Någon med erfarenhet att bo i Innsbruck/närliggande?

Balzamon

Ny medlem
Har kommit en bit på vägen mot att ta tjänstledigt till vintern för att kunna bo nära berg en säsong, något jag aldrig provat på tidigare även om snowboard vart en passion ett bra tag nu.

Jag blev smått förälskad i Innsbruck då jag var där i vintras och min research är just nu fokuserad på att bo där i cirka 4 månader. Någon med liknande erfarenhet får gärna chippa in på dessa frågeställningar:

Innsbruck känns som en perfekt mix tillgång till berg/natur men även stad med mycket annat att göra och människor att komma i kontakt med. De ska ha ett helt ok hemmaberg Nordkette (dock inte åkt där) men för att få den bästa åkningen kommer jag när förhållanden är som bäst behöva sätta mig på tåg till de riktiga skidorderna (exemplevis St. Anton och Mayrhofen cirka 2h bort). Så jag tänker mig berg runt Innsbruck som basåkning med lite längre turer för de riktigt bra åken, vilket tillför en del boende/rese-kostnader på min budget utöver hyra något i Innsbruck. Är det ett bättre val att välja bosätta sig direkt i någon skidort som de två jag nämnde ovan? Mayrhofen/Zillertal är väldigt fint men baksidan är att då blir jag mer bunden till just den skidorten och inte samma utbud av övriga saker att göra som en riktigt stad som Innsbruck erbjuder.

Bästa sätt att hyra en enkel lägenhet/rum i Innsbruck/omliggande skidorter? Innsbruck är en väldigt populär universitetsstad med många utbytesstudenter som konkurerar om det som går att hyra. En egen (liten) 1a verkar gå loss på omkring 11-14 000 SEK och ett fräscht rum som inneboende cirka 6-8 000 SEK i månaden. Inte jättebilligt dvs. Har jag några andra snarlika alternativ som sänker boendekostnaden? Jag börjar bli gammal (33 år ;) ) och vill ändå ha ett visst lugn och egentid så är främst inne på en egen liten 1a. Hostel känns inte som ett alternativ under så lång tid som 4 kanske 5 månader.

Alla erfarenheter och tips från er med liknande erfarenhet tas tacksamt emot. Kommer krävas en hel del planering för att sy ihop detta men tagit de första stegen!

Hälsningar,

Erik

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp