Nej till Euron...

J

JCash

Guest
Nej till Euron...
...blev det tydligen i Sverige ikväll, bra eller dåligt, vad tycks skidåkare?

Hans

Ny medlem
Nej till Euron...
dåligt..! men vill de inte att våra företag ska tjäna pengar så vill de väl inte det....

CKL

Medlem
Nej till Euron...
...eller så ville vi inte att svenska folket skulle gå samma öde till möte som resten av Europa dvs. allt större klyftor mellan samhällsblocken.

min lilla analys av valet:

Man kan inte köpa ett folks åsikter. Undrar vad de 300 miljoner kronorna Svenskt Näringsliv gav till JA-sidan kunde ha använts till istället? Betalat framtida växlingskostnader för företagen kanske?

Bra att Anna Lindhs tragiska bortgång inte påverkade väljarna mer än att det fick fler att använda sin demokratiska rättighet att rösta!

Samtidigt tycker jag det var direkt fegt att man inte fortsatte debatten när man nu ändå bestämde sig för att genomföra valet. Nu fick båda sidor påstå vad de ville direkt i TV utan att bli ifrågasatta. Katastrof! Sen sa nästan samtliga politiker att valet känns oviktigt när sånt här händer och visst det är tragiskt det som hände MEN e Sveriges framtid oviktig kan man ju skita i alltihopa. Inför total anarki istället!

Ang. Anna Lindh förresten, om det hade blivit ja, vem hade då kunnat påverka övriga Europa? Jag kan då inte komma på någon som inger samma respekt som hon?

SVT:s vallokalsundersökningar:
Av de som röstade JA till EMU svarade 90 procent ”nej” på frågan "ska vi gå ut ur EU".
7 procent svarade ”vet ej”.
3 procent svarade ”ja”.
Tre procent lämnade alltså hjärnan hemma. Mindre bra när det e val...

SVT:s presentation av Göran Persson när han höll förlusttalet:
"Göran Persson är Sveriges statsminister".
Åh faan! (försöker de dumförklara tittarna eller?)

EU och EMU är möjligtvis en god tanke men kommer aldrig att fungera bra i praktiken based on one simple fact: människor är människor. De flesta vill roffa åt sig så mycket som möjligt och då e det oftast de största och starkaste som vinner. Varför behöver annars folk i vissa länder svälta när andra länder har problem med en allt fetare befolkning?

/
"Just because I dress like this, doesn´t mean I´m a Communist"!
Billy Bragg (fast "Lars Fredriksen and the Bastards" version av "To have and to have not" e bättre)

fr1ppe

Ny medlem
Nej till Euron...
80% av ett lands befolkning uppnår inte medelbegåvning... alltså nej till EMU, någon förvånad?

b3neath

Ny medlem
Nej till Euron...
fynt skrivet CKL (om du hette så.)
Dedär med 3 procent var fanimej skrämmande ,D HAHA.

NEJ TILL EU FFS ;D

Kjorling

Ny medlem
Nej till Euron...
Jag kan bara säga att jag blev jävligt besviken på svenska folket...Min kommun röstade 70 % nej.. Förstå vilken skitkommun jag bor i. Men man får väll flytta utomlands för att slippa snacket vänta å se. Österrike ligger bra till. Där styr ju högern oxå....
// Daniel Kjörling (muf)

Dave_Spruce

Medlem
Nej till Euron...
Har du hört talas om klartext någon gång på sveriges radio, CKL? Det är ett nyhetsprogram för sånna som har lite svårare att förstå svenska språket och också invandrare osv, altså nyheter på ett lättare språk. Du tror inte de sa , Göran Persson är sveriges statsminister så att ALLA skulle fatta kanske? Du vet alla är inte lika haj som i stort sett hela svenska befolkningen, invandrare som inte har varit här så länge tex, förståndshandikappade kanske inte fattar vem det är, då är det ju bra att de säger det, eftersom valvakan skulle kunna ses av ALLA!

Tommy_S

Ny medlem
Nej till Euron...
Tyvärr verkar det som miljötomtar och vänsterNissar mer och mer kommer att styra det här landet...kolla bara EMU valet.....(
Deras motto: NEJ TILL ALLT....

Jag håller inte med dom..

duff

Ny medlem
Nej till Euron...
kjolring; i österrike styr FPÖ, inte bara höger utan ett av europas mer extrema partier av de som finns representerade i parlamenten. att de dessutom har bildat regering (jörg haider var ju före detta president) är fan helt åt helvete!

duff - miljötomte och vänsternisse

JANNAH

Medlem
Nej till Euron...
Varför skulle vi gå med i en monetär union när Wim Duisenberg, chef för Europeiska Centralbanken i Frankfurt gav ett uttalande om att det svenska valresultatet INTE kommer ha någon som helst effekt på på vare sig ECB:s politik eller dess verksamhet och inte heller på Eurons ställning?! Sverige är alldeles för litet och obetydelsefullt för att ha något att säga till om...m.a.o så kvittar det om vi är med i EMU eller ej. Speciellt som vi snart inte har några svenska företag kvar i landet.

Kristian_S

Ny medlem
Nej till Euron...
PUMAN: han menade troligtvis att sjælva valresultatet inte kommer att påverka något.. dæremot så hade sjælvklart sverige kunnat påverka om vi hade gått med..

men før mig ræcker det med hotet om en sæmre tillvæxt i ett utandførskap før att stælla mig positiv till emu.

alla som røsta ja igår kan iaf glædja sig åt att ha møjligheten till att beskylla valresultatet nær det børjar gå utfør før sverige.. all utførsåkning ær inte næmligen inte lika kul. :)

sjælv bor jag i værldens dyraste huvudstad oslo.. norge ær ett land som det kommer att gå kæpprætt åt.. och de ær varken med i eu eller emu. fisk och olja i all æra.. men vafan 80kr før en øl?

simma lungt.

texas

Ny medlem
Nej till Euron...
dystert puman.

men så illa är det nu inte. Även om vi inte längre lever i det skyddade efterkrigs-sverige längre så har vi trots allt kvar en del efter det. Vi har starka företag, vi har bra villkor för företag i det här landet, som till skillnad mot privatpersoner inte behöver skatta så mycket. Stockholm/mälardalsregionen utsågs förra året till en av europas bästa tillväxt/etablerings -regioner. Vi har, tack vare att vi drivit låginflations och bugdetmåls -politik, inte samma depression som man har i tyskland. Till skillnad mot motvalls-frankrike så har vi inte 20% bönder, vi är ett välutvecklat och välutbildat land.
Vi kommer knappast gå under pga vi inte kommer att vara med i valutasamarbetets tredje steg 2006. Jag kan tänka mej att våra politiker kommer föra samma sorts de närmaste åren framöver, precis om de gjort de senaste tio åren. Det kan tom visa sej vara riktigt lyckat att vänta med att gå med i tredje steget eftersom den ekonomi som centralbanken driver inte riktigt passar oss förtillfället. Plus att frankrike för närvarande beter sej som en barnunge och vägrar hålla budgetmålen.
Däremot tror jag att vi på sikt bör gå med! För att slippa hålla högre `trygghetsränta`, för att slippa att personer som soros spekulerar sönder och samman vår lilla krona - remember -90/91... , för att få ett starkt och enat europa med en stark valuta - även om det ser ut som att det sista ser ut kunna ta sju svåra decenier att uppnå...

Krisse

Ny medlem
Nej till Euron...
Jag tycker synd om de stackars personer som inte har möjlighet att fly landet. Tacka vet jag finnarna, de förstod att befolkningen är för dum för att besluta i en sån här fråga.

nikbrom

Ny medlem
Nej till Euron...
CKL vad har emu med sammhällsklyftor att göra??
V och mp har tydligen lyckats med sin propaganda.
För det första är det mycket enklare att rösta emot och inte ha något att "förlora" och på så sätt låta allt gå precis som vanligt, åt helvte dvs, istället för förnyelse.
Jag menar hur mycket mer påverkar vi svenska riksbanken när vi inte är med i emu än vad vi skulle kunna påverkat ECB. Jo ECB kan man påverka om man är med i emu genom att sitt lands finsansminister får sitta med de andra finansministrarna från de andra länderna och diskutera, men nu tillåts ju inte detta.
För det andra undrar jag varför v och mp alltid (nästan) ska vara emot allting?

Jag skulle även vilja hålla med fredrik berg.
Majoriteten av Sveriges befolkning är uppen barligen trångsynda puckon som inte lyckats förstå att ett sammarbete med de övriga EMU länderna hade givit oss bättre förutsättningar än vad vi har idag.

CKL

Medlem
Nej till Euron...
Tommy S:
Vad hade hänt om det stått "Ska vi behålla kronan som valuta och fortsätta styra vår penningpolitik själva"??? Hade "vänsternissarna" och "miljötomtarna" haft mottot "ja till allt" då? Ja eller nej beror ju på hur frågan formuleras.

Dave Spruce: Int´ ska vi behöva bli ovänner för en sån här sak? Förstår även jag att det är på de viset du förklarade, konstaterade bara att det blir lite parodi när man överförtydligar allt.

Fredrik Berg:
Jag förstår varför du vill med i EMU. Du vill väl knappast dela med dig av pappas pengar? Yes, det var ett onödigt påhopp based on ingenting (eller din presentation) men det var ditt uttalande också alltså du får skylla dig själv...

Chabloj:
Vad ska man säga? "Sverige går åt helvete"? Jag tror jag vet ett par miljarder som hellre skulle leva med samma förutsättningar som du har än vad de har. "Trångsynt pucko" right back at ya´!

Vad tycker förresten JCash själv?

b3neath

Ny medlem
Nej till Euron...
Håller fortfarande med CKL :) Haha.

Jaduu, vad har EMU med klass-klyftor att göra? Har du inte listat ut det än så kanske du också borde lyssna mer på KLARTEXT?

Per_Sandwall

Ny medlem
Nej till Euron...
Klassklyftan kommen in och med att EMU, EURO är ett högerprojek. Men det är ju sen så att svenska folket har sett hur det gått för Frankrike. 100 miljoner EURO i böter för att ekonomin inte håller. Spanien och Portogal går åt det hållet med.

Så jag tycker det var en bra utgång. För oss "vanliga" personer.

AndreasF

Ny medlem
Nej till Euron...
Per Sandwall...

Att Frankrike får böta 1 miljard ska sättas i relation till den
besparing sverige skulle kunna göra på att ta det "tredje steget"

med ca 1000 miljarder i skulder så skulle vi kunna spara ca: 5
miljarder om året i räntekostnader... (då räntan skulle sjunka
direkt)

Sen att det självklart finns andra ekonomiska aspekter som inte
går att sia om det är jag medveten om.

Pierce

Ny medlem
Nej till Euron...
Min vapendragare från Umeå, tillika blivande säsongarkompis i Verbier citerade idag under en deppig lunch en dam från glesbygden som under en radiointervjui veckan givit sin syn på Euron. "Varför ska jag betala så att Stockholmarna slipp` växla pengar till sina jävla alpresor?"

Människor som denna dam är ett tydligt exempel på democracy at it`s finest, inte sant?

/Preb

Elajna

Ny medlem
Nej till Euron...
Bra att det blev ett NEJ till EMU!
EMU=lagstadgad högerpolitik=inte bra för oss

texas

Ny medlem
Nej till Euron...
kan bara hålla med Preb. Tyvärr så finns det massor med bra exempel
på liknande beteende. Varför inte ta Elajna i inlägget ovanför mej - som
hämtat sitt välformulerade slagord från någon av nej-sidans starka och
djuplodande plancher...

J

JCash

Guest
Nej till Euron...
Jag är nog inne på samma linje som dig C.K.L. Jag tycker det verkar som du är en vettig människa. Det finns ju trots allt en värld utanför Europa som inte direkt blir starkare ekonomiskt av att vi blir starkare ekonomiskt, murarna mot tredje världen riskerar att bli ännu högre. Det känns som att det är viktigare än min privata ekonomi faktiskt. Vi kan ju trots allt lösa våra skidresor och säsonger dom flesta av oss eller unna oss våra helgfyllor osv osv...
Därför tror jag att vårat nej var ett humant nej för en bättre värld.
Vad var det såna som jag kallades förresten "miljönisse" och "vänstertomte", ja ja.
JCash

Magnus-B

Ny medlem
Nej till Euron...
Fel nummer 1. Folk har inte tillräckligt med kunskap eller utbildning för att kunna uttala sig.
Fel nummer 2. Märkligt att "lantisarna" röstade nej. De som lever på bidrag(från EU) och från oss i storstäder.
Fel nummer 3. Vi befinner oss knappast i en högkonjuktur, vad mer kan gå sämre???
Fel nummer 4. Kanske dax att byta regering, eller folk i regeringen??

Alltså.....Detta tog Svenskarna ställning till:

"Är det någon av er som skulle vilja investera och öppna en liten
livsmedelbutik mittemot Ica Maxi på andra sidan Värmdövägen?
Ni får 3 parkeringsplatser mot Icas 300".

Jag tror att ni alla skulle tycka att det vore ganska korkat
att göra en sådan affär.

Röstar vi nej(vilket vi gjorde) förvandlas Sverige till den lilla livsmedelsbutiken.
Tänk på det! Tänk på konsekvenserna!
Dessvärre gjorde inte vi inte det........

Swedda

Ny medlem
Nej till Euron...
Förstår inte varför man över huvud taget tjafsar om det... Min syn på det hela... Ska vi vara med i EU ska vi vara med fullt ut! ... inte den vanliga svenska synen "vi väntar och ser" Antingen eller... svårare än så är det inte,

Nej till Euron...
Orkar inte läsa vad alla tycker. Det framgick ju av omröstningen...

Men det är helt klart att fly det här landet nu...

Vi SKA bli mer introverta, inte våga nya saker och aldrig satsa för att vinna. Det är vad det innebär att vara Svensk.

Varför bli en del av en stor gemenskap när man kan kämpa ensam?

Nalleman

Ny medlem
Nej till Euron...
Exakt så tänkte jag. Jag hade inte hört om vare sig sammhällsklyftor eller växande ekonomi. Men när jag stod där i båset med lapparna framför mig kändes det som jag stod vid inrunnet till första hoppet i bräcke. Skulle jag ta den fega vägen, köra förbi till vänster. Ta den säkra vägen som jag brukar göra och köra i det halvlånga hoppet rakt fram som skulle lämnat vem som helst oberörd eller skulle jag ta kicken till höger och testa någonting lite farligare och lite nyare?

Det blev en Switch 900, i den stora kicken... ;)

Tobbe101

Ny medlem
Nej till Euron...
Tja, utgången var väl ingen överraskning.

Nej-sidan talade som bönder till bönder på bönders vis, dvs man körde skrämselpropaganda, vilket är oerhört effektivt på ett MESIGT LAGOM-folk. (Ordet lagom borde avskaffas).

Ja-sidan talade som bönder till bönder på de lärdes vis. –Ingen bra kombination.

Övriga fel:

• 1. Man sa: ”Titta på din politiker. Han tänker rösta ja!” Och så trodde man att folk hade förtroende för sina folkvalda, istället för att inse att vi i riksdagsvalet röstar på dem som vi anser kommer att orsaka minst katastrof för landet.

• 2. Man sa att EMU är bra för freden. –Hur FAN då? Samma jävla värdelösa argument som i EU-valet

• 3. Man sa att vi kommer att få mer inflytande i EU om vi går med. Detta sa man innan EU-valet också, och vi vet ju alla hur det gick med den saken. Den enda svensk som har haft det modet, den integriteten och den envisheten som har krävts för att påverka EU en smula, blev ihjälhuggen för ett par dagar sedan.

• 4. Man misslyckades med att förmedla att den svenska räntan redan, nästan slaviskt, följer ECB-räntan. (Fast vår är lite högre)

• 5. Man talade om att Euron är bra för näringslivet. -De flesta arbetare ser ingen koppling mellan sin lön och näringslivet, utan tror att näringslivet är en mängd rika människor som försöker förstöra för arbetarna.
Många kommunalarbetare förstår inte heller att deras löner och arbeten betalas med skattepengar som kommer från just näringslivet, och dess arbetare.

• 6. MAN UTELÄMNADE DET VIKTIGASTE ARGUMENTET: Svenska kronan har de senaste 30 åren sjunkit ca 30% i värde (snitt) mot övriga valutor. Om detta skulle fortsätta, och det kan det göra, så kommer Sverige nästan att vara ett U-land om 30år. Visst, ett U-land med stora exportmöjligheter, men dock ett U-land. ( Jag säger inte att det kommer att hända, bara att det är fullt möjligt pga Svenskars mesighet).

Gör så här: Se dig om i din lägenhet (och titta på din skidutrustning). Allt som inte är tillverkat i Sverige har du betalt ett överpris för, och värre kommer det att bli.

Hade man sagt så här: Om vi inte går med i valutasamarbetet kommer du inte att ha råd att åka på chartersemester alls! Då jävlar hade man haft en chans att vinna!!!

/Tobbe

texas

Ny medlem
Nej till Euron...
Några kommentarer till Tobbe101 bara.

2. "Man sa att EMU är bra för freden. –Hur FAN då? Samma jävla värdelösa argument som i EU-valet"
Res runt lite i europa (inte norden) så kommer du inom kort att upptäcka att europa är sargat av de två världskrigen, att de finns kvar i folks minne, i samhället - överallt. Inse även att EU/EG har haft stor betydelse under efterkrigstiden. Ett samarbete för fred är jävligt bra och nödvändigt - fast frågan är väl om en gemensam valuta egentligen tjänar freden något syfte, snarare tvärtom kanske nu när fransmännen bryter bugedtmåls-löften...

3. Inflytande. Vi har fler än Anna Lindh som gör sin röst hörd. Ta tex hon den här gamla miljö-tanten, har glömt vad hon heter men har för mej hon är folkpartist.

4. Räntan. Slaviskt följer ECB??? Alla styrande banker följer vad som händer på planeten och det egna landet och sätter räntan därefter. Om det är nåt vi slaviskt följer så är det de budgetmål och inflationsmål vi skrivit under på att följa - de två första stegen i EMU.

5. Kan inte annat än hålla med. Det är tragiskt att folk inte fattar bättre

Ditt exempel om skidutrustning är jävligt bra! Det borde vara tämligen uppenbart att alla i-länder är beroende av handel med andra länder så varför inte göra det lättare för oss med en valuta i europa!!?

Tobbe101

Ny medlem
Nej till Euron...
Jag menar inte att EU inte har gjort ngt för freden. EU är från början ett handelsprojekt (kol och stålunionen) som skulle se till att länderna i Europa blev så beroende av varandra att nya krig blev omöjliga. Däremot har Sveriges medlemsskap väldigt lite med detta att göra, och hurvida vi är med i valutasamarbetet eller inte kvittar nästan fullständigt vad gäller freden i Europa.

Vad gäller inflytandet så tar man inte så stor hänsyn till 9milj människors åsikter i ett så stort område som EU. Tyvärr, men så är det.

Vad gäller räntan, så tas allra störst hänsyn till ECB just pga att vi ingår i EU. (Vi måste göra detta)

MP3

Ny medlem
Nej till Euron...
Tror det är många, framförallt nej sägare, som inte fattat att vi redan är med i EMU. Det vi sagt nej till är valutaunionen så vi har inte valt att stå utanför bara att avstått stora möjligheter att påverka... EMU...

goofyErra

Ny medlem
Nej till Euron...
Av fredrik_berg Datum 2003-09-15 07:52:12
80% av ett lands befolkning uppnår inte medelbegåvning... alltså nej till EMU, någon förvånad?
------------------------------------------
Ehh medelbegåvning borde väl vara baserad på den totala begåvningen i landet. Om då 80% i vårt land ligger under denna borde väl medelnivån sjunka? Då borde ju de flesta i landet ligga runt denna nivå, eller? Alltså, lika många under som över!

MP3

Ny medlem
Nej till Euron...
goofyErra >> Det kan stämma om medianen hamnar långt under medelsmrtheten (vilket iofs inte är troligt). :)

CKL

Medlem
Nej till Euron...
Dags att ta död på lite ja-argument:

Lägre priser i Sverige om vi går med i EMU?
En siffra som förekom ofta från ja-sidan var att Sverige har 20% högre priser än priserna i Europa. Att detta skulle ändras vid ett EMU-ja finns inga underlägg för. Det är en förhoppning som avfärdats av exempelvis Calmfors-utredningen och andra seriösa bedömare. Sverige har haft samma valuta i över hundra år och fortfarande skiljer sig matpriserna i olika delar av landet med upp till 15%.

Bra för företagen?
Under eurons första år 2002 ökade antalet företagskonkurser i Europa med 10,7 % och i Tyskland med hela 37 %.

EMU bra för freden?
Två svar till detta påstående:

1. Vilken valuta man använder är irrelevant för krig eller fred. Av 109 militära konflikter under 90-talet ägde 101 rum inom samma valutaområde.

2. Vilka skulle börja kriga med oss om vi inte går med i EMU?

Är även ganska trött på argumentet att vi inte skulle vara "tillräckligt utbildade" för att få rösta. Men när man blivit så bra på att smutskasta är det ju synd att sluta eller hur?

Magnus B.
Ang. butiksjämförelsen:
Sverige blir alltså den lilla butiken som välkomnar alla i dörren (försöker inte försvåra för invandrare som en del länder i EMU planerar att göra) och erbjuder bättre personliga service. Ja, jag skulle nog köpa butiken å du är väldigt välkommen att titta in...

MP3

Ny medlem
Nej till Euron...
C.K.L>> Vi är redan med i EMU om du missat det!
De Ja-argumenten du försöker ta död syftar på valet i folkomröstningen om valutaunionen antar jag...

Ökat samarbete och större transparens leder till en större konkurrens. Ökat samarbete leder dessutom till större möjligheter för samlagring för de stora företagen och därmed billigare inköp och logistikkostnader-> lägre priser.

Samarbete måste väll ändå ses som ett steg ifrån fientlighet även för den mest negativa. Att de flesta väpnade konflikter under 1990 talet var inom samma valuta berodde nog mer på att folk blev tvingade till underlägsenhet en frivilligt samarbete....

Jag vet av egen erfarenhet att väldigtmånga har mkt dålig utbildning i frågan om EMU och den valutaunion som vi röstade om. Jag tycker själv att jag var dåligt insatt i detta ämne men väldigt många har så dålig koll att det är skrämmande att de fick rösta.... anser jag...

Ace_DG

Aktiv medlem
Nej till Euron...
Hi kidz!

Jag uppskattar verkligen engagerade människor...men EMU...Här?
...jag vet inte, men visst battle on!

Ace

goofyErra

Ny medlem
Nej till Euron...
Av MP3 Datum 2003-09-16 13:26:57
goofyErra >> Det kan stämma om medianen hamnar långt under medelsmrtheten (vilket iofs inte är troligt). :)
---------------------
Ok, men då är det medianvärdet som styr och inte medelvärdet som först angavs.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp