ny bräda för all around åkning? Gnu? Burton?

Tmurvall

Ny medlem
Tjena, Är en kille på 23 år som åker till alperna om 10 dagar och känner att det är dags att skaffa en ny bräda. Har kollat lite på stadium men känner att jag vill testa nåt nytt o kanske lite mer avancerat. jag känner att burton o k2 etc verkar vara lite utdaterat? när jag kollar de andra trådarna om nya brädor är de mycket snack om Gnu etc och sådant. märken som för mig är helt främmande. är de så mycket bättre än ex K2 RAYGUN som jag har funderat lite på?

Lite kort basic info om mig själv;
längd; 184
vikt; 74
Skostorlek; ca 44
åkerfarenhet; kan åka bra. är väl en 7a på en skala av 10 kanske,. mycket offpist, mycket pist.

Söker;
1. En mjuk all-around bräda. dock med mindre fokus på park.
2. en passande bindning (brädan är viktigast)
Budget; upp till ca 6500 sek. är beredd att gå över men räknar då med att få med en bra bindning.

övrigt; går mycket på turer med alperna med snöskor och dylikt vilket innebär att jag kommer bära brädan en del. en lätt bräda är därför ett plus men verkligen inget krav. :o

Senast ändrad:

Doughboy

Aktiv medlem
En Lib-Tech TRS 159 skulle passa dig helt perfekt, alternativt en Smokin Superpark 159 men någon sådan finns nog knappast att få tag på i hela Europa.

Gnu Riders Choice 157,5 är också ett alternativ som dock är något styvare än TRS. Gnu och Lib görs av samma företag så deras brädor har samma teknologi.

Blocce

Ny medlem
Börja att kolla lite här:

http://snowboarding.transworld.net/snowboard-reviews-good-wood-snowboard-test-2014/

En bra startpunkt för att välja en bra bräda. Jag hade ungefär samma krav som dig och valet föll på en Lib Tech TRS, har kommit högt i deras tester de senaste åren. Och jag blev otroligt nöjd. Den bästa allroundbräda jag någonsin åkt på. Den kan jag rekommendera starkt. Den är dock inte så mjuk.

Vad gäller bindningar rekommenderar jag alltid Burton (Cartel är en bra freeride-modell). Främst för att burtons reservdelar går att få tag i överallt och att dom har som policy att alltid ge bort reservdelarna, oavsätt hur gammal bindningen är. Dessutom är dom bra på att göra grymma bindningar.

Lycka till!

Tmurvall

Ny medlem
tack hörrni!! mycket bra svar :)

hittar inte Lib-Tech TRS 159 hos någon återförsälajre i sverige, har ni något tips på vart ja kan beställa den?
Måste dock vara kort leveranstid då jag åker om 10 dagar. Jag beställer nog idag eller imorgon om jag bara hittar rätt i den här lilla djungeln! :)

vad brukar den ligga på för pris?

silvertejpen

Ny medlem
Blå tomaten har den inne. (Dock endast 1 kvar).

Skulle ha satsat på Cartel från burton men då spricker din budget.

Libtech TRS 159

Senast ändrad:

Tmurvall

Ny medlem
jag beställde just den sista.. :) vart köper man bindningen? ;) fuck the budget..its christmas :)

Thomsson

Ny medlem
Annars är ju Switchback, Union och Flux schyssta bindningar.
Switchback och union atlas är riktigt schyssta.

TRS så tycker jag du ska köra Atlas eller union Factory eventuellt.

Doughboy

Aktiv medlem
Jag föredrar Flux framför alla andra bindningar och skulle rekommendera ett par TT30. Kolla med We-butiken i Östersund om de har några liggande från förra året.

Gillar personligen inte alls Union och tycker att deras bindningar ligger efter Flux på alla områden. Deras Force är ju dock väldigt populär och är snorbillig nere i Europa på Blue Tomato och Hotzone, typ 199 Euro.

Andra bindningar jag rekommenderar är Rome 390 Boss.

Blocce

Ny medlem
Grattis till ett bra köp! Du kommer inte bli besviken, en bräda som är riktigt kul och kvick! Dessutom grym när det är isigt :D

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp