När de skarvar med pistkartan...

KarinLager

Aktiv medlem
Alltså jag älskar Stöten, det är inte det. Men här blir man ju lite fundersam. När man ser bilden får man ju lätt intrycket att det är ski in ski out till husen längst till höger. Särskilt säker blir man ju när Stöten skriver i sin tidning att allt boende i Stöten har ski in ski out. Ja i praktiken går det säkert att baxa sig till och från liften med skidor. Men det är rätt långt. Bara att kolla google maps. Bodde där för ett antal år sedan och vi insåg att vi tyvärr skulle få ta bilen till skidtorget varje dag. I och för sig hade vi rätt små barn då men knappast ens för vuxna hade skidåkning varit ett angenämt alternativ.

Är det fler som gör så här tro? Tycker det är lkite småfult, å andra sidan har man väl lite underöskningsplikt och ja, jag kan förstå att man vill göra en "snygg" karta.

Bilagor

• 5F2D5787-F3B6-4DEE-A66E-0135877C6FBE.jpeg
    5F2D5787-F3B6-4DEE-A66E-0135877C6FBE.jpeg
    753.2 KB · Besök: 517

fredw

Aktiv medlem
Vad menar du? Jag har funderat på att boka en vecka i Stöten för att åka den där branta, breda och långa svarta backen om igen. 😳 Eller var det något annat ?

KarinLager

Aktiv medlem
Haha, läs inlägget, Varglyans våningar ser ut att ligga bara några meter från liften, det gör de inte. Älvan är däremot underbar!

KarinLager

Aktiv medlem
Ja med två små barn är det nödvändigt, särskilt när det lutar svagt uppför. Sorry men så är det. Ser det uta att vara 350 meters avstånd på kartan tycker du? :ROFLMAO:

fati

Aktiv medlem
När du bokar stuga/ lgh stå det faktiskt vilken avstånd det är till backen...Bodde där själv o tycker inte att det är nåt problem, men då är man tydligen olika.
Sen vet man väl att det är rätt svårt med pistkartor, dvs att berget ska visas i 2D. Stöten är ju ganska "plan", men just i det hörnet gå det ju runt berget. Men kollar Idres pistkarta, så förstår du att man inte ska försöka gissar avstånd därifrån.
Med tanke på att det finns gott om värmestugor (kanske inte i år) is Stöten, dvs man måste inte hem vid lunch, tycker jag absolut att det ska anses som Ski In- Ski out. Tar med pulkan så löser det sig...
Med detta sagt så föredrar jag Storstuga i Ranch, om man är barnfamilj...

KarinLager

Aktiv medlem
Vi var åtta pers totalt då och bokade sent så de stugorna var typ de som fanns... jo jag fattar att det är svårt med kartor, men som sagt, inte ser det uta att vara ens 300 meter på pistkartan...

fati

Aktiv medlem
" Härifrån går det att promenera till och från restaurangerna och Stötentorget (5-15 min). "
" Avstånd till lift; 300-500 meter. "

Från Stötens hemsida, beskrivning av varglyans våningar. Inga konstigheter, eller?

fati

Aktiv medlem
Även områdeskart som finns i beskrivningen visar det rätt bra? Tycker man bo bättre där än i Kronoparken, tex, även om det är Ski in - ski out i Kronoparken är det väldigt långt att åker med olika lifter...
1612430525530.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
350m kan man ju ha från parkeringen på vissa ställen om man gillar sovmorgon. Klarar man inte att gå det får man ju överväga om man inte borde stannat hemma på soffan? :rolleyes:

pd

Aktiv medlem
Vi var åtta pers totalt då och bokade sent så de stugorna var typ de som fanns... jo jag fattar att det är svårt med kartor, men som sagt, inte ser det uta att vara ens 300 meter på pistkartan...

Nope, det gör det inte. En annan favorit är att det inte brukar framgår att den här lilla fina vita vägen lutar rätt brant och oftast blir isig, eller att den är det sista i byn som skottas. Pistkartor får helt enkelt ses som en idealiserad bild av verkligheten, lite som linjekartor. Hållplatserna ligger inte alls på rad med lika avstånd.

fredw

Aktiv medlem
För äkta ski in/out så får man nog bo minst en liten bit upp i en liftförsedd backe, eller verkligen i direkt anslutning till dalstationen.
Att bo på ”platten” som man ju ofta gör i svenska skidbyar medför väl annars alltid ett visst kånkande och/eller stakande. Dalen i Branäs likadant... Där kan det bli litet långt.

Marboh

Aktiv medlem
I min värld är ski in ski out att man mer eller mindre kan ställa sig på skidorna typ utanför dörren sen glida ner till en lift i nåt transportspår eller dylikt. samma sak hem att man kan glida nästan fram till dörren. visst finns det nyanser att man måste gå några meter men det är kort.
Det är inte att behöva staka en halv kilometer på platten eller lätt uppför. Skulle jag hyra något som marknadsförs som ski in/ski out och behöva börja dagen i med en halv km stakning uppför skulle jag bli aningen besviken..

Om det står att det är 10 minuters promenad skulle jag inte tycka det var ett problem förutsatt om man påstår att det är nåt annat.

KarinLager

Aktiv medlem
Ja alltså jag säger ju inget om att behöva gå, om man är inställd på det... vad det handlade om var att man inte kan lita på pistkartan... men jag fattar också att man vill göra den snygg, så det var mest en reflektion. skulle vara intressant om någon sett fler exempel

Lundberg92

Medlem
Ja alltså jag säger ju inget om att behöva gå, om man är inställd på det... vad det handlade om var att man inte kan lita på pistkartan... men jag fattar också att man vill göra den snygg, så det var mest en reflektion. skulle vara intressant om någon sett fler exempel

Tror nog att du delvis svara på din egen fråga. Det är precis som du skriver en "Pistkarta". Inte att förväxla med en områdeskarta :)

snorkel

Aktiv medlem
Om problemet med missvisande pistkartor enbart gällde parkeringar och stugors läge vore det ju ganska lugnt tycker jag. Trodde tråden skulle handla om undermåliga orter som uppgraderat sina pistkartor istället för att uppgradera själva pisterna till svart status.

Kungpulan

Medlem
Många skidorter/hotell etc. claimar Ski in/out och de skarvar rätt rejält. Inget nytt egentligen 😃 men jag kan inte nog rekommendera appen fatmap där du får se skidorterna i 3d och kan på så vis få en god kännedom om berget och boendet runtom.

bliparne

Medlem
Kan nog tycka att kartan är lite väl generös.
Samtidigt ser det inte omöjligt ut att kunna gå. Har haft samma läge på andra ställen och just med barn osv blir det ganska klurigt. Har lyckats lösa det med att hyra/låna skåp för skidgrejerna och sen kört pulka med barn/extra packning till och från boendet.
Avståndet per fot med vanliga skor klarar nog de flesta barn, iaf dit. Efter en dag i backen kan tjugo meter till bilen bli en pina.

Anzom

Aktiv medlem
Apropå ski in ski out är väl det något av det värsta som uppfunnits. Förstör terräng i lutning som ofta kunnat vara bra offpist eller pist. Hemsedal är ett exempel på hur man inte ska bygga. Varglyan ligger väl då helt ok till utan att sabba terräng.

Kungpulan

Medlem
Så länge det ligger vid bergets fot så gör det ju inte så mycket. Men när man bygger in sig och har svårt att expandera berget så blir det ju fel

KarinLager

Aktiv medlem
Apropå ski in ski out är väl det något av det värsta som uppfunnits. Förstör terräng i lutning som ofta kunnat vara bra offpist eller pist. Hemsedal är ett exempel på hur man inte ska bygga. Varglyan ligger väl då helt ok till utan att sabba terräng.
Har du rätt i... jag har inte riktigt tänkt på det så... mest njutit av att slippa gå, men ja jag fattar poängen

fafner

Medlem
orientera inte efter pistkartan är väl ett bra regel.

Har två gånger åkt på denna fadäs, en gång i Meråker efter en rejäl dump då nedre liften var trasig, men eftersom vi skulle hem så kunde man ju bara ta den helt orörda pisten till nedre delen av anläggningen och gena ut till vägen och bli upphämtad där. Bara nån mm på pistkartan - vi missa kroken på vägen och fick därmed en timmas ”piss off” åkning (som inte skall förväxlas med off pist åkning som är härligt).

En annan gång så skulle vi gena genom skogen i Mt Baker, första dagen där och var på vänstra sidan och skulle gena ner mot Gables. Rejält med snö bra förhållanden, såg nära ut på liftkortet och en liten ”warning cliffs” skul le väl inte hindra ett par nöjda skidåkare...

Plötsligt blev det brant och växlade till riktigt jävla brant... det var plötsligt inte så långt till pisten men det var mer vertikalt än horosontellt... kollade in och ser jag på liftkartan att de har varningen ”extreme danger zone” låter ju farligare än cliffs;-)

sedan dess har jag lärt mig att faktiskt kolla på en riktig karta där man ser höjdlinjer och avstånd...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp