Ni som åker på Norse Enduro, vilken längd?

gsoul

Medlem
Numera finns ju Apex också som är mer pistorienterade och tajtare svängradie.
Enduron är ju ingen skida som svänger av sig självt men har man god teknik så går det självklart att tajta till svängarna. Jag köpte den framförallt för att den är så allround och funkar riktigt bra till det mesta, sen kompletterade jag med ett par Blade också. Årets modell är lite styvare under foten och bakåt.
Har nu även beställt ett par Apex i 177cm. De har lite nedsatt pris på den under Occations men den heter då Enduro 90. Jag skulle nog tittat på Apex/Norse 90 om jag åker så mycket pist. Ser ut att ha en hel del rocker så funkar nog helt ok om man tar några svängar i offpisten också.
Har helt missat Apex. Kollar jag på den ser det verkligen ut som att jag byter ut Enduro mot Apex och fortfarande velar mellan Apex och Ranger 96.
Stort tack för infon !!

RWD

Aktiv medlem
Har helt missat Apex. Kollar jag på den ser det verkligen ut som att jag byter ut Enduro mot Apex och fortfarande velar mellan Apex och Ranger 96.
Stort tack för infon !!
Möjligen att du skulle kunna gå på 171cm.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av ranger 96, något tyngre men är ju bredare också, -ett lager 0,5 mm aluminium i Ranger. Tror Apex har två lager 0.4mm.

tanndalenexperience

Aktiv medlem
Jag åker på 180 cm och väger in på 183 cm/90 kg. Valde också mellan en längre skida men slutade med att det blev 180 cm. Väldigt nöjd och har aldrig känt att jag saknat en längre skida. Väldigt stabil, lekfull och fungerar helt optimalt för en heldag på berget i både pist och offpist i varierande förhållanden.

Skall man tura med skidorna kan det också vara en fördel med en kortare längd då det blir lättare med "kick turns" framförallt om det är lite brantare. Noterbart också att skidorna ev. kan gå att få i styvare varianter vilket inte framgår av webben, bara att ringa och prata med Patrik (y) Hade tur och fick tag på en sådan variant och de går som tåget ;)

RWD

Aktiv medlem
Jag åker på 180 cm och väger in på 183 cm/90 kg. Valde också mellan en längre skida men slutade med att det blev 180 cm. Väldigt nöjd och har aldrig känt att jag saknat en längre skida. Väldigt stabil, lekfull och fungerar helt optimalt för en heldag på berget i både pist och offpist i varierande förhållanden.

Skall man tura med skidorna kan det också vara en fördel med en kortare längd då det blir lättare med "kick turns" framförallt om det är lite brantare. Noterbart också att skidorna ev. kan gå att få i styvare varianter vilket inte framgår av webben, bara att ringa och prata med Patrik (y) Hade tur och fick tag på en sådan variant och de går som tåget ;)
Precis, den fanns i några exemplar av en styvare variant redan förra säsongen som kunde beställas direkt från Norse dvs styvare trä under foten och bakåt. Till denna säsong 22/23 så är Enduron uppdaterad med denna ändring.

Senast ändrad:

krister_jonson

Ny medlem
Har åkt 2 säsonger på Enduro 180cm.
Förra året 142skiddagar och i år så har jag drygt 60 hitintills. Korsar pisterna nån gång ibland, så mest off pist. Har ett par Plum Oazo 8 på dem.
Ska medge att jag inte bara åker på Norse men är väldigt nöjd med mina Enduro.
Biter bra, svänger snabbt eller skär långa svängar i hög fart. Lätta i hoppsvängar.
Är 172/64.

Topp