Ni som åker på Norse Enduro, vilken längd?

RWD

Aktiv medlem
Hej,
Vilken längd skulle ni rekommendera på ett par Norse Enduro.
Ser att de har testat den i 180 här på Freeride vilket för mig låter kort.
Brukar åka på 185-188cm på liknande skidor men utan metall, förutom ett par Opinion Charger i 186cm.
Hade nog inte tvekat på 188cm (särskilt när de verkar ha relativt lång rocker) om det inte varit för att de testat 180cm här.
Men är de väldigt stabila och klarar hög fart så är det ju alltid smidigt med lite kortare skida.
Är 182cm och c:a 80kg

TailGunnar

Aktiv medlem
Varför spelar Freerides testskidans längd en roll? Jag (184 / 80) skulle ta 188 cm utan tvekan.

RWD

Aktiv medlem
Varför spelar Freerides testskidans längd en roll? Jag (184 / 80) skulle ta 188 cm utan tvekan.
Tänkte väl att de dom teståkare här borde vara hyfsat avancerade åkare som väljer lite längre skida än ”normalåkaren”. Men visst håller med. De fick kanske inte välja längd heller. Hade dock varit intressant att att veta från någon som har den, vad de tycker om längden. Jag har ju lite bredare skidor för lössnö så behöver inte längden för bärighet utan mer för stabilitet i högre fart, men jag gillar även lite mindre radie. 23m är lite i överkant vad jag brukar föredra.

MnO

Aktiv medlem
Jag är av samma storlek som dig och jag kan hålla med om att det inte är ett helt givet val, även om jag personligen inte hade vågat gå på den korta utan tagit det säkra valet med 188cm. 180 blir i 100mm bredd ger en viss fördel av en rapp och kompakt känsla i pist och den blir smidigare om du ska tura i lappkast och uppför i bökig skog och liknande. En kortare längd ger dock också tydliga nackdelar utanför pisten (utför då...) där den kommer att skära fast mer och kännas känsligare för viktplacering i längsled framförallt. 188 är helt enkelt standardvalet och 180 väljer du om du uttryckligen vill ha en kort och smidig känsla. Det luriga här ligger i att 180cm faktiskt inte är helt off ändå. Den långa rockern för breddklassen har fördelen att den både gör att en lång skida känns smidig, men den ger också en kort skida ett fullt tillräckligt flyt. Så båda längderna skulle fungera, men det olika grundkaraktär. I samtliga fall där jag har testat 180ish mot 188ish i bredder mellan 100 och 115 mm har jag föredragit den längre längden om skidan ska användas till allroundbruk. Det blir helt enkelt för lite skida med 100mm i 180cm längd för min smak.

Tilläggas bör också att Norse är ett nytt märke vilket gör att det finns en osäkerhet i hur de mäter och anger längden. En 180cm angiven längd kan ju låta exakt, men det skiljer MYCKET mellan olika märken på vad man egentligen menar med 180cm. Det allra vanligaste är att skidan i verkligheten är något kortare, typ 1-1,5cm under angiven längd, men det finns också exempel på skidor som man inte förstår hur de har mätt. Dynastar och Elan har några modeller som är väldigt korta i förhållande till angiven längd. Elan Ripstick 106 i 188cm är tex 183,7cm tip to tail med måttband. 180 som är nästa längd ner i fallet Ripstick 106 är riktigt kort. I den modellen hade 188cm varit fullständigt givet i val mellan de två längderna. Downskis är ett exempel åt andra hållet och de tenderar att ange exakt faktisk längd (konstigt att inte alla gör det...). Mot nämnda Elan skulle alltså en Down vara nästan 4,5cm längre. Är 188:an i realiteten 185cm kan du sluta fundera, men mäter dom "straight tape" kan man nästan kalla 180cm:aren för 183 och då blir valet ännu svårare.

mattstar

Medlem
Är det monteringa av bindning enligt rek på dessa eller många som testat annat? Måste fasen testa denna skida kör på Fischer Ranger fr 102 som jag är väldigt nöjd med, men verkar ju så jäkla bra denna :)

RWD

Aktiv medlem
Jag är av samma storlek som dig och jag kan hålla med om att det inte är ett helt givet val, även om jag personligen inte hade vågat gå på den korta utan tagit det säkra valet med 188cm. 180 blir i 100mm bredd ger en viss fördel av en rapp och kompakt känsla i pist och den blir smidigare om du ska tura i lappkast och uppför i bökig skog och liknande. En kortare längd ger dock också tydliga nackdelar utanför pisten (utför då...) där den kommer att skära fast mer och kännas känsligare för viktplacering i längsled framförallt. 188 är helt enkelt standardvalet och 180 väljer du om du uttryckligen vill ha en kort och smidig känsla. Det luriga här ligger i att 180cm faktiskt inte är helt off ändå. Den långa rockern för breddklassen har fördelen att den både gör att en lång skida känns smidig, men den ger också en kort skida ett fullt tillräckligt flyt. Så båda längderna skulle fungera, men det olika grundkaraktär. I samtliga fall där jag har testat 180ish mot 188ish i bredder mellan 100 och 115 mm har jag föredragit den längre längden om skidan ska användas till allroundbruk. Det blir helt enkelt för lite skida med 100mm i 180cm längd för min smak.

Tilläggas bör också att Norse är ett nytt märke vilket gör att det finns en osäkerhet i hur de mäter och anger längden. En 180cm angiven längd kan ju låta exakt, men det skiljer MYCKET mellan olika märken på vad man egentligen menar med 180cm. Det allra vanligaste är att skidan i verkligheten är något kortare, typ 1-1,5cm under angiven längd, men det finns också exempel på skidor som man inte förstår hur de har mätt. Dynastar och Elan har några modeller som är väldigt korta i förhållande till angiven längd. Elan Ripstick 106 i 188cm är tex 183,7cm tip to tail med måttband. 180 som är nästa längd ner i fallet Ripstick 106 är riktigt kort. I den modellen hade 188cm varit fullständigt givet i val mellan de två längderna. Downskis är ett exempel åt andra hållet och de tenderar att ange exakt faktisk längd (konstigt att inte alla gör det...). Mot nämnda Elan skulle alltså en Down vara nästan 4,5cm längre. Är 188:an i realiteten 185cm kan du sluta fundera, men mäter dom "straight tape" kan man nästan kalla 180cm:aren för 183 och då blir valet ännu svårare.
Tack för ditt resonemang, jag har väl alltid tyckt att när man testat liknande skidor i 180ish som de oftast är på testskidor av nån anledning så har de känts för korta. Vanligast är väl som du säger att skidorna är kortare än det som anges, men beror väl på att man mäter efter formen på skidorna och inte rakt. Faction Ct 3.0 186cm är tex 183,5cm och om man tänker att Norses grundare har sitt ursprung där så är de antagligen kortare än angiven längd.
Men spelar ju egentligen ingen roll om de flesta skidor mäts så.
De senaste skidorna jag hade i den klassen var ett par Line SD 104 i 186cm och enligt Blister review var uppmätt längd på dem 185.5 , dock har dessa kortare radie men ser ut att ha mindre rocker än Enduro. Talar ju för att välja 188.

mattstar

Medlem
Beställer ni direkt från dem eller vart kper ni dem? Var det inte väldigt bra paket pris förra året med Shift bindning eller kanske blandar ihop nu med några andra??

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Beställer ni direkt från dem eller vart kper ni dem? Var det inte väldigt bra paket pris förra året med Shift bindning eller kanske blandar ihop nu med några andra??
Beror väl lite på var du bor. Har du en välsorterad skidbutik i närheten så kan ju det vara ett alternativ. Annars kan jag varmt rekommendera att köpa direkt från Norse. Mkt bra service från Patrik!

Kört på Norse Enduro en säsong. Använt den till precis allt, från flerdagarsturer till pistsmiskning. Sjukt bra skida. Jag väger 62 kg och mäter 167 cm. Kör på 172 längden. Perfekt för en allroundskida. Mina rena resortskidor är snäppet bredare och mäter 176 cm för referens.

RWD

Aktiv medlem
Kört på Norse Enduro en säsong. Använt den till precis allt, från flerdagarsturer till pistsmiskning. Sjukt bra skida. Jag väger 62 kg och mäter 167 cm. Kör på 172 längden. Perfekt för en allroundskida. Mina rena resortskidor är snäppet bredare och mäter 176 cm för referens.
Har du nån annan liknande skida som du kan jämföra Enduron med både.
Det jag är mest orolig för är att den kanske är lite mjuk/vek. Eftersom jag har ett par Candide 3.0 (112mm) också så ska ju Enduron bli en smalare mer allroundskida som bör klara av både stökigt och lite hårdare/isigare underlag hyfsat. Tvivlar inte på att den kommer göra bra ifrån sig utanför pisten.
Har även varit inne på Prodigy 2.0/3. som jag tror kanske är mjukare/för mjuk, öven Enforcer 100 (gillar 93an väldigt mycket men lite för pistorienterad). Har även funderat på Faction Dictator 2.0/3.0.

Du kan kolla i videon hur Petter åker och dra dina egna slutsatser :)
Svårt att bedöma men tycker inte han pressar dem nånting direkt, Känns som lite slöåkning kan jag tycka men det är ju inte så mycket de visar.
Har försökt leta lite andra filmklipp men finns inte så mycket.

Hallå!

Lite sen på bollen här. Ska se om jag lyckas svara på de olika frågorna :)

Håller helt med MnO's första stycke helt. Det är mest skillnad på vad man ska ha skidan till.

Norse mäter skidorna som de flesta andra - innan de är pressade. Efter press är de 179(180) respektive 186,5(188)cm

Petter ville åka på 180cm så det fick han. :)

Jag rekommenderar 188cm till dig. Min teori är att överväger man ens den längre skidan så ska man ta den :). Jag tror inte att varken 180 eller 188 blir för mjuka men som du beskriver din åkning så tror jag på 188. Monteringspunkter är ju lite politik och de ska passa många åkare. På 188:an så är det viktigt att framdelen av skidan inte blir för kort för längre och tyngre åkare. För dig hade jag rekommenderat att montera fram bindningen 5-10mm. Det gör skidan klart smidigare samt att den svänger bättre och mer i pisten för dig.

Angående längder och radier på skidor så kan jag hålla med om att industrin är minst sagt rörig. Längder som är helt off är nog att man tror att en annan siffra i katalogen säljer mer.
Den som har tillgång till CAD kan ju testa att rita in några skidor med kort radie i datorn och fundera på om det har något med geometri att göra i över huvud taget. ;-)
Jag använder många olika radier längs skidan. Den radie som står på skidan är den näst kortaste av de radier jag använder. Jag skulle säga att skidan svänger klart mer på grund av rocker och vridstyvhet. Jag tycker inte att man ska fokusera så mycket på radie faktiskt. Fler än en gång har jag hört att det är en representation av hur mycket skidan svänger. Och där går det nog lite inflation.

Mvh
Patrik

erik_lagg

Aktiv medlem
intressant @patriksannes men menar du inte skidans flex istället för vridstyvhet? Jag tänker att vridstyvhet är styvhet på bredden sas och borde inte påverka svängradien, eller?

fredw

Aktiv medlem
intressant @patriksannes men menar du inte skidans flex istället för vridstyvhet? Jag tänker att vridstyvhet är styvhet på bredden sas och borde inte påverka svängradien, eller?
Jag tänker att vridstyvheten kan påverka den upplevda svängradien, eftersom radien i förhållande till underlaget både beror på skidans lutning/kantning och böjning(och annat)

erik_lagg

Aktiv medlem
Jag tänker att vridstyvheten kan påverka den upplevda svängradien, eftersom radien i förhållande till underlaget både beror på skidans lutning/kantning och böjning(och annat)
Ja, det är nog så. Men utan att veta skulle jag tro att skidans hårdhet på längden (flex?) är viktigare än skidans hårdhet på bredden (vridstyvhet) för den faktiska svängradien. Har för mig att jag har läst att moderna raceskidor (storslalom?) har mjukt flex i ändarna för att kompensera för lång 'geometrisk' svängradie (FIS-reglerad, typ 30m).

RWD

Aktiv medlem
Lånar tråden om det är ok @RWD ?
(F.n blev sugen på dessa)
@patriksannes vad tror du om placering binding( Beast16)188 cm för 107 kg 196 cm,tur och skogsåkning
Helt ok, När jag pratade med Patrik sa han att på 188 kunde man flytta fram aningen typ 5mm. Men jag vet inte om bindningen kan ha nån betydelse. Men med din vikt kanske du vill ha lite mer skida framför bindningen. @patriksannes har nog bättre input på det än jag.

RWD

Aktiv medlem
Då var premiären avklarad. Första intrycket på i stor del mycket stökigt underlag är ändå att detta kan vara bland de bästa skidor jag testat. Otroligt lätthanterliga och ändå stabila i hög fart och dessutom lätta att carva relativt tighta svängar om man vill.
Jag köpte en skida som hade lite styvare taill och valde därför efter rekommendation från Patrik, 180cm och det känns än så länge helt rätt.

Vette fan om denna skida är något att ha. Saknar tillräckligt med tester enligt mig. Tror Nordica enforcer free, unlimited och fischer ranger känns starkare alt backland som turskida.

RWD

Aktiv medlem
Vette fan om denna skida är något att ha. Saknar tillräckligt med tester enligt mig. Tror Nordica enforcer free, unlimited och fischer ranger känns starkare alt backland som turskida.
🤔Blir en skida bättre ju fler tester den har? Hur som helst har ju både Åka skidor och Blister testat den med bra betyg, och nu även jag😉, Än så länge mycket bra intryck.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Tror inte riktigt du vet hur många tester går till. Jag har själv varit med i en av Tysklands största skidtidningars test och den var faktiskt ett skämt….

Tror inte riktigt du vet hur många tester går till. Jag har själv varit med i en av Tysklands största skidtidningars test och den var faktiskt ett skämt….
Det jag menar är att jag skulle behöva lite mer utländska tester och data för att våga slå till på dessa. Men bäst är såklart att testa själv :) De verkar ju lovande men inte beredd att slänga iväg 8000 kr vilket är annorlunda mot exempelvis Fischer Ranger 102 FR som kontinuerligt fått bra reviews på diverse kanaler.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Det jag menar är att jag skulle behöva lite mer utländska tester och data för att våga slå till på dessa. Men bäst är såklart att testa själv :) De verkar ju lovande men inte beredd att slänga iväg 8000 kr vilket är annorlunda mot exempelvis Fischer Ranger 102 FR som kontinuerligt fått bra reviews på diverse kanaler.
Som sagt… en tysk tidnings test innebär att varje åkare får ta tre åk på skidan… det är mycket givande test eller?

mattstar

Medlem
Ja alltså en skidtest är ju ett riktvärde åt vad skidan kan och klara/upplevs och leverera för några utvalda. Men funkar och stämmer bra som riktlinje för de flesta för komma vidare i skidjungeln ;-)
Efter många tester jag läst så var jag inne länge på Ranger 102 och efter jag även hade fått tillfälle testat dem så var valet enkelt att gå från Salomon QST som jag då körde på:) Men som även många tycker är bättre än denna Ranger102 då. Men inte för mig så högst personligt:)
Åker rätt mycket skidor (50 skidagar ca.) men vill fortfarande bara ha ett par faktiskt och turar mycket samt lekfull åkning både i pist och utanför så fort det finns möjlighet och mestadels runt Åreskutan och jämtlandsfjällen...

Så är väldigt nyfiken själv just på denna Norse skida så måste testa såklart för se om den "för mig" knäcker Ranger 102 :)

tanndalenexperience

Aktiv medlem
Åker 180 cm på mina Enduro. 182 cm lång och väger 90 kg 💪 Hunnit bli 20 dagar hittills och är fruktansvärt nöjd med dem. Var lite orolig att jag skulle ha gått på 188 cm istället, men med facit i hand blev det klockrent med 180 cm för mina behov, upplever den inte alls som instabil i högre fart trots att skidan har väldigt mkt sväng i sig när man trycker på. Skidan carvar som en gud 🙏 Ska bli intressant att utvärdera puderegenskaper under veckan som kommer när en dump på 70 cm skall komma under några dagar ❄️🤙😎

Noobi

Ny medlem
Hej,
Jag är 83kg tung och 180 cm lång. Beställde 172cm Enduron efter allmän guideline att en allmountainskida ska vara min längd eller ner till 10cm kortare.
Efter att ha läst tråden här är jag nu lite osäker på om jag valt fel längd och att 180 kanske är det jag borde ha? Skidan har inte anlänt än så jag har möjlighet att byta.

Tilläggas ska att jag inte är en särskilt avancerad åkare och jag åker normalt i pisten även om jag ibland åker lite utanför där nån ofta redan banat väg.

Tacksam för input!

RWD

Aktiv medlem
Hej,
Jag är 83kg tung och 180 cm lång. Beställde 172cm Enduron efter allmän guideline att en allmountainskida ska vara min längd eller ner till 10cm kortare.
Efter att ha läst tråden här är jag nu lite osäker på om jag valt fel längd och att 180 kanske är det jag borde ha? Skidan har inte anlänt än så jag har möjlighet att byta.

Tilläggas ska att jag inte är en särskilt avancerad åkare och jag åker normalt i pisten även om jag ibland åker lite utanför där nån ofta redan banat väg.

Tacksam för input!
Jag är 182 och 80kg som sagt, nu fick jag ju tag i en lite styvare variant (hårdare trä i tailen) och jag är nu efter några dagars åkning riktigt nöjd med den längden. Går att stå på riktigt fort med dem.
Tror att 180 skulle funka för dig då den har ganska mjuk tail. Men vill du åka kortare svängar och om du inte åker speciellt fort så kan kanske 172 funka. Men åker du mycket och vill utveckla din åkning så skulle jag nog välja 180.

Noobi

Ny medlem
Tack för alla svar!
Det låter ju onekligen som att 180 är the way to go för mig.
Det blir att returnera 172orna när dom väl kommer.
Nästa problem… 180 verkar vara slut överallt. 😅

gsoul

Medlem
Flikar in en fråga här.
Jag är 168 cm och ca 74 kg. Mycket van åkare och åker oftast ganska aggressivt i pist. Blir i ärlighetens namn ca 80-90% pist men uppskattar lite puder när tillfällighet (läs närhet, ingen topptur) ges.
Har kört på BBR 8,9 166cm de senaste 10 åren och tycker det är en galet rolig (sjukt kort carve) men också stabil skida i hög fart.
Känner dock att jag behöver nya skidor och efter mycket letande och många genomgångna recensioner velar jag nu mellan ett par Norse Enduro eller ett par Fischer Ranger 96.
Är tveksam till längre skidor (+10 cm längre än jag) men det är kanske där skidorna kommer till sin rätt?

Har läst era upplevelser ovan ang Enduro, är det nån som kan jämföra den med Fischers 96? Borde Fischer passa mig bättre som ändå kör mer on än offpist?
Borde Enduro 172 cm vara rappare i svängarna än 188 cm?

RWD

Aktiv medlem
Flikar in en fråga här.
Jag är 168 cm och ca 74 kg. Mycket van åkare och åker oftast ganska aggressivt i pist. Blir i ärlighetens namn ca 80-90% pist men uppskattar lite puder när tillfällighet (läs närhet, ingen topptur) ges.
Har kört på BBR 8,9 166cm de senaste 10 åren och tycker det är en galet rolig (sjukt kort carve) men också stabil skida i hög fart.
Känner dock att jag behöver nya skidor och efter mycket letande och många genomgångna recensioner velar jag nu mellan ett par Norse Enduro eller ett par Fischer Ranger 96.
Är tveksam till längre skidor (+10 cm längre än jag) men det är kanske där skidorna kommer till sin rätt?

Har läst era upplevelser ovan ang Enduro, är det nån som kan jämföra den med Fischers 96? Borde Fischer passa mig bättre som ändå kör mer on än offpist?
Borde Enduro 172 cm vara rappare i svängarna än 188 cm?
Numera finns ju Apex också som är mer pistorienterade och tajtare svängradie.
Enduron är ju ingen skida som svänger av sig självt men har man god teknik så går det självklart att tajta till svängarna. Jag köpte den framförallt för att den är så allround och funkar riktigt bra till det mesta, sen kompletterade jag med ett par Blade också. Årets modell är lite styvare under foten och bakåt.
Har nu även beställt ett par Apex i 177cm. De har lite nedsatt pris på den under Occations men den heter då Enduro 90. Jag skulle nog tittat på Apex/Norse 90 om jag åker så mycket pist. Ser ut att ha en hel del rocker så funkar nog helt ok om man tar några svängar i offpisten också.

Senast ändrad:
Topp