NTN *extremt* mkt styvare fjädring framåt än traditionell bindning?

olaka

Ny medlem
Precis köpt nya Rottefella Freedom (blå mediumfjädrar). Testade häromdan men kunde knappt lyfta hälen alls, gick inte att få till en sväng öht. Haft Cobra tidigare, kör hyfsat avancerat och kraftfullt. Alpingaraget, som monterat, säger att "det ska nog vara så tyvärr". Har jag missat nåt: Vet att det är skillnad, men är skillnaden så gigantiskt stor? Freedom sägs ju ändå vara ett mellanting mellan traditionell bindning och Freeride, och på filmer jag sett där man åker med Freedom har de inga problem med att lyfta hälen som vanligt. Suck, hoppas Alpingaraget har fel, för annars har jag sumpat mkt pengar inkl NTN-pjäxor. Gröna/mjuka fjädrar, löst spända, kan möjligen förbättra lite i så fall.:mad:

Aktiv medlem
Vad har du för pjäxor? Mina Crispi Evo var stenhårda, körde varmvattentricket vilket hjälpte en del, körde sen som en "kråka" (dåligt) ett par dagar och verkligen forcerade ner knäet. Vet inte riktigt vad och när det hände, antigen blev de mjukare eller så bara vande jag mig vid en annan åkstil. Jag tyckte efter ett par dagar att allt funkade riktigt bra!
Det är inte samma typ av känsla som med kabelbindning. Bättre/sämre är subjektivt.

mgbgt66

Aktiv medlem
Det är tyvärr stor skillnad mellan att köra med tex Cobra och NTN. Jag körde först med Crispi EVO som funkade bra till alpinsvängar...stor skillnad (bättre) after att jag bytte till TX Pro. Prova att släppa på fjädrarna så mycket som möjligt. ett tips är att pressa mer på skaftet när du åker för att böja pjäxan. Jag är fortfarande osäker på om NTN är bättre :|Snarare ett annat sätt att åka telemark på.

johanb

Medlem
Hej, har tänkt på ditt inlägg det när jag körde i förra veckan, kör TX Pro och Freeride med standardfjäder (blå). Tror nog att det är en vanesak för jag tyckte mina pjäxor och bindningar var ordentligt mjuka. Tycker du fortfarande att de är förhårda när du kört ett tag?

olaka

Ny medlem
Skäms lite över min första reaktion, för nu är det mkt bättre (efter 1,5 veckas åkning). Lite vanesak för åkaren, ja, men jag upplevde det framför allt som att både fjädrarna och de nya pjäxorna behövde mjukas upp nån dag innan det lossnade. Känns svårare att få bra tryck på bakskidan och vinkla den tillsammans med ytterskidan in i svängen, men handlar lite om bredare skida också. Men i djupsnön i Åre i lördags satt alltsammans som en smäck!

johanb

Medlem
Det tog någon dag för mig också att komma överens med NTN. Men med lite mer plöstryck på innerskidan så blir det jämnare tryck på ytter och innerskida och båda svänger fint tillsammans.

Snödjup

Topp