Ni skandinaver kommer hit med fetare skidor än ni orkar bära.

Lenz

Medlem
Tänkte skapa en liten ny tråd ang skidbredd. När jag tänker efter så har jag aldrig sett en bergsguide med bredare skidor än 100 i midja. I Davos, chamonix, la grave där jag hyrt och även stött på bergsguider så är det ingen som haft några fetingar precis. i chamonix så sa min bergsguide när jag ställde frågan att det är bara skandinaver som ständigt dyker upp med 114-125 midja på skidorna och åker på skaren på glaciererna. Guiden körde själv ett par Zag rock, tror dom är mellan 97-100 om jag inte minns fel. Guiden sa ochså att den perfekta skidan är max 100 den kan du köra överallt puder, pist, tura skare you name it. Sen sa han ochså, det finns två länder där du ev kan behöva dessa och det är japan och utah i usa. Vad har ni för tankar och reflektioner?

Senast ändrad:

yiu-han

Medlem
Som svensk måste man ha minst 120 mm midja för att överhuvudtaget ha en chans att få känna den där fina bottenlösa känslan varje säsong. När vi väl får lägga den där enda svängen i en läficka av fluff är det värt det.

Vi har även 1000:1 i förhållande på gym/löptimmar till skidtimmar med bra snö. Man måste vara beredd när det händer!

Det kan också vara så att när mörkret sänker sig över sverige i september startar ambitionsglidningen och utrustningsbunkrandet som sen eskalerar exponentiellt.

Och behöver??? Jag behöver vara glad och det blir jag av packa onödigt feta skidor när jag ska iväg med förhoppningen om att det kommer 2 meter fluff.

Lenz

Medlem
Kanske är så , personligen så har jag själv aldrig ägt bredare sidor än 100. Vill bara tillägga att jag var i dag och åkte in mina nya pjäxor i ullricehamn utanför göteborg. Där hammrade puder laggen i isen på morgonen. hahah

ederedler

Ny medlem
Behöver och behöver....
En duktig åkare tar sig ner på det mesta. Beror ju helt på hur man vill åka. Vill man åka som på film (fort som fan i djupt puder o stompa feta klippor) är det enklare med feta skidor. Då kan även en halvbra åkare stå på på ett sätt som knapp var möjligt tidigare. Vi blir helt enkelt bättre med feta skidor. En smal skida i djup snö kräver lite mer balans och ett ständigt svängande, tänk en gammal film där de "pumpar puder", den surflika mer moderna åkningen är lättare med fetingar!

Vill man åka som en guide är nog en skida runt 100 mm ett bra val även djupa dagar. Men då handlar åkningen om att ta hand om sina gäster, inte låtsas att man är på FWT-tävling.

snej

Aktiv medlem
Vi ska väl inte heller glömma att alla inte letar efter den perfekta skidan som nu guiden verkade göra. Många har ju flera par skidor och då kanske det inryms ett par runt 80mm ett par runt 100mm och ett par runt 120mm. Personligen så har jag hellre flera par skidor som är riktigt bra på det de ska vara bra på istället för ett par som är halvbra/halvdåliga på allt.

//jens

Heddious

Aktiv medlem
Jag kör på breda skidor (117) för att jag är för dålig för att ha lika kul i djup snö på smalare skidor.
Förvisso ska det vara rätt ordentligt med nysnö för att jag ska välja dem före mina varjedagsskidor (som är 102 under foten), men de där dagarna när det är mycket nysnö är det gött att slippa kämpa för att få flyt.

Dessutom ser det coolt ut i liftkön.

Men visst, hade jag varit tvungen att hålla mig till ett par skidor hade jag troligen valt 102:eek:rna eftersom de är så allround.

Lenz

Medlem
Ederedler bra att du nämnde fw-tour kan inte minnas när jag såg en tävlig på nätet åd det är puder. Själv så tycker jag att det ofta ser ut som om det är betong. Den enda anledningen att man ska ha en dynastar cham 125 är för att dynaster kanske kräver det. 114 hade antagligen funkat minst lika bra eller bättre på skaren.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

@Lenz Nu finns det ju väldigt många olika bredder representerade på FWT, allt från 95 till 125 mm. Det är ju en smaksak vilka skidor en trivs bäst på helt enkelt... Och vad gäller att få tips från bergsguider gör du betänka det klassiska citatet:

"Skillnaden mellan gud och en bergsguide är att gud inte tror hen är bergsguide."

Lenz

Medlem
Personligen så sneglar jag på zag slap 102 midja eller Blackcrows Atris 107 midja. Då är frågan vad behöver jag? Jag åker kanske 5 veckor om året,Varit i alla alpländer och åkt och även i usa och kanada. Det där med bredden tycker jag är ganska svårt. Vill dock tillägga att jag åker telemark och jag har klarat mig helt ok på stöckli stormrider 95 och gamla hederliga k2 hardside på 98.

ederedler

Ny medlem
@Lendz: Min poäng var att vi tenderar att åka på värre skidor än vi kanske behöver. Jag kör en höjd bil, hur ofta behöver jag det egentligen men jag drömmer om djupsnö... Same same med mångas skidval. När det stora dumpat äntligen kommer vill ingen stå med med för smala lagg. Sen tror jag få kör med ett enda par på runt 120 mm men det är ett meckel att flyga med flera par skidor så om man åker till alperna en vecka för att åka med guide och äger ett par feta skidor är det nog de som följer med oavsett om det finns fler skidor i garaget.

Lenz

Medlem
Ok vattendroppe det där med olika bredder hade jag faktiskt ingen aning om, tycker det ser ut som om alla har det fetast varje fabrikör har att erbjuda men jag har säkert fel. Eviga frågan då, varför har bergsguiderna inte bredare skidor än 100. Själv så tycker jag att det är lite märkligt och därför tog upp det.

janne73

Ny medlem
Jag har åkt med fransk guide i LaGrave som åkte på 118mm.
Och med annan guide i Val'd'Isere som åkte 125mm.
Så det är väl olika. I torsdags kände jag för första gången att mina 113mm var för smala. Men det var iofs efter/under en dump på Hokkaido. :))
Sen är ju inte bredden allt, radie, längd och hur styv skidan är styr åkningen mer. Det viktigaste är väl dock att den som åker är nöjd med sin skida...

Senast ändrad:
Lenz sa:
Ok vattendroppe det där med olika bredder hade jag faktiskt ingen aning om, tycker det ser ut som om alla har det fetast varje fabrikör har att erbjuda men jag har säkert fel. Eviga frågan då, varför har bergsguiderna inte bredare skidor än 100. Själv så tycker jag att det är lite märkligt och därför tog upp det.
Bergsguider är väl inte heller kända att ha hjälm? Dock ses och ser de sig själva som gudar som vet och åker bäst. Men troligen är det för att de ska kunna åka på alla fören och förhållanden. Personligen tycker jag att ett par fetare skidor sliter mer på knän osv. så jag kan förstå att om man har väldigt många skiddagar så är det mer praktiskt med ett par smalare.

Åker man inte lika mycket är nog inte detta ett lika stort problem. Fetare skidor har ju ändå fördelen att 10cm nysnö kan bli en kul dag eftersom de planar enklare. Därför kan ett par fetare skidor vara kul även i Sverige.

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

@Lenz

ederedler sa:
Vill man åka som en guide är nog en skida runt 100 mm ett bra val även djupa dagar. Men då handlar åkningen om att ta hand om sina gäster, inte låtsas att man är på FWT-tävling.
Sen har jag sett bergsguider åka på skidor upp till i alla fall 115 mm också. :)

Lowe71

Ny medlem
Lyssna inte på bergsguider! Finns knappast en mer konservativ och ambivalent yrkesgrupp! Tänk dig en Goretex-klädd butler med djupt intresse för både kortsväng, klimatet och heliskiing! Självklart ska du ha feta lagg, helst Völkl Kuro eller Nordica Jah Love, klassiker från den tidsepok då skidbreddens tillväxt saknade gräns....

Senast ändrad:

Lenz

Medlem
Själv så brukar jag åka skidor i mitten av mars till mitten av april. Slash puppy kallas mitt puder, kanske därför jag aldrig köpt några fetingar och tycker heller inte om att frysa så våren är min grej. Men men dags att investera i ett par fetingar helt enkel. Några tips? Black crows och zag verkar trevliga har hört att många är nöjda med deras skidor. Stöckli är min personliga favorit men priset är inte lika roligt, annars ser deras nya stornrider pro 114 fin ut.

Senast ändrad:
Tja, var och en blir väl salig på sin egen tro...

Man får fråga sig vad som ger mest glädje i stunden? Att när det dumpat rejält åka på ett par riktigt feta lagg och sedan byta till smalare när det är skare eller stenhårt, ELLER, köra på ett par lagg hela tiden och alltid prioritera bort "det lilla extra" som man får av fetare respektive smalare lagg?

Midjemåtten på laggen är 64, 67, 78, 86, 103, 117 och 127 mm.

En enda skida till allt? Nope...

Heddious

Aktiv medlem
Lenz sa:
Själv så brukar jag åka skidor i mitten av mars till mitten av april. Slash puppy kallas mitt puder, kanske därför jag aldrig köpt några fetingar och tycker heller inte om att frysa så våren är min grej.
Det är ju hur gött som helst att surfa fram på fetingar i vårslask!

rabbit

Medlem
Lowe71 sa:
Lyssna inte på bergsguider! Finns knappast en mer konservativ och ambivalent yrkesgrupp! Tänk dig en Goretex-klädd butler med djupt intresse för både kortsväng, klimatet och heliskiing!
....
+1

Lenz sa:
i chamonix så sa min bergsguide när jag ställde frågan att det är bara skandinaver som ständigt dyker upp med 114-125 midja på skidorna och åker på skaren på glaciererna. Guiden körde själv ett par Zag rock, tror dom är mellan 97-100 om jag inte minns fel. Guiden sa ochså att den perfekta skidan är max 100 den kan du köra överallt puder, pist, tura skare you name it.
Jag tar mig fräckheten att översätta de raderna till hur det lät i mitten på 90talet, innan fat-ski revolutionen drogs igång av bla McConkey.

i chamonix så sa min bergsguide när jag ställde frågan att det är bara nybörjare som ständigt dyker upp med feta, korta skidor och åker på skaren på glaciererna. Guiden körde själv ett par 210cm's Salomon F9, tror dom är mellan 60-65 om jag inte minns fel. Guiden sa ochså att den perfekta skidan är max 65 och definitivt över 205cm har ett massivt spann och är styv som en stålbalk den kan du köra överallt puder, pist, tura skare you name it.

In 1996 Shane played a major role in introducing the world to fat skis when he began using the Volant Chubb (90 mm waist) as an every day ski. Until this time fat skis were considered a crutch or training wheels and were largely ridiculed outside of helicopter skiing.[http://shanemcconkey.org/about/]

-snö
/r

Senast ändrad:

Lenz

Medlem
Hahaha rabbit lite skillnad på zag rock och 60-65 balett. Men annars är det ganska likt resonemang.

Ace_DG

Aktiv medlem
Heddious sa:
Lenz sa:
Själv så brukar jag åka skidor i mitten av mars till mitten av april. Slash puppy kallas mitt puder, kanske därför jag aldrig köpt några fetingar och tycker heller inte om att frysa så våren är min grej.
Det är ju hur gött som helst att surfa fram på fetingar i vårslask!
Jag har åkt skidor i över 50 år och måste erkänna att dom riktigt perfekta puderdagarna kan jag räkna på mina fingrar, tro det eller ej! Ok, jag har inte säsongat i Cham eller da Rockies eller Hokkaido, jag har inte aktivt sökt pudret, så är det.
Däremot har jag haft stort nöje av breda lagg de sista 15 åren typ, från Völkl G41:eek:r (84 mm fet då, 2001) och framöver, div Stöckli, Hendryx, etc, etc. I blandat före, uppåkt puder, uppåkta pister men framför allt vårslasksnö, helt perfekt! Håller med om att bredd 100 funkar till väldigt mycket (just nu Hendryx 917 186 cm).
Fast Völkl Kuro (132 mm) lockar lite. Billiga nu... Hmmm

Eder,
AceDG

Senast ändrad:

Reine

Medlem
Bergsguiden säger så för att i min erfarenhet så kan de flesta bergsguider inte åka skidor, de är klättrare då det är det svåraste momentet att klara för att ta UIAGM.
De är bra på att ta sig ned på ett säkert sätt men den är inte direkt freeride vi talar om. Hoppsväng eller åtminstone väldigt upprundad passiv åkning, då spelar skidan inte så stor roll.

Samuel Anthermatten är den bästa bergsguide jag sett på skidor, tror att han håller sig runt 110 midja. Han sa faktiskt att han oftast har väldigt låg respekt för hans kollegors talang när det kommer till skidåkning.
Själv tävlar jag på 105, Funkar på skare, funkar på is och funkar ok i lössnö, även om 117 fungerar betydligt bättre.

Välj rätt skida för vad du kommer att åka på mest, så enkelt är det. 100-110 tycker jag funkar på precis allting, om man nu bara har ett par.

Tjo

chrtur

Ny medlem
Intressant tråd! ;)

Jag tror faktiskt att många bergsguider helt enkelt säger så för att de ser skidorna som rena arbetsredskap och kopplat till vad man gör arbetsmässigt. Under vintern så arbetar man i sådana förhållanden att det är en bra kompromiss, det är som sagt inget facit och att bergsguider alltid har har rätt, de tänker helt enkelt utifrån sitt arbete.

När man är ute och arbetar så är min tanke helt enkelt att jag skall få mina gäster att få en sådan bra skidupplevelse som möjligt på bergen, då spelar det inte så "stor roll" om jag inte åker perfekt. Självklart skall det finnas en minimum nivå. Poängen skall vara att det skall vara säkert och att jag har koll på gästerna. Att susa ned som missiler och göra drop känns som att det kan man göra på fritiden, dvs jag åker inte för mig själv när jag är ute och guidar, istället åker jag för gästerna.

Att som guide sprida skidglädje kan vara många bättre än att åka perfekt...;)

Lowe71

Ny medlem
Reine sa:
Bergsguiden säger så för att i min erfarenhet så kan de flesta bergsguider inte åka skidor, de är klättrare då det är det svåraste momentet att klara för att ta UIAGM.
De är bra på att ta sig ned på ett säkert sätt men den är inte direkt freeride vi talar om. Hoppsväng eller åtminstone väldigt upprundad passiv åkning, då spelar skidan inte så stor roll.

Samuel Anthermatten är den bästa bergsguide jag sett på skidor, tror att han håller sig runt 110 midja. Han sa faktiskt att han oftast har väldigt låg respekt för hans kollegors talang när det kommer till skidåkning.
Själv tävlar jag på 105, Funkar på skare, funkar på is och funkar ok i lössnö, även om 117 fungerar betydligt bättre.

Välj rätt skida för vad du kommer att åka på mest, så enkelt är det. 100-110 tycker jag funkar på precis allting, om man nu bara har ett par.

Tjo
I Sverige är det ju tvärtom, bergsguiderna jobbar mest med heliskiing och att guida offpist och topptur, endast Krister Jonsson kan väl med rätta benämnas som "klättrare"!

la_grave

Ny medlem
Lenz sa:
Guiden sa ochså att den perfekta skidan är max 100 den kan du köra överallt puder, pist, tura skare you name it.
Om man inte kan köra överallt på ett par 110-115-skidor är man en kass skidåkare. Säg det till din guide.

Lenz

Medlem
Det måste väl vara enklare att köra på 110-115 överallt än 95-100? Behärskar du 40 cm puder med tex 100 så är väl man en bättre skidåkare? Så tolkar jag guidens resonemang.

la_grave

Ny medlem
Lenz sa:
Det måste väl vara enklare att köra på 110-115 överallt än 95-100? Behärskar du 40 cm puder med tex 100 så är väl man en bättre skidåkare? Så tolkar jag guidens resonemang.
Försök åk puckel på 120 mm!

Poängen är ju att behärska alla underlag på något som inte är allroundskidor.

Lenz

Medlem
Personligen så tycker jag att
@Reine resonemang att 100-110 funkar i stort sätt överallt där jag kommer åka. Så tyvärr så kommer jag inte köpa några sk japan fetingar.
@Ace_DG sa en bra sak, dom perfekta puderdagarna är lätt räknade och jag söker inte heller puder med ljus och lykta direkt. Jag gillar att åka på stora öppna fält typ på glacierer där man kan bränna på max, gillar fart men jätte brant åkning är inget som lockar direkt. Jag är inte mycket för att tura i timmar för att nå drömpudret, mer en person som tar gondolen till toppen och hikar ett par 100 meter max för att nå lite enkel offpist. Jag ska faktiskt investera i något bredare som är fartstabila .Vad tycker ni om följande skidor?

Blackcrows Navis 107

Blackcrows Courvos 108

Zag 112h är bara dock 100 i midja 176cm

Stöckli stormrider 107

Dessa fyra skidor har jag hört ska vara trevliga för mitt ändamål. (obs från folk som tror att dom kan sin sak)

Kom gärna med invändningar och tips

pickpack

Ny medlem
Vattendroppe sa:
"Skillnaden mellan gud och en bergsguide är att gud inte tror hen är bergsguide."
100x detta!!
T o m när jag var i Iran så stötte jag på denna universala attityd. Är detta ett obligatoriskt ämne i guideskolor över världen?

Mountain_Man

Ny medlem

@Lenz
En skida som jag själv är sugen på är Völkl 100eight, hyggligt lätt skida till bra pris som (enligt tester jag läst) presterar bra på alla underlag. Jag har testkört den mindre Völkl 90eight som imponerade. Lägg till den på din lista!

För övrigt, kul debatt! :)

/MM

Senast ändrad:

Lenz

Medlem

@Mountain_Man har för mig att du ochså åkt telemark tidigare i andra trådar jag läst. Jag är 175 cm lång 80 kilo plus, vilken längd hade du valt? Jag har alltid åkt på längder mellan 174-178 i över 10 år. Om vi säger att jag går upp till 182 vad blir skillnaden?

Senast ändrad:
Trams
Skidor ska vara över enochnittio och är inte över 70 i midjan, fixar man inte det så behöver man inte vara utanför.
Baksidan av att "alla" åker brett är att alla kan åka utanför, kreti och pleti överallt - trams
Stoppa dem, förbud, vad som bara jag får vara själv i kalaspudret.

Senast ändrad:
Jag har för övrigt gått all in och köpt ett par skidor som är sjukt breda, 98mm i midjan, mina tidigare fetingar var 84, förstår inte hur man ska hinna få upp de här monstren på kant innan snösmältningen...

Lenz

Medlem
Jag var lite som du Anders Nilsson innan jag skapade denna tråden. Har helt enkelt blivit övertalad att det är så fantastiskt med brett. Ska upp från 98- max 107,108. Men jag måste testa detta.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp