Nån som brutit axeln?

norly

Medlem
Nån som brutit axeln?
Hej.
Lyckades med konststycket att få en fraktur i min axel. Dvs en så kallad Non-displaced Humerus Fracture, vilket inte är helt illa. Men jag skulle vilja veta om någon har haft en liknande, och vad för typ av slinga, axellås eller liknande ni fick?

Jag blir behandlad utomlands, och dom vill att jag skall ha 6 veckor i ett låst läge, dvs en sån där 45 graders utstickande grunkemoj. Se bild...

Saken är den att jag inte har någon direkt smärta, och skulle föredra en slinga, så klart. Tror att det kanske skiljer sig åt från land till land och är lite nyfiken på era erfarenheter från sverige...

Bilagor

• IMG_4364.jpg
    IMG_4364.jpg
    887.4 KB · Besök: 51
  • Skärmavbild 431.jpg
    Skärmavbild 431.jpg
    262.9 KB · Besök: 53

kungpow

Medlem
Nån som brutit axeln?
Hej.
Lyckades med konststycket att få en fraktur i min axel. Dvs en så kallad Non-displaced Humerus Fracture, vilket inte är helt illa. Men jag skulle vilja veta om någon har haft en liknande, och vad för typ av slinga, axellås eller liknande ni fick?

Jag blir behandlad utomlands, och dom vill att jag skall ha 6 veckor i ett låst läge, dvs en sån där 45 graders utstickande grunkemoj. Se bild...

Saken är den att jag inte har någon direkt smärta, och skulle föredra en slinga, så klart. Tror att det kanske skiljer sig åt från land till land och är lite nyfiken på era erfarenheter från sverige...
Hej!
Är det din fraktur på bilden?
I sådana fall är det en avlösning av tuberculum majus, vilket är en benknöl där ett par av rotatorcuff-musklerna fäster. Anledningen att du har ett låst läge på din behandling är för att du inte får abducera i axelleden, dvs ej föra armen utåt med muskelkraft -det skulle kunna medföra att benbiten sticker iväg och med påtagliga följdbesvär. Olika förband eller ortoser finns för att uppnå detta. I ditt fall är att undvika aktiv abduktion av stort värde.

kungpow

Medlem
Nån som brutit axeln?
Såg nu att ditt ’förband’ har 45-grader ut från kroppen. I Sverige brukar man ha immobilisering intill kroppen men med nåt i armhålan. Men kan inte så mkt om ditt förband, så låter det vara osagt. Men rekommenderar att du söker vård när du är hemma i Sverige igen

norly

Medlem
Nån som brutit axeln?
Japp, det är min fraktur :) Enligt läkaren så ligger det bra på plats. också efter en vecka med bara slinga. Så jag tänker att I motsatts mot vad läkaren säger, så borde det kunna gå att läka, även utan 45 graders vinkeladapter.. Men jag vet ju så klart inte.

norly

Medlem
Nån som brutit axeln?
Detta är den som dom rekommenderar... Min tanke är att om jag inte har några smärtor med vanlig slinga, kan ju knappast musklerna hålla på att dra isär benen, eller har man ingen känsel där... Själva brottet gjorde ju riktigt rackans ont, men jag har haft värre :)

Ottobock

tänkte jag kunde följa denna i stället:

Danderys rekomendationer

Hawkeye61

Medlem
Nån som brutit axeln?
Råkade ut för en sådan fraktur vid en våldsam axelluxation i Saalbach/Hinterglemm för 9 år sedan (50-åringar ska inte hänga i parken…).
Fick en ”enkel” slinga, på den lokala läkarmottagning, som fixerade armen intill kroppen. Besökte den svenska sjukvården när jag kom hem och de tyckte att jag kunde fortsätta med den. Men detta var ju ett tag sen, slingor kanske har utvecklats….

norly

Medlem
Nån som brutit axeln?
Råkade ut för en sådan fraktur vid en våldsam axelluxation i Saalbach/Hinterglemm för 9 år sedan (50-åringar ska inte hänga i parken…).
Fick en ”enkel” slinga, på den lokala läkarmottagning, som fixerade armen intill kroppen. Besökte den svenska sjukvården när jag kom hem och de tyckte att jag kunde fortsätta med den. Men detta var ju ett tag sen, slingor kanske har utvecklats….

Å hur gick det med axeln? Är du helt återställd?

Park håller jag mig långt ifrån, men det hjälpte inte..

Hawkeye61

Medlem
Nån som brutit axeln?
Å hur gick det med axeln? Är du helt återställd?

Park håller jag mig långt ifrån, men det hjälpte inte..
Inte helt återställd tyvärr. Läkaren ( i Sverige) sa att jag nog fick räkna med det, och han hade tyvärr rätt 😫. Har lite begränsad rörlighet i axelpartiet och tänkar jag mig inte för och ”tar ut svängarna” får jag ont och värk i någon dag….

Topp