Noll koll- nya skidor.

Koste

Ny medlem
Noll koll- nya skidor.
Hej.
Jag väger 80, 172 lång. åkt skidor sen -72 (10-104 dagar per säsong)
Atomic Metron:11 Puls TI (2005):o
Har idag ett par Atomic 172 cm med 12 m skärning. De bär inte så bra om förhållanden i lössnön är dåliga.
Åker alltid offpist om det går, men vill ha kort radie ifall man hamnar i pisten.

Finns det några skidor som har snävare radie än 15 meter men som har lite bredare midja?

Gärna med låg vikt. Tacksam för tips med direktlänk, ska köpa dem så snart som möjligt :D

Jarle

Aktiv medlem
Noll koll- nya skidor.
Varför vill du snävare radie än 15m? Det finns en, väldigt bra, anledning till att det finns få, om ens några, sådana byggen kvar när det kommer till friåkningsskidor.

EDIT: det finns ett gäng på 14m

Senast ändrad:
D

Deleted member 104702

Guest
Noll koll- nya skidor.
Du kan ju prova att ringa till Extrem och kolla om dom råkar ha ett par Big Penn eller Å-Bahn kvar. Är väl runt 100 i midjan och en svängradie som matchar ett par slalomskidor :)

Koste

Ny medlem
Noll koll- nya skidor.
Jag kör helst kortsväng i både lössnö och i pist (mer sväng per fallhöjdsmeter, samt skönt klipp i svängen)
Ska kolla Extrem, tack!

Om jag lägger ner radiekraven, vad blir bäst då?

JL76

Aktiv medlem
Noll koll- nya skidor.
Koste sa:
Jag kör helst kortsväng i både lössnö och i pist (mer sväng per fallhöjdsmeter, samt skönt klipp i svängen)
Ska kolla Extrem, tack!

Om jag lägger ner radiekraven, vad blir bäst då?
Bäst i lössnö eller bäst i pist?

Edit:
Bäst: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111108
Eller bra för de som gillar mycket sväng som Metronklumpar -> Hendryx

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Noll koll- nya skidor.
eriC1 sa:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/ski-logik/rock-star.html

Ski logik Rockstar, 14 m radie och jävligt lätta för sin bredd. Platt /noll camber och skönt avvägd rocker. Fruktansvärt lättåka och roliga i typ all terräng.
+1

PhatFred

Aktiv medlem
Noll koll- nya skidor.
Finns ett par Å-bahn på köp&sälj.

Är du en glidaråkare kanske Salomon BBR 8.9 kan passa, 13,5 m radie i 189. De är dock skittråkiga om du åker mer aktivt.

I lössnö är väl kort radie nästan sämre än en lång? Bättre då att kolla på mjuka skidor med dubbel eller full rocker. "Svänga genom att böja istf att kanta".
Opus?

Mr_christer

Ny medlem
Noll koll- nya skidor.
Om man åker lössnö så har ju inte radien så mycket betydelse eller?
Du har ju inget underlag som du har kanten i. Så jag tycker du kan ha skidor med högre radie upp mot 20. Är jag helt ute och cyklar?

PNyberg

Aktiv medlem
Noll koll- nya skidor.
Tycker också att du bör se på en skida med lite längre radie. blir betydligt lugnare att åka på när snön blir sämre fram mot eftermiddagen. Ju kortare radie desto mer vill skidorna svänga och ju mer krafter utsätts dina ben för och de har en tendens att vilja greppa lite mer än en rakare skida. Det är därför som många offpistskidor ofta har över 20m i radie.

Jarle

Aktiv medlem
Noll koll- nya skidor.
Mr_christer sa:
Om man åker lössnö så har ju inte radien så mycket betydelse eller?
Mer form på skidan = mer "turbulens" (i brist på bättre ord), vilket ger en skida som blir känsligare för åkarens position, aka "nervösa" Detta går till viss del reda bot på med en bra utformning av nos/tail/early taper och då blir det en kompromiss mellan flyt och riktningsstabilitet. Frivilliga svängar spelar dock flexet och rockerkurvan större roll för.

waxoff

Aktiv medlem
Noll koll- nya skidor.
Errmmm, det har ju hänt sjukt mycket på skidfronten de åtta åren sen dina Metron såg dagens ljus... Därför landar då mitt råd i alla fall att du börjar med att testa ett antal moderna typer av skidor, men av lite olika kategorier. Såväl lite bredare pistorienterade som t.ex. Völkl RTM, någon allmountainskida som t.ex. Extrem Project 100 samt några lite bredare lite mer offpistinriktade skidor t.ex. Salomon Q115. Välj helst fler ur respektive kategori.

När du har gjort det, och kanske bildat dig en uppfattning vad som faktiskt finns tillgängligt idag. Då ställer du dig frågan till vad, och hur, du skulle vilja använda dina skidor. Du kanske som många andra landar i det faktum att du vill ha mer än ett par, för helt olika användningsområden. Eller som andra, att många av dagens lite bredare lagg faktiskt har så vida användningsområden att de duger till det mesta, eller att man söker sig till åkning som matchar det man verkligen vill.

Men vill du slippa testa och själv utforska delar det underbara skidutbud som finns tillgängligt numera så får du ändå ett skarpt tips som (baserat på vad du delgivit ovan) säkert faller herrn i smaken, och det är att du skaffar dig ett par DPS Wailer 112RP. Sök några recensioner och testresultat på dem och känn ditt habegär stiga..! :)

Senast ändrad:

Koste

Ny medlem
Noll koll- nya skidor.
:rolleyes: Tack för hjälpen, ska åka upp på nästa testarhelg som är möjlig och prova.

Jag testade hängda kanter men kunde inte åka, det blev ingen respons på små rörelser, kändes som att åka pulka, likaså med lite större radie, lite tråkigare, men jag ska testa alla era tips och DPS wailer Xsoolx tror jag på.

Gött.

Alfakrull

Medlem
Noll koll- nya skidor.
Jag gillar också korta svängar (dock inte kortsväng) och åker på Hendryx voodoo child (15m radie i 172) http://hendryxskis.com/skidor/voodoo/
Sen finns det en drös scott-skidor med kort radie:
Crusade (15m @179)
Dozer (15.7 @ 175)
Venture (16m @178)
De andra skidorna jag kommer på är nämnda redan (Å-bahn och dps 112 framförallt)
Sen är det ju en väldig massa andra saker som skiljer skidorna åt också. Vet inte om Hendryx-skidorna är så roliga för någon som bara kör kortsväng, men å andra sidan har jag aldrig roligt när jag gör det...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp