När är högzonen öppen?
På skistar.com står det att Åre högzon öppnar den 8 februari men även att kabinbanan och gondolen öppnar ”så fort vi kan erbjuda bra alpin skidåkning”. Detta gör mig förvirrad eftersom gondolen burkar väll hålla öppet över nyår? Eller? Och det är en del av högzonen eller jag inte är helt ute och cyklar?

Min fråga är: När är gondolen öppen/när kan man åka skidor i toppen av berget?

Har varit i Åre minst 10 gånger men bara över påsk så aldrig varit med om att liftar/områden står avstängda förutom vid enstaka tillfällen då vädret varit dåligt.

Brukar toppen vara öppen runt vecka 3-5 eller är det standard att den håller stängd då?

När är högzonen öppen?
Gondolen går, dock är bara störtloppet pistat. Tväråvalvet och stendalen öppnar dom senare. Störtloppet går ju att öppna tidigt pga dom sprutar snö där.

Tillåter vädret är gondolen öppen från och med när den öppnar för säsongen.

När är högzonen öppen?
Så alla som åker under julen/nyår åker endast i lågzonen+störtloppet?
Är det värt att åka innan toppen är öppnad? Man får ju trots allt kortare köer, betala mindre för boende och pisterna är mindre sönderkörda i slutet av dagen. Eller ska man vänta?

När är högzonen öppen?
Ja .

I kontrast till jul och nyår är det ju värt. Snöläget är dock uselt nu, men det är ju några veckor kvar. Bäst är la efter sportloven i undantag från påsk. Vädret är så slumpmässigt så där är nog en spåkula bättre att konsultera.

Förra året var ju november och december bäst enligt mig, om man räknar tiden liften var öppen :p

TonyMeira

Ny medlem
När är högzonen öppen?
Tja ,
Åker till åre nästa vecka och min fråga är varför inte högzon är öppet ? Nån som vet finns ju tillräckligt med snö iallafall fall. Tacksam för svar

När är högzonen öppen?
Gondolen och störtloppet är öppet när vädret tillåter.

Det är inte så otroligt mycket snö, och det som finns har kommit med mycket vind, så det transporteras ned bland träden. Sjukt mycket snö i skogen nu sen senaste två stormarna på knappa 2 veckor.

Tväråvalvet och stendalen brukar öppna i februari om jag inte minns fel.

Senast ändrad:
När är högzonen öppen?
Tja ,
Åker till åre nästa vecka och min fråga är varför inte högzon är öppet ? Nån som vet finns ju tillräckligt med snö iallafall fall. Tacksam för svar
Drog till Åre v.1 och hade fantastisk tur med vädret, sol och kyla varje dag, så gondolen höll öppen hela veckan. Snön var hård och det var endast sönderkört runt vm 8an och nere vid vm 6an i slutet av dagen. Hoppas du har lika mycket tur som mig!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp