Nordica Hf pjäxor

Storrosen

Ny medlem
Nordica Hf pjäxor
Hej
Är det någon där ute som testat Nordica Hf pjäxor. Jag behöver en bred pjäxa som är lätt att kliva i å ur, vilket mina Tecnica cochise 130 inte är. Jag är en 55+ gubbe som åkt skidor hela livet, så jag tar mig utför bara jag kommit i pjäxorna.

Mg25

Ny medlem
Nordica Hf pjäxor
Jag har bara testat de lite snabbt när jag köpte nya pjäxor i höstas. Har för mig att det var Pro modellen med 120 flex, men den var alldeles för mjuk för mig. För mig blev det Dalbello Panterra 130 som är rätt enkel att komma i och ur. Jag tycker Full Tilt är ännu lättare att komma i och ur.

Olofsson11

Ny medlem
Nordica Hf pjäxor
Farsan hade samma problem som dig, dessutom en väldigt hög vrist. Han testade massvis med modeller, bland annat panterra som nämndes ovan, men valet föll på HF just för att de var så enkla att kliva ur även när de var iskalla, och dessutom satt som en smäck runt hans fot. Han är såå nöjd.

Storrosen

Ny medlem
Nordica Hf pjäxor
Tack för svaren. Nu gäller det bara att ta sig till en butik och testa.
Ja jag håller med om att Full Tilts modeller också kan ara intressanta med sina "lösa" tungor.

Storrosen

Ny medlem
Nordica Hf pjäxor
Jag har bara testat de lite snabbt när jag köpte nya pjäxor i höstas. Har för mig att det var Pro modellen med 120 flex, men den var alldeles för mjuk för mig. För mig blev det Dalbello Panterra 130 som är rätt enkel att komma i och ur. Jag tycker Full Tilt är ännu lättare att komma i och ur.
Läste på lite om Dalbellon, den verkar också intressant.

Mg25

Ny medlem
Nordica Hf pjäxor
Läste på lite om Dalbellon, den verkar också intressant.
Om du har 130 flex på Cochise och gillar det så tror jag HF kommer upplevas väldigt mjuk för dig också. När jag var hos Åre skidsport och fick prova HF så hann jag knappt flexa den innan bootfittern sa att den var alldeles för mjuk. Jag upplevde den mycket mjukare än mina tidigare Cochise 120.

Plösen på Panterra går inte att få fram lika mycket som på FT, men är fortfarande mycket lättare att få på sig en Cochise.

Storrosen

Ny medlem
Nordica Hf pjäxor
Om du har 130 flex på Cochise och gillar det så tror jag HF kommer upplevas väldigt mjuk för dig också. När jag var hos Åre skidsport och fick prova HF så hann jag knappt flexa den innan bootfittern sa att den var alldeles för mjuk. Jag upplevde den mycket mjukare än mina tidigare Cochise 120.

Plösen på Panterra går inte att få fram lika mycket som på FT, men är fortfarande mycket lättare att få på sig en Cochise.
Du har nog helt rätt. Jag ska prova en Panterra eller möjligtvis en Full Tilt, tack för responsen

herrgard

Aktiv medlem
Nordica Hf pjäxor
När jag testade Salomons shift pro 130 var den mycket lätt att ta på och av. Den liknande s/pro kanske kan vara något för dig att testa.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp