål, utan typ 8 hål i varje skida. Det finns väl ändå bara en griffon (griffon 12) ?

Grilljanne

Aktiv medlem
Montering!
Willlmutt sa:
maxudd sa:
Willlmutt sa:
Jo, men jag tänkte på det du sa om kung fujas :)
Om du skulle ommontera skulle det inta vara 2 fula hål, utan typ 8 hål i varje skida. Det finns väl ändå bara en griffon (griffon 12) ?
Det behövs som sagt en Marker Schizo för att kunna ändra bindningens läge, det är förmodligen det du har sett när du kollat på Kung Fujas. Och ang. Griffon så har den DIN 12 och inte 11..

R

R-R

Guest
Montering!
maxudd sa:
Willlmutt sa:
maxudd sa:
Det finns ingen Marker Griffin 11, antingen har du Marker Griffon 12 eller så har du marker M11 Free, antagligen den sämsta "jibb"-bindningen i världshistorien! Lycka till!
PS: Är skidorna bak/standard-monterade är de, i princip, skit att jibba med. Jag står kvar vid att, om du beställde mittmontering, ska du ha det också --> Stadium gjorde ett tjänste fel --> Du ska ha nya skidor/eller ny, gratis montering och ett papper där det står att ommontering inte försämrar skidans hållbarhet/prestanda, om du skulle, mot förmodan, knäcka skidan. Tro mig, jag vet hur det känns...
DS.

Din räddare i nöden,

R-R

Montering!
wallb3rg sa:
Lite mitt i här,

men jag har samma "problem" , var kan man få mittmontering och vad kostar det?
tack i förhand :)
Närmaste stadiumbutik el. någon annan typ av sport eller skidbutik, när jag monterade på stadium kostade det 150 kr, men skiljer kanske butiker emellan.

Var dock noga med att förklara precis hur du vill ha det, det är ju som sagt ganska lätt att det blir fel! ;)

Carled

Aktiv medlem
Montering!
Det du kan göra för att undvika misstag är att mycket noggrant rita ut exakt var du vill ha bindningen monterad, dvs. var din boot center skall hamna. Då behöver personen ifråga bara utgå ifrån det streck som du bestämt och blir således bara ansvarig för borrandet och skruvandet, inte placeringen.

N

nizZZze

Guest
Montering!
maxudd sa:
Tja jag stack till stadium o köpte ett par k2 silencer. Sa åt dom att mitt montera men dom typ satte den 25% längre bak o sa "nu ska du kunna åka bra i berget och parken" jag blev sur som attans men då undrar jag äre bra att ha så? för den snubben verkade ändå veta vad han snackar om när vi snackade innan han monterade dom.. Men så vad tkr ni om deras "fel montering"
Exakt samma sak hände mig för typ 3-4 månader sedan. Jag gick bara tillbaka och fick dom om monterade. Och dom monterade antagligen bindningen efter mitten på midjan och eftersom K2 silencer inte är symmetriska så kommer bindningen längre bak.

Senast ändrad:

Astockinger

Ny medlem
Montering!
köpte ett par k2 disorderly 09/10 modell nu i förra veckan. böhövde ett par lagg snabbt så det blev dem. I alla fall så fick jag dem och griffon bindning för 2200 totalt, så priset var ju grymt. Jag skulle såklart ha mittmonterat och jag sa extra till, jag skrev även på lappen som man skulle fylla i att jag skulle ha mittmonterat. När jag kom hem med skidorna såg jag att det inte var mittmonterade, han hade suttit bindningen 28mm från mitten. Enligt mallen som dem hade på staduim var det 12-15mm felmonterade, inte så mycket kanske men ändå? man får gilla läget helt enkelt... skidorna var så pass långa så det gör kanske inte så mycket.

Tack o hej

Montering!
Många stadiumbutiker eller sportaffärer i övrigt har ingen koll asså! Det absolut bästa är nog som Carled sa, rita upp exakt där du vill ha bindningarna, då kan dem i princip inte göra fel! Eller var med när dom monterar dem helt enkelt, ifall man är riktigt osäker. Sjukt noga och försiktig måste man ialafall vara när det gäller montering i samband med stadium...:)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp