Nordica Supercharger Blower

mickebratt

Ny medlem
Är sjukt intresserad av ett par Nordica Supercharger Blower 185 cm..
Undrar därför kort å gott var jag billigast kommer över ett par sådanna??
tack på förhand'

sHallberg

Ny medlem
Tar denna tråd till steg 2.

Hur är dessa skidor egentligen (längd 185cm)?
Jag väger ca 75kg och tycker mig vara en duktig åkare (pist dock) och försöker leta mig mer och mer ut i den opistade terrängen (pist-/liftnära). Som en offpiståkare är jag hyfsat grön... Åker ca 2-3 veckor per år och då minst 1 vecka i Alperna.
Skidorna som jag söker ska fungera "bra" i pisten (räkna bort de isiga och snorbranta pisterna) men desto bättre i offpisten.
Blowern kan då kännas lite som overkill, men såg då annonsen på 220€ inkl. frakt och kan nästan inte stå imot....

Är fördelarna fler än nackdelarna?

LoBoMan

Ny medlem
Jag körde på Blower 193cm ett tag under förra året... Själv är jag 178/80 och tycker mig vara en hyffsad skidåkare men den skidan kom jag inte överens med. Det kändes som att skidan var ute och åkte med mig?. Jag tror att 185cm hade vart rätt val för mig.
Skidans +
Kul att åka riktigt fort med!
Välbyggd!
Funkade i pisten även om du inte köper den skidan för dess pistegenskaper!

Testa även
Dynastar Pro Legend
Fisher Watea 101
4FRNT MSP

sHallberg

Ny medlem
Har kollat en del på Dynastar Pro Legend, den lär vara snäppet hårdare om jag inte har fel?
Detta bör ju i praktiken betyda ruskigt svårhanterad i pisten pga dess långa svängradie, eller är jag helt ute och cyklar?

Senast ändrad:

evil

Ny medlem
Köpte mina Blower på Ski-bileks ebay-sida. Av nån anledning hade de bara 185 på sin "vanliga" hemsida, men på deras ebay fanns även 193an som jag ville ha. Bra pris, många tusenlappar färre än rekommenderat pris i sverige.

Skidan är nog bland det bästa jag åkt på. Har åkt mycket på gamla Head monster 103 och gamla Bid Daddy som båda är rejält styva saker. Gillar nog blowern mer. Tycker de är minst lika stabila som Monster 103 och Daddyn, men lite enklare att få upp spetsarna i pudret.

Vet inte riktigt hur svårhanterlig Pro Legend är i pisten, men 103an hade 45 meters radie och borde väl vara rätt lik legend i pisten. Såklart ingen slalomcarver, men med gammal hederlig teknik så var det inga problem och var det dessutom folktomt i pisten så blev det rätt härliga långa skär.

Edit: Nu tänkte jag helt fel. Yrade om Pro Legend XXL eller va den nu heter som jag inte åkt på. Vanliga Pro Legend har jag åkt på och det är också en bra skida. Styv och fin och funkar fint i pist, men är väl inte riktigt lika bra i puder som Blower eller XXL eller andra bredare. Fick inte någa riktiga puderdagar med den utan bara slask och där var den helt suverän.

Senast ändrad:

sHallberg

Ny medlem
Okej, frågan som fortfarande finns kvar i mitt huvud är om skidan är "svåråkt". Mina tidigare erfarenheter av "bredare" skidor är enbart ett par karma, och dessa är då bara 87mm i midjan...
Vill ju att skidan ska fungera ok i pisten, anledningen till att jag velar om just denna skida (blower 185cm 06/07) är att det som sagt finns ett extremt bra erbjudande just nu.

Senast ändrad:

Blackriverpaint

Ny medlem
Min högst personliga àsikt är att om pistegenskaperna har ett värde sà gàr man inte över 100mm-gränsen. Väljer man 110mm sà ska offpist vara standard och pist = transport till offpisten. Finns säkert undantag men de är inte jättemànga.

Enforcern làter som ett betydligt bättre val till ditt ändamàl. Priserna pà Blowern beror till stor del pà att den inte säljer i europa enligt nordica (schweiz) själva. Detta pà grund av att den kan anses som snäppet för bred här.

Senast ändrad:

evil

Ny medlem
Kanske inte framkom riktigt i mitt inlägg men det är absolut inga problem att åka pist med Blowern. Med lite fart är det inga problem att åka på skär. Blir det is och pucklar kan det bli lite tungt, men det är inget man se som direkt negativt tycker jag.

Senast ändrad:

Vurpollon

Medlem
Har åkt på Blower 185 en månad nu och måste nog säga att om man jämför med Head Monster 85 som jag åkte på tidigare, så är Blowern mjukare och lättare att få från kant till kant. Jag är ingen tungviktare direkt 182cm, 67 kg, men har inga problem att få skidorna dit jag vill. Håller med det som evil skriver att is och puckel blir lite tungre, men inget som stör direkt.

Seminole

Ny medlem
Har hört och läst mycket gott om blowern och är riktigt sugen på ett par i 193 cm. Det verkar inte som att ski-bilek har några Blower för tillfället. Är det någon som vet var man kan hitta dem för ett bra pris förutom ski-bilek?

Lee-nus

Aktiv medlem
Seminole sa:
Har hört och läst mycket gott om blowern och är riktigt sugen på ett par i 193 cm. Det verkar inte som att ski-bilek har några Blower för tillfället. Är det någon som vet var man kan hitta dem för ett bra pris förutom ski-bilek?
du gör rätt i att söka lite, har själv ett par i samma längd. tror att jag sett någon sälja ett par till här på freeride, så testa köp & sälj-sidan. annars kan du ju testa den där "google" man hör så mycket om... :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp