Monteringspunkt Big Trouble + AK Made'n?

yiu-han

Medlem
Min flickvän har skaffat sig ett par Dynastar Big Trouble Limited edition 176 cm och ett par K2 AK Made,n 179 cm (06/07). Jag ska montera dom och försöker lista ut var som skulle passa henne bäst. Har sökt både här och på Teton utan att hitta något som hjälpte mig.
Hon körde K2 Nancy 169 cm på +3cm förra säsongen och tyckte dom va för mjuka och lite korta men bra monterade.

Pilot:
165 cm 50 kg tjej som kör rätt hårt. Bra teknik och tävlingsbakgrund.
Kör mest framåt och jibbar inte speciellt mycket.

Case 1:
AK Made'n kommer att användas till offpist i Kanada och alperna. Kommer antagligen bli mer småsvängar än bränna stora ytor.

Case 2:
Big Trouble kommer användas till det mesta så som svensk offpist, storslalomsvängar i pist och kanske till och med lite jibb.

Min tanke va AK Made'n på +2-3 och Big precis framför S på texten standard.
Nån som har bättre tips?

// johan

Edit: 50 kg va det och inget annat.

Senast ändrad:
H

Hasse

Guest
Hade gärna kommit med tips. Men tyvärr så är det vissa personer som tycker jag inte vet vad jag skriver om när jag hjälper folk så jag ger inga mer tips nu. För förmodligen så vet jag knappt vad detta är för skidor eller hur man monterar skidor.

//H

oscarius

Ny medlem
jeffa sa:
Nu har eran lilla relation gått för långt.
Hasse är både aktiv och kunnig som fan. Visst, attityden kan man ju vässa på, men som helhet är han precis en sån som freeride.se behöver fler av.

Skärp dig Hasse, och dela med dig av lite info som de flesta här vet du besitter.

Jarle

Aktiv medlem
Hmm.. MnO och Hasse är de jag spontant kan komma på som skulle kunna ha något vettigt att tillföra...

Det jag vet är att en montering framåt gör att skidan går lättare in i sväng, blir lite mindre fartstabila och får sämre flyt.

Eftersom korta småsvängar gör att skidorna planar mindre så känns det som att AK'n kommer flyta sämre om du flyttar fram bindningen. Har hon bra teknik och kör rätt hårt så tycker jag inte att det borde vara några problem att montera på linjen. Iofs borde det inte vara några problem att montera fram/bak heller. Jag antar att det bara handlar om vilka egenskaper hon vill ha ut av skidan.

AK'n är ju ganska mjuk och jibbig redan från början så att montera den framåt kan kanske göra skidan ännu lite vekare? Men vill hon ha en lekfull skidan så kanske det inte är helt fel heller... Tror nog mer på 2+ än 3+ dock.. Men det är ju bara teoretiskt...

BT är en styvare skida som är lite mer tungjobbad så denna kändes först som den skidan hon skulle frammonterat om det var någon av dem (om det nu berodde på att hon ville ha en mer lättkörd känsla)....

Hoppas någon mer kunnig har något vettigt att säga... Tråkigt att en del ska förstöra för många andra....

Lycka till! Jag väntar spänt på en lång utläggning från någon :)

yiu-han

Medlem
Att jag tänkte montera AK +2-3 beror på att skidan är rätt lång med tanke på hennes längd/vikt. Och den borde flyta som en kork med henne på även lätt frammonterad. Offrar hellre lite högfartsegenskaper än smidighet i skogen.

BT har jag bara kört några enstaka åk för ett par år sen så den har jag ingen aning om vad som är lämpligt.
+4 cm sa en kompis som åkt den en säsong. (Rev av plasten och hittade ett litet streck så jag utgår från det)

Just nu känns det som:
AK = +2
BT = +1

Men jag behöver lite mer info så tyck till. (Ja, jag har tråkigt i väntan på snön)

Lima-ko

Ny medlem
En skida presterar bäst när man monterar bindningen på skärningens mitt. Svårare än så är det inte.

Att väga in andras personliga erfarenheter i hur man ska montera bindningen tycker jag personligen är dumt. Detta eftersom det är din tjej som ska åka på laggen, och inte Jan Banan här på Freeride.

yiu-han

Medlem
Jag tycker andras personliga erfarenheter kan vara väldigt intressanta för att nyansera mina egna funderingar. Kan det överhuvudtaget vara dumt att få mer information, oavsett vad man har för frågeställning?

jeffa

Ny medlem
yiu-han sa:
Jag tycker andras personliga erfarenheter kan vara väldigt intressanta för att nyansera mina egna funderingar. Kan det överhuvudtaget vara dumt att få mer information, oavsett vad man har för frågeställning?
Håller helt med!

Lima-ko

Ny medlem
Jag förstår att mitt tidigare svar var ganska kort och lämnade en del att önska. Utvecklar därför mina tankar något.
yiu-han sa:
Visst är det bra att få andras syn på saker och ting, om man vet vad deras personliga erfarenheter grundar sig i.
Jag personligen tror att ibland kan för mycket information göra att man blir ännu mer osäker, speciellt om åsikterna inte byggs upp av argument. Om man inte har tillräcklig kunskap för att bedöma om informationen stämmer eller inte tror jag också att viss information snarare stjälper än hjälper.

Säg t.ex. att någon tycker att en fet skida dyker med jämna mellanrum när man åker djup snö då bindningen är monterad enligt fabrikens angivelse. Visst kan det bero på att skidans monteringspunkt inte är helt hundra och bindningen måste därmed bakmonteras några cm men det kan lika gärna bero på att åkaren har en bristande teknik. Om testaren inte kan erkänna detta själv, hur vet man då vad som gäller?

På grund av ovanstående exempel ifrågasätter jag många recensioner som görs på Freeride för att man inte får reda på tillräckligt mycket information om åkaren och hur den egentligen har åkt skidan. Detsamma gäller även för många recensioner i t.ex. Åka Skidor. Om jag personligen inte åkt med när personen testat skidan eller åtminstone vet hur denne åker tar jag recensionen med en väldigt stor näve salt.

En vanligt förekommande kommentar är också något i stil med, den här skidan är alldeles för klen och mjuk.
Har teståkaren legat och pressat skidan på rent skär med mycket dynamik (rörelse) och rejäl upprundning (fortsatt kanta genom hela svängen) i en relatvit brant pist köper jag det helt.
Har teståkaren istället åkt och sladdat lite i fallinjen med rejäl bakåtvikt och helt raka knän är det väl istället åkaren som borde få beskrivningen klen och mjuk, eller?
Kan man inte ta skidan på en åktur utan bara åka med skidan är det ju skidan som ska recensera åkaren, inte tvärtom.
Ser Ni skillnaden?

Många av dagens skidor har ett förhållandevis mjukt flex längdledes men kan fortfarande vara väldigt vridstyva. Det är först när man kantar en skida som man kan känna om den är vridstyv eller inte. Kan man således inte göra en skärande rund sväng med bra tryck i kommer man aldrig kunna avgöra hur vridstyv en skida är utan bara känna flexet längdledes.

Här har jag ett väldigt bra exempel från verkliga livet. Skidan är Line EP Pro, en av marknadens mjukaste skidor, längdledes. Min polare Mike körde dem hela vintern i Jackson Hole ifjol. Mike väger ca 90 kg, är väldigt muskulös och drygt 190 cm. Han åker med mycket dynamik och kan således få ner stora delar av sina 90 kg ner i skidorna. Han är även duktig på att kanta och kan göra detta genom hela svängen och därigenom runda upp svängarna rejält.
Mike nämnde aldrig något om att han tyckte att de var för mjuka eller fladdriga i hög fart, däremot hade han ont i skenbenen för att han tyckte att skidorna svängde för mycket.
Ibland får man dock höra att Line EP Pro inte ens går att åka med i pisten för att de är för mjuka och/eller fladdriga.
Vad tror Ni denna skillnad i recensioner kan bero på?

Jag personligen tror att det kan ha att göra med att en kantad skida är en stabil skida

Detta är mina personliga åsikter i frågan, som jag framför allt grundar i min analys av gäster, åkare och andra instruktörer under mina 8 år som skidåkande skidinstruktör i Sverige, Australien, Norge samt USA men även i de kurser i bl a mekanik och skidteknik som jag gått genom åren.
Jag är ingen Gud och förstår självklart att en del av mina resonemang kan vara fel och ser därför gärna att en livlig diskussion uppstår. Det är både positivt för mig men framför allt för Freeride och dess medlemmar.

Senast ändrad:

yiu-han

Medlem

@Lima-ko

Av ditt första inlägg fick jag känslan av "strecket-gäller-i-alla-lägen-och-ingen-vet-vad-dom-pratar-om".

Jag håller helt med i ditt andra inlägg. Självklart ska man väga relevansen av folks synpunkter mot hur mycket övrig info man har om personen, situationen och alla andra faktorer som kan spela in i sammanhanget.

Det är ju exakt därför jag startade tråden istället för att bara skumma recensioner och va nöjd sen.

Senast ändrad:

jeffa

Ny medlem
Hasse sa:
Hade gärna kommit med tips. Men tyvärr så är det vissa personer som tycker jag inte vet vad jag skriver om när jag hjälper folk så jag ger inga mer tips nu. För förmodligen så vet jag knappt vad detta är för skidor eller hur man monterar skidor.

//H
Väx upp och sluta vara en sån bebis!

Grymt bra skrivet av Lima-ko!

Verkligen på tiden att detta tas upp. Tydligen så finns det människor på Freeride som är kapabla till att tänka själva och inte litar blint på de i många fall missvisande bilder folk ger av sig själva här inne.

Håller på att fila på min respons på Lima-ko´s inlägg men det ser ut att resultera i en mindre doktorsavhandling så det får vänta tills imorgon när jag är lite piggare.

Kram och gonatt på er sålänge!

To be continued!
Jeffa

KalleKax

Ny medlem
När det nu kommer till att montera skidor har alla missat en visentlig del av informationen. Vad har tjejen för storlek på fötterna? För helt mekaniskt sett bör en pjäxa som är kort monteras lite längre fram än en stor pjäxa för att få samma tryck fram på skidan. Detta kan man se på typ alla damer på WC. Detta gäller ju först och främst pist skidor för att få skidan att dra in i sväng.

Men efter som detta inlägg handlar om två par friåknings skidor så kommer det ju snarar till en smaksak än till någon större praktisk nytta om man inte börjar flytta bindningen flera cm.

Jarle vad kan du om skidåkning? Hur kan du påstå att korta svängar gör att skidan planar mindre? Handlar det inte om farten och hur man arbetar skidan? Och Hasse du som åker som en kråka har jag också svårt att förstå hur du ska ha någon egen känsla av hur en skida ändrar sig i förhållande till monterings punkter? Man kan visserligen läsa sig till sådant men varken Jarle eller Hasse har teknik god nog för att känna den skillnaden själva.

När det kommer till att skidan blir lättare att få in i svängen vid frammontering har jag inget att säga emot men att den skulle bli mindre fartstabil har jag lite svårt att köpa… Möjligen en mycket lite förändring men knappast någon märkbar. Sämre flyt blir det ju om du flyttar fram tyngden men detta handlar ju också om hur skidan är byggd.

När det kommer till min vapendragare Woppa håller jag med honnom i stora drag. Det här med källkritik på freeride är ju så sjukt bristande. Folk lyssnar på vem som och tar det som sanningar. Folk som inte kan göra en skärande sväng pratar om instabila skidor och recenserar olika skidor. Frågan är om dom gör skidorna eller sig själva rättvisa?
Troligen inte!

Så mitt förslag till montering är att utgå från en slullängd på 310mm som kan ses som en viss standard bland herrpjäxor. Sedan ta 310mm minus pjäxans mått (295mm) = 15mm sedan dela 15mm i två och få fram en siffra på 7,5 mm detta är det mått jag skulle montera fram min bindning. Detta är mina personliga filosofi och den funkar fint för mig.

yiu-han

Medlem
Starta gärna en ny tråd för att belysa andra ämnen så kan den här tråden få handla om topic. Alltid trevligt om topicen stämmer med inehållet i tråden.

Jag vill fortfarande ha fler synpunkter på monteringspunkt av AK + BT.
Läs första inlägget och tyck till.

Edit: Där kom det en hel del matnyttigt! Hon har 284 mm sula.

Senast ändrad:

D_B

Ny medlem
Gör såhär:

Smacka dit dom +3cm på AK made´n (eller möjligtvis 4 =))
Och sen tar du +2cm på Big Trouble

K L A R T

Blackriverpaint

Ny medlem
Ärligt talat sà har jag svàrt att förstà varför man väljer att ha +3 pà Nancyn om den känns kort och mjuk. Flyttar du fram bindningen sà känns skidan kortare vilket borde vara ganska logiskt. Att skidor är mjuka är ju som sagt en ganska flytande definition som vissa skrivat tidigare.

Har man racebakgrund och kör pà nàgorlunda rent skär sà ser jag inte nàgon jättebra anledning att flytta fram bindningen flera centimeter om man inte värderar egenskaperna som det ger vid baklängesàkning.

1cm framàt är väl fine för en tjej pà herrskidor. Men de 3-4 cm som nämns har jag svàrt att se argument för.

yiu-han

Medlem
Nancy va tänkt som hopp/lekskida. Och kommer fortfarande va det och det är därför det ska kompletteras med 2 par skidor till.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp