När är bäst att åka till Riksgränsen?

ekeerberg

Ny medlem
Jag och en polare tänker åka till riksgränsen nån gång i år, tänken är att hyra scouter o köra ut i "backcountryn" o köra lite bräda.
Därav lyder min fråga vilken tid på året är det bäst åka dit?:D
Tack på förhand, peace!

somebody

Ny medlem
Jag tror inte att scouterna tar på sig sådana uppdrag faktiskt!

Scouter

Skoter

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem

Antar att det är sherpas du menar ... de kan nog bära era brädor ända ut i backcountryn. Bäst med snö är det oftast på våren och då är det dessutom ljust från tidig morgon till sen kväll. Låt mig föreslå april månad för ert lilla äventyr. Jag är dock osäker på om det går att hyra sherpas i gränsen, men det är sannolikt enbart en ekonomisk fråga.

Lycka Till!
MM

somebody

Ny medlem
Då är frågan, hur kör man en sherpa? Eller är tanken att sherpan ska köra dom ut i den så kallade backcountryn?

ekeerberg

Ny medlem
Menade scooter inte scouted haha, gick lite snabbt där.

Senast ändrad:

ekeerberg

Ny medlem
Drog "retard card of the day" här, ni får ursäkta mig!:cool:

Och ja menade skoter

Senast ändrad:
ekeerberg sa:
Jag och en polare tänker åka till riksgränsen nån gång i år, tänken är att hyra scouter o köra ut i "backcountryn" o köra lite bräda.
Därav lyder min fråga vilken tid på året är det bäst åka dit?:D
Tack på förhand, peace!
Har du "scouter"kort? Det behöver alla som tagit vanligt körkort efter -00. Kan bli tufft att hyra utan något att visa upp.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/snoskoter/

Leder

Medlem
MM vad tror du om de gamla goda stighundarna då? Inget körkort krävs. Bekvämt och miljövänligt också. Har du koll på de lokala raserna av stighundarna i gränsen MM?

Och lyckas någon hyra Scooter (den blonderade modellen) ut i out-pisten i gränsen hänger jag gärna med. Vilken lattjo grej det skulle bli!

@somebody roligast svaren på länge, och helt sakliga!

/Leder

Pillard

Aktiv medlem
Bäst tid skulle jag säga är när det inte är flatljus... Gränsen är lite jobbigt just på det sättet men april/maj är ju väldigt trevlig tid i gränsen. Mycket snö och mycket ljus så skiddagarna blir rejält långa.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Ett alternativ skulle kunna vara att hyra snöskoter. Men hur är det i Gränsen, är det fritt fram att köra eller finns det begränsningar. Och ... finns det snöskotrar att hyra?

/MM

ekeerberg

Ny medlem
Står på deras hemsida att det finns möjlighet att hyra om man har vanligt körkort så antar att det är det som gäller

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
ekeerberg sa:
Står på deras hemsida att det finns möjlighet att hyra om man har vanligt körkort så antar att det är det som gäller
Yes men då är det guidade turer som gäller är jag ganska säker på och inte att åka själv för där gäller skoterkörkort enligt svensk lagstiftning.. ;)

Dessutom får du bara köra på lederna så att åka ut och BC utan att komma från lederna är inte det lättaste...

Senast ändrad:

somebody

Ny medlem
"Du som har körkort eller traktorkort, också kort som är utfärdade efter den 1 januari 2000, har rätt att köra snöskoter inom organiserad turistverksamhet om färden sker

i en grupp på högst tio förare.
under ledning av en person som har förarbevis för fordonet.
längs en sträcka som ledaren har bestämt i förväg."

Det där är alltså vad som gäller och det lär inte inbjuda till någon häftig offpiståkning. För att få köra skoter som du själv behagar så måste du ha ett körkort utfärdat före 2000-01-01 eller ett skoterkort!

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
somebody sa:
"Du som har körkort eller traktorkort, också kort som är utfärdade efter den 1 januari 2000, har rätt att köra snöskoter inom organiserad turistverksamhet om färden sker

i en grupp på högst tio förare.
under ledning av en person som har förarbevis för fordonet.
längs en sträcka som ledaren har bestämt i förväg."

Det där är alltså vad som gäller och det lär inte inbjuda till någon häftig offpiståkning. För att få köra skoter som du själv behagar så måste du ha ett körkort utfärdat före 2000-01-01 eller ett skoterkort!
Plus att du bara får köra på lederna med hyrskoter..

Senast ändrad:

somebody

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Plus att du bara får köra på lederna med hyrskoter..
Det kan säkert skilja från uthyrare till uthyrare och stället till ställe men det spelar ju ingen större roll när man utan förarbevis inte får framföra skotern utom en guidad tur över huvud taget och det är inte unikt för gränsen.

Brorsan var i Jackson Hole på 90-talet. Det lokala gänget brukade ta skoter (AKA scouter/scooter) uppför berget. På toppen kickade dom skotern utför en brant och åkte efter den på skidor. Ghost-ride kallade dom det. Låter buskul! Fast det kan bli dyrt om hyrskotern väljer ett dåligt vägval.

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp