Ni som körde på Rossignol Bandit b2 2004

jacob_gronli

Ny medlem
Vad bytte ni till?

För jag har gjort det i 14 år och varit väldigt nöjd de två veckorna jag åker varje år. Köpte för att ha en onequiversetup vilket jag fortfarande gillar.

Men så tänker jag, det kanske finns någon likadan fast bättre.

Kort sagt, vad är consensusvalet 2018/2019?

waxoff

Aktiv medlem
Konsensus blir nog svårt att uppbringa i dessa dagar då valmöjligheterna i stort sett är oändliga i urvalet!

Om du inte har testat annat sedan 2004 så har du en del att ta igen. Men i snarlikt segment, vilket jag nog skulle definiera som frontside-dominerad allmountain med hyfsade offpistförmågor, så kan du börja kika efter modeller som Armada Invictus 99, Down ShowDown 95, Black Crows Orb, 4frnt MSP 99, Blizzard Brahma, Völkl Mantra i alla dess varianter...

Men, du behöver verkligen inte dra dig för att gå upp mot 105 mm i midjan och även något däröver och ändå hitta vettiga onequiveralternativ med dagens skidprestanda även om det kräver en del (mental) tillvänjning med steget från B2. Så låt inte lilla startlistan utgöra begränsningen!

Sen kan du hänga B2:orna på väggen som minne av en lång och fin vänskap!

Senast ändrad:

BGWest

Medlem
Jeg gikk fra Bandit B3 til Rossignol Super7 2014 og har aldri angret ett sekund!
Før skikjøpet tok jeg en grundig gjennomgang av hva jeg ville bruke skiene til så jeg satte på et par Marker Duke rammebinding og det fungerer suverent.

jacob_gronli

Ny medlem
Blide sa:
Ja, inget slår egna erfarenheter i och för sig.

Men tiden väntar inte på någon och att ta en helg för att hitta de perfekta skidorna, när man kan få hjälp av andra som redan testat att hitta okej skidor som antagligen är bättre än mina nuvarande, är inte perfekt resursutnyttjande. Med det sagt är jag tacksam för svaren ni har skickat.

Men har det hänt något på 14 år? Tänker jag fel, ska jag bara köra på de jag har och vara lyckligt ovetande om vad jag missar istället?

waxoff

Aktiv medlem
jacob_gronli sa:
Men har det hänt något på 14 år? Tänker jag fel, ska jag bara köra på de jag har och vara lyckligt ovetande om vad jag missar istället?
Det som finns idag kan du köra åttor med runt dina B2:or, i princip överallt. Byt upp dig snarast!

Edit, om du vill göra det lätt för dig (utan att veta hur lång, tung, eller duktig åkare du är), greppa ett par Brahma (som är vanliga och finns "överallt" nya och beg.) i samma längd som b2:orna och far ock åk. De finns i några olika varianter beroende på årsmodell, välj den med titanal i. Då får du skidor som jmf med dina B2 är, rappare i carving, lättare att modulera på sladd, bär avsevärt bättre i lössnö och uppkört, har bättre isgrepp. Vad mer behöver du??

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
jacob_gronli sa:
Skall man tro skidtillverkarnas marknadsavdelningar så har det skett minst ett dussin revolutioner som är av kontinentalflyttande magnitud. Är det inte exotiska japanska träslag polygonalt laminerade med syntetiska rymdåldersmaterial som lovar att skicka upp dina lyckoendorfiner i stratosfären så är det skärningar och profiler vilka kommer att få din kusin som åkt en gång på en friluftsdag i åttan att segla fram som Hirscher ner för Hahnenkamm. Ja, och numera så går det förstås att åka i alla backar, i alla fören på alla bergets sidor med samma par skidor. Eller det kanske lät så 2004 också?

Har inte koll på hur snabbt det slog igenom men rocker skulle kunna vara ett nytt begrepp sedan du shoppade 2004.

Hur som så är det ju ingen panik för dig utan passa på att testa lite nytt när du ändå åker. Hyr, en del butiker drar av hyran om du sedan köper skidorna. Det finns även butiker, exempelvis Hansons i Åre, som brukar ha skidtester utanför de stora testhelgerna.

EDIT: Och sedan måste du berätta hur du upplever skillnaden av 14 års materialutveckling.

Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Jag jobbade med tester för Rossignol vid den tiden, så jag körde en hel del på Bandit skidorna. Gillade dem då de var rätt "mjuka"

Den skida jag skulle rekommendera dig att kolla upp nu är Völkl 90eight. En riktigt rolig allround skida.

Men säger som som de flesta andra, testa före köp. Det kan vara så att du vill åt något helt annat nu än vad du har.

REO

Medlem
Bytte till en beggad Dynastar Cham 97 förra året. Upplevelsen var samma som när jag klev i Bandit XX 2003

lainenR

Medlem
Jag bytte mina B2:or mot Rossignol Sickle med 110 i midjan och full rocker. Jag kommer aldrig ställa mig på ett par B2:or igen, jag blev en sjukt mycket bättre skidåkare av bytet.

HBAstrom

Ny medlem
Aha! En Bandit-fan till?
Hade Bandit B2 och B3 parallelt med Stöckli Laser SC under flera år. Bandit var, och är en grymt lekfull skida som är genuint lättåkt, men det ger också begränsningar. Bandit var en Stöckli light light på något sätt.
Gick över till Ross Experience 88, som är vassare i pisten men visade brister offpiste. Köpte Soul 7 till offpiste, och så var den saken klar.
Nu åker jag på Stöckli Laser AX, grym pistmaskin och med fina egenskaper upp till 20 cm nysnö. Lekfull, fin snökontakt, som alla Stöckli Laser. Rolig och mångsidig skida helt enkelt. Den bästa efterträdaren men på en mycket högre nivå än B2.
Blizzard Brahma ägde jag i en vecka efter rekommendationer, men den var ganska intesägande enligt mig. Lite bra på allt men inte egentligen inte bra på något.
Provade nya Stöckli Laser wrt i helgen och det är nog det bästa jag kört i pist någonsin. Påminner om RaceTiger SL men behagligare. Tror dock inte att den har att göra utanför i pisten som AX, så mina AX still rules.

jacob_gronli

Ny medlem
pd sa:
Har inte koll på hur snabbt det slog igenom men rocker skulle kunna vara ett nytt begrepp sedan du shoppade 2004.

EDIT: Och sedan måste du berätta hur du upplever skillnaden av 14 års materialutveckling.
Köpte ett par begagnade Line Sick Day 94 här på forumet och ställde in mina banditer i garaget. Det var en otrolig skillnad. De var lättare, bredare och jag var helt säker på att de skulle bli en klapperfest av guds nåde så fort jag stod på lite men det kom på skam. De var lugna, nästan sävliga och otroligt lättsvängda när jag bara gubbåkte, funkade bra när det blev hårt och var fantastiska när Gausta levererade snö och plusgrader. Framförallt är de riktigt roliga när jag hoppar runt med barnen. Är supernöjd. Så tacksam för all input från tråden. Det var stor skillnad.

Senaste inläggen

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp