Nordica Enforcer 93, 88 eller något annat? Köptips eftersökes

mdwstrm

Ny medlem
Hej på er!

Eftersöker köptips då jag letar efter ett par nya plankor. Jag skulle säga att jag är på avancerad nivå i åkningen, tävlingsåkte alpint tills jag var i nedre tonåren och har sedan dess egentligen bara kört på slalomskidor. Nu testade jag häromveckan ett par allmountain-skidor i form av K2 Pinnacle RX (85 mm midja) vilka jag tyckte var roliga för att de var så lekfulla, men framförallt så lyckades de köra igenom vallar på eftermiddagen, vilket mina slalomskidor med sin kortare längd av naturliga orsaker har svårt med. Detta gjorde mig mer intresserad av allmountainskidor.

Jag skulle säga att jag till 90% kör i pisten då det sällan finns speciellt mycket bra offpist där jag åker i Sverige, men om ett bra puder finns så är det ju det precis lika kul som att carva i pisten. Och det vill jag ju inte missa.

Det som det just nu lutar mot är Nordica Enforcer 88 (ev. 93). Tänker främst 88:an då det känns som de är starkare i pisten? Eller borde jag kika mer på ett par renodlade pistskidor? Älskar ju att ligga och slungas från kant till kant i korta svängar i backen och ovan nämnda skida har ju relativt kort radius och ska enligt vad jag läst vara en rätt lekfull skida som inte hoppar för mycket i höga farter.

Har ni några andra synpunkter på skidor som skulle passa mina preferenser? Har också funderat på Salomon QST 92, Völkl Kendo, samt Head Kore 93.

Är 184cm och väger 77kg. Kikar på 179-längd för att jag är rädd att 186-längd på skidorna kan bli lite för långt för mig då jag är van vid 165-racers.

LinusDellve

Ny medlem
jag gick från att använda parkskidor med 88 i midjan till 115 i midjan och känner inte så stor skillnad mellan dem. nu carvar inte jag så jätte mycket och inte hårt heller

Bohica

Aktiv medlem
Köp inget utan att ha provat först! Gärna flera modeller och jämför.
Och jag tycker absolut du ska prova Enforcer 93, jag älskar mina, så pass att mina Racetiger GS'er känns lite överflödiga. Du kommer bli överraskad.
Alla är olika: Jag kom .ex. inte alls överens med RTM84 som så många gillar, men Enforcer 93 var helt rätt. Så prova och se vad DU gillar, innan köp!

jaksu

Medlem
Enforcer är grym! Men jag skulle säga att tex Blizzard Brahma 88 är lite vassare på pist och rekommenderas starkt.

mdwstrm

Ny medlem
Tack! Ska kika på Brahma 88 och tack för infon om tankarna kring Enforcer 93!

Har ni några tankar gällande bindningar? På sidorna jag kikat på ingår allt som oftast tyrolia attack 11/marker id11 och liknande men kan betala några euro till för att få samma bindningar med 13 istället för 11 och även en massa andra bindningar.

Pillard

Aktiv medlem

Har ni några tankar gällande bindningar? På sidorna jag kikat på ingår allt som oftast tyrolia attack 11/marker id11 och liknande men kan betala några euro till för att få samma bindningar med 13 istället för 11 och även en massa andra bindningar.
Om du kommer från rena pistracers så är det nog en bra idé att kolla på Brahman. Jag gillar mina Enforcer 93or men det är ju mycket på grund av att den är snäll och lekfull (med mina mått mätt). Det är ju ingen carvingmaskin direkt.

När det kommer till bindningar beror det ju helt på hur du tänkt åka och vilken DIN du brukar åka på.

SaintX

Ny medlem
Mantra M5 gör igenom allt. Även Enforcer 100 fungerar i pisten. Har du tävlat alpint så har du inga problem att trycka till dem ordentligt. Skulle nog säga att 100 midja och ca 185 längd funkar kalas i pisten. Var i Vemdalen helgen efter nyår och mina Enforcer 100 gick som tåget i manchestern fem första åken. Inga problem. När det sedan blir uppåkt är de ännu roligare.

SaintX

Ny medlem
MAntra M5 är just precis vad jag funderade på innan det blev Enforcer 93. Här är testet som sålde in mig på Enforcer till slut https://www.skiessentials.com/Chairlift-Chat/2019-Nordica-Enforcer-93-Ski-Review/ Så här i efterhand kanske Mantran hade passat bättre, då jag upplever Enforcern ganska snäll (jag var orolig att Mantran skulle vara lite för greppig i tail osv).
Jag testade Enforcer 100 och Mantra i Åre kring Påsk 2018. Soligt och redigt uppkört efter lunch. Mantra körde igenom alla kullar och som smör. Som att den går på räls. Enforcer kändes lite lättare och följsammare. Gick "över" kullarna istället för att skära igenom. Lite bättre utanför pisten. Fortfarande med full kontroll. Var även lättare att hantera när det blev brantare och blandat med isfläckar. Blev köp av Enforcer men håller nog Mantra som snäppet vassare i ren pist. Jag är 179cm och väger 85-87kg.

Haaank

Ny medlem
Jag har till denna säsong införskaffat mig ett par enforcer 88 i 186cm och de har än så länge överträffat alla mina förväntningar! De går som tåget i pisten, riktigt fartstabil och kvick från kant till kant. Funkar riktigt bra utanför pisten också, men såklart saknas ju lite flyt man får från bredare skidor. I uppkört går de bra, men kan ibland uppleva dom som aningen oroliga, förmodligen för att jag är van att stå på bredare skidor. Jag är 187cm och väger någonstans 90+kg. Rekommenderar starkt!

mdwstrm

Ny medlem
Tack för alla informativa svar! Jag har ingen koll på vilken DIN jag brukar åka på om jag ska vara ärlig, men har läst att 13 ska vara för mer avancerade åkare då man lättare trycks framåt medan 11 är mer för medelduktiga åkare. Någon som har mer koll?

Jag ska kika mer på Mantran också! Har läst att den är mindre förlåtande, och kanske är det det jag söker i detta fall eftersom jag tycker om att ligga i sväng och carva, gärna med pop i slutet av svängen så att man nästan flyger. Vågar nog inte gå upp till mer än 93 i bredd då jag är rädd att skidorna ska tappa carvingförmågan.

SaintX

Ny medlem
Du kommer inte att ha några som helst problem att carva med 100 eller över i midja. Jag gör det hur lugnt som helst med Enforcer 100 och jag är inte i närheten av din nivå. Må så vara 93 men absolut inte 88. Då tappar du så mycket offpistmöjligheter och flytet i uppkörd pist. Tror nog att du täcker fler scenarion med 95-105 midja

mdwstrm

Ny medlem
Du kommer inte att ha några som helst problem att carva med 100 eller över i midja. Jag gör det hur lugnt som helst med Enforcer 100 och jag är inte i närheten av din nivå. Må så vara 93 men absolut inte 88. Då tappar du så mycket offpistmöjligheter och flytet i uppkörd pist. Tror nog att du täcker fler scenarion med 95-105 midja
Intressant synpunkt. Är ju tyvärr sällan manchester i svenska fjällen ändå, så då är det kanske bättre att satsa på en skida som krossar vallarna på eftermiddagen.

Tack för alla informativa svar! Jag har ingen koll på vilken DIN jag brukar åka på om jag ska vara ärlig, men har läst att 13 ska vara för mer avancerade åkare då man lättare trycks framåt medan 11 är mer för medelduktiga åkare. Någon som har mer koll?

Jag ska kika mer på Mantran också! Har läst att den är mindre förlåtande, och kanske är det det jag söker i detta fall eftersom jag tycker om att ligga i sväng och carva, gärna med pop i slutet av svängen så att man nästan flyger. Vågar nog inte gå upp till mer än 93 i bredd då jag är rädd att skidorna ska tappa carvingförmågan.
Det finns ju flera sidor där du kan räkna ut ungefär vilken DIN-inställning som är lagom för dig!
Här är två exempel:
http://www.dinsetting.com/
http://www.dincalculator.com/#/

iSooLi

Aktiv medlem

Skillnaderna mellan 11 och 13-bindningar ligger allt som oftast i mer än bara max DIN. Konstruktion, material i chassien och andra detaljer är några skillnader. Det kommer alltså att kunna skilja på hur mycket allmänt stryk de olika varianterna pallar för och inte bara hur hårt de klarar av att hålla fast pjäxan.

DIN 11 är väl oftast avsedda för lättare/lugnare åkare/åkning, 13 till folk som behöver kunna stå på lite mer och väger mer, samt 16/18 till notoriska prylmisshandlare eller de som verkligen vill veta att det inte är grejorna som sviker, ofta med metalldelar i chassien istället för kompositer och något högre vikt.

Edit; I ditt fall skulle jag välja en 13-bindning utan att tveka.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: pd

MrBlue

Ny medlem
Hej på er!

Eftersöker köptips då jag letar efter ett par nya plankor. Jag skulle säga att jag är på avancerad nivå i åkningen, tävlingsåkte alpint tills jag var i nedre tonåren och har sedan dess egentligen bara kört på slalomskidor. Nu testade jag häromveckan ett par allmountain-skidor i form av K2 Pinnacle RX (85 mm midja) vilka jag tyckte var roliga för att de var så lekfulla, men framförallt så lyckades de köra igenom vallar på eftermiddagen, vilket mina slalomskidor med sin kortare längd av naturliga orsaker har svårt med. Detta gjorde mig mer intresserad av allmountainskidor.

Jag skulle säga att jag till 90% kör i pisten då det sällan finns speciellt mycket bra offpist där jag åker i Sverige, men om ett bra puder finns så är det ju det precis lika kul som att carva i pisten. Och det vill jag ju inte missa.

Det som det just nu lutar mot är Nordica Enforcer 88 (ev. 93). Tänker främst 88:an då det känns som de är starkare i pisten? Eller borde jag kika mer på ett par renodlade pistskidor? Älskar ju att ligga och slungas från kant till kant i korta svängar i backen och ovan nämnda skida har ju relativt kort radius och ska enligt vad jag läst vara en rätt lekfull skida som inte hoppar för mycket i höga farter.

Har ni några andra synpunkter på skidor som skulle passa mina preferenser? Har också funderat på Salomon QST 92, Völkl Kendo, samt Head Kore 93.

Är 184cm och väger 77kg. Kikar på 179-längd för att jag är rädd att 186-längd på skidorna kan bli lite för långt för mig då jag är van vid 165-racers.
Prova enforcer 93 och 100 båda fungerar riktigt bra i pisten...

Cosmop

Ny medlem
Är lite i samma sits som dig mdwstrm. har dock kikat på K2 Mindbender 99Ti men är mer och mer inne på K2 Mindbender 90Ti. kan vara ett alternativ då 99 har väldigt fina recensioner.

Har själv ett par Rtm 84 vwerks som jag gillar.
Testade förra säsongen Enforcer 100.
Skulle lätt kunna säga att den skulle kunna vara mina nästa skidor och då som ända par. Funkar väldigt bra överallt, tycker dom är relativt lättåkta men svarar sjukt gött när man trampar igenom skidan, den bettar riktigt gött.
En annan skida som jag funderade på som också är 100mm under fot och är väldigt skön i pist är Extrem project 100. Dock något trögare än Enforern.
Hade jag varit dig så hade jag kollat och testat Enforcer 100 och ev några fler som nämns här.

Hthun

Medlem

Det är väl skillnad på vad som är kul och vad som går. Här i sverige får man uppleva bra med snö nån gång per år annars är det ju för det mesta pist som gäller. Om man nu inte med turskidor jagar snön över hela landet. Oavsett hur mycket man drömmer om snön i detta avlånga land så är det inte ofta man får uppleva mer än pjäxdjupt som är uppkört. I sinnet är många ”freeriders” men sladdar för det mesta runt i pisten och drömmer om puder.
Man kan varken teleportera sig eller styra över moder jord. Tills dess blir det tyvärr 80% pist och 20% härlig snö.

iSooLi

Aktiv medlem
Det är väl skillnad på vad som är kul och vad som går. Här i sverige får man uppleva bra med snö nån gång per år annars är det ju för det mesta pist som gäller. Om man nu inte med turskidor jagar snön över hela landet. Oavsett hur mycket man drömmer om snön i detta avlånga land så är det inte ofta man får uppleva mer än pjäxdjupt som är uppkört. I sinnet är många ”freeriders” men sladdar för det mesta runt i pisten och drömmer om puder.
Man kan varken teleportera sig eller styra över moder jord. Tills dess blir det tyvärr 80% pist och 20% härlig snö.
Nu är ju freeride, AT och offpist inte synonymt med puder på nåt sätt, det är nog de flesta som anser sig vara freeriders helt inställda på, oaktat om man rör sig i svenska, skandinaviska eller kontinentaleuropeiska berg.

De du beskriver är inte freeriders. De är skidåkare och som i princip bara ger sig utanför pisten för att känna på lössnö om och där den råkar finnas, och det är nåt helt annat!

Tottek

Aktiv medlem
Nä nu har du nog fått något om bakfoten, man är inte utanför bara om det är bra snö eller mycket orörd snö

Förstår hur du menar, när jag skrev om enforcer och Project 100 så ser jag vad jag själv åker. Har tonårsbarn och åker mycket i Norge. Ofta bjuds det inte på puder men det är 9 av 10 gånger rejäla eftermiddag pucklar eller vårsnö runt påsk. Då kommer en bredare skida mer till sin rätt även om man inte åker offpist. Vi pratar inte om några extremt breda skidor.

Senast ändrad:

AdamTroberg

Medlem
Jag är 14, 177 cm och runt 65 kg och jag kör på Enforcer 93 i 177 och dom funkar perfekt i pisten, både korta och långa svängar. Jag kör mest i Åre och där funkar dom perfekt, kan charga ner för störtloppet-lundsrappet utan att tappa stabilitet men dom har fortfarande lite lekfullhet så jag kan ha kul på pucklar och hopp. Jag rekommenderar dom starkt för svensk åkning.

NoreStridh

Ny medlem
Jag kan bara säga en sak, Enforcern är den absolut bästa skidan jag någonsin åkt på! Gå på 93an, ingen större skillnad i pisten.

mdwstrm

Ny medlem
Tack för alla grymma svar! Ska se om några av alla tipsade skidor kommer på rea snart, då blir det att slå till.

Bohica

Aktiv medlem
https://www.sport-bittl.com/en/ har ju bra priser på Enforcer i olika bredder och längder just nu. Även Salomon QST som är en finfin allround. Framförallt lätta. Smacka på Griffin 13 så har du en kalaskombo.
Ja, eller https://www.sport-conrad.com
Griffonbindningar kommer med antingen 90 eller 110mm stoppers, jag ville inte ha 110 som jag tycker sticker ut lite för mycket på 93'orna. (Märkligt att Marker inte har en 100mm-variant) Så fick be dom vädligt specifikt att skicka med 90mm stoppers, som jag sedan själv böjde ut. Blev hur bra som helst.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp