När blir skistoppers för breda?

NATIVE

Medlem
Planerar ett köp av 115 mm skida och bindn m 132 mm skistoppers och utgår ifrån att det inte innebär problem(?). Ni på forumet som monterar mycket skidor - finns det ngn tumregel för hur mycket "överhäng" som tolereras?

Jarle

Aktiv medlem
Det kommer troligtvis bli väldigt mycket för brett. Stoppern kommer ev ta i snön.

Ofta går det att dra på en 110mm stopper på 115mm breda skidor utan att det tar i.

Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
Fast det är ju inte ens en extra cm per sida så det beror väl på hur dom mäter? :/

Piglet55

Medlem
Jag använder en 110mm bred stopper till ett par 95mm breda skidor. Just den kombinationen funkar fint även om det ser lite knasigt ut.

Så visst går det även om det kanske inte är optimalt.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Yo ... det beror på hur breda de verkligen är, hur stort indrag de har i åkläge och hur högt upp på skidan de sitter ( hur mycket bindningen är uppbygd). Antar att det är ett par Marker. Vad är det för bindning och skidor?

/MM

S

SirTM

Guest
Jag har 132stoppers på ett par 118mm breda skidor och har inte upplevt några problem i alla fall. :)

U

user133436

Guest
Har ett par 115mm på 100mm skida, Har inte teståkt men tror inte på några problem.

CGBHamilton

Medlem
Hej!
Har ett par Dynafit tlt radikal 2.0 med 105mm stoppers. Tänkte montera dessa på ett par skidor som är 85mm. Reflektioner kring det? Kommer stoppern ligga långt utanför skidan/ta i?

Jag förstår inte hur man mäter, för hur jag än gör så är mellanrummet runt 90mm. Hur och var mäter jag stoppern?

Är också rätt stor skillnad om man ska carva stora vinklar i pist eller glida puder. Är det i pisten kan det bli problem om den tar i tidigt.

Jag har kört 120 på 100 skidor utan problem. Men då sitter dem lite högre på tectons.

Många saker går bra när man väl testat så enklast är att testa och se hur det går!

Hawk100

Aktiv medlem
Ett problem jag upplevt med (rejält) för breda stoppers är att skidorna (eller snarare stopperna) kan haka fast i varandra. Inte vanligt, men jäkligt otrevligt när/om det händer. Har hänt mig i liften och på platt mark, aldrig under åkning! Jag har nu bytt till smalare stoppers….
Jag upplevde dock aldrig att stoppern tog i snön ens vid rejäl kantning i pisten.
(Gällde Salomon Guardian)

Topp