När släpper vi skejtstuket på hashplankorna?

Kung-Stalle

Medlem
Gomorron partikamrater!

Nämen vi måste prata om det här med twin, trüe twin eller bidirektionell form... När skall vi släppa glasspinnestilen på brädorna. För handen på hjärtat... hur många åker fakie?... egentligen?... En liten glutt från Andorra igår så var det glasspinnar på alla utom typ en tror jag (ja det var säkert inte true twins men in fattar). Och jag såg ett (1) trick som var switch. Resten var direktionell åkning för hela slanten. Och gluttar man på en vanlig dag i backen skulle jag säga att 80% åker åt ett håll men antalet brädor med twinstuk är säkert 90%.
Jo jag fattar att man åker fakie då och då, så även jag från och till.
Men för att komma till saken. Varför har tillverkarna och försäljarna så galet stor fokus på bidirektionella brädor när så få åker så?

Stalle

JAndersB

Aktiv medlem
Gomorron partikamrater!

Nämen vi måste prata om det här med twin, trüe twin eller bidirektionell form... När skall vi släppa glasspinnestilen på brädorna. För handen på hjärtat... hur många åker fakie?... egentligen?... En liten glutt från Andorra igår så var det glasspinnar på alla utom typ en tror jag (ja det var säkert inte true twins men in fattar). Och jag såg ett (1) trick som var switch. Resten var direktionell åkning för hela slanten. Och gluttar man på en vanlig dag i backen skulle jag säga att 80% åker åt ett håll men antalet brädor med twinstuk är säkert 90%.
Men för att komma till saken. Varför har tillverkarna och försäljarna så galet stor fokus på bidirektionella brädor när så få åker så?

Stalle
😀

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag åker fakie mycket ofta, om man måste göra en lång traverse. Orkar inte åka hälsidstraverser, så åker hellre på tåsidan (fakie). Och det brukar vara den enda minusdelen med min Hovercraft.

Kung-Stalle

Medlem
Ja jag säger ju inte att man inte får eller att det inte finns några som gör det. Snarare att förekomsten vs. nyttjandet är skev.

Stalle

JAndersB

Aktiv medlem
O jag som tyckte det var väldigt svårt att hitta en riktig symetriskt freeride brädda ....

Men jag fattar, finns väldigt många som är typ directional men med uppböjd tail... man tappar typ bara kantlängt o yta.
Lite tail behöver man när man skall mecka ner i raviner och traversera lite kort switch.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Gomorron partikamrater!

Stalle
Du kollade inte på Natural Selection? Där var det en del som körde fakie i pudret.. ;)

madness

Aktiv medlem
Avd. Glasspinne

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Avd. Glasspinne
Haha jag funderar fortfarande på hur Markus tänkte när han designade den där :)

MKOL

Aktiv medlem
P.S. Också om jag kör ankarliften med nån annan regular-åkare, brukar jag köra switch(/fakie?), om jag kör på högra sidan. Så är det lättare att prata tillsammans. (och känns inte så bögigt)
För det första så tycker jag att du istället borde bejaka varje uns av bögighet 😎 För det andra ...... är det verkligen mindre bögigt att stå rel. tätt och stirra in i varandras ögon? 🤔

Och för det tredje så trodde jag att alla kände till att hasch ökar chansen till bögande vilket således innebär att du borde skrota haschplankan helt och hållet om bögeri verkar läskigt! :ROFLMAO:

/MKOL - gammal amatörbög (som således har rätt att svänga sig med dessa termer)

belsam

Medlem
Haha ja. Antingen har du rökt för mycket hasch och helt enkelt sett det uppenbara(välkommen:)), eller så har du rökt för lite hasch och behöver åka mer switch.? I övrigt tror jag att jag att tappar dig när jag ser någon form av pocholmare emigrera över till den heliga brädan med swallowtails, directionella s-rockers, partyboards, bönor och allt annat som egentligen bara finns för att det går. Om de kan åka spelar ju mindre roll, för brädåkning är ju en materialsport... Eller är du bara trött på stollar?(välkommen:)) Tror också att det är lätt att bli lurad av directionella twins o twins med set-back.

Men jag tror att alla saknar en ordentlig tail när de väl kommer dit. Självklart åker man switch på en swallow-tail, s-rocker och allt annat man kan hitta, men man kör ju fast som en stel farbror från tid till tid. Så summa, gammal vinterrock; åk mer, switch är bara samma men fel, 180s är världens bästa trick så jag tror bara att folk inte kan åka. Testa, samla lite känsla, var nybörjare o rök mer hasch ;o)

I övrigt tänker jag att fakie är tungt för åkare som reine, annars betyder det att du inte vågar släppa taget till switch eftersom att fakie talar om pop före åkriktning.

Har haft fel innan..

Senast ändrad:

Kaskar

Aktiv medlem
Det finns ju bra mycket mer brädformer idag än för 10 år sedan. Då kan vi snacka om att allt va twins

Ozeo

Medlem
Är man på bushumör tar man en dubbel och är man på svänga tar man en "directional" med lite fastare rumpa. Jag antar alla har minst 3 brädor i skåpet 😜

Topp