Ny bräda, svänger för mycket?

Tryharder

Ny medlem
Tjena! :D

Nu när solen äntligen har börjat titta fram har jag införskaffat mig min första longboard, det blev en Urskog pinne valnöt. Huvudsyftet är cruising men eventuellt lägga till carving allt efter man börjar bli bättre.

Har nu åkt några dagar på den och känner svajjar väldigt mycket. Vet att top-mountade ska vara mer "ostabila" men vet inte om den ändå är lite för svängig. Bara när jag pumpar fart på en raksträcka så har jag svårt att åka rakt och hålla balansen då den är ganska ostabil.

Det jag har på är det som kom med brädan: Bears V5 Trucks 180mm Black, Premium Abec 7 Kullager, Black Premium Griptape och North Best Co. Soft - Cruise 70mm/78A Hjul.

Vad bör jag göra? Ändra något eller bara köra på?

Gargen

Medlem
Ingen aning om hur din bräda ser ut, men inte toksvårt att såga ur brädan så brädan monteras på undersidan av truckarnas bäryta. Säkerställ dock att hjulen inte tar i brädan nör du svänger (i såfall behöver man fila/såga ur där med.

Ett enklare och första steg är tekniken d:
Ju längre fram du står med ditt främre ben, och ju mer vikt du lägger på det, desto stabilare går brädan. Testa att ta fart och sen ställa båda fötterna tajt ihop långt bak, och jämför det med att stå tajt ihop långt fram. Kom ihåg tyngden på framfoten i båda fallen.

Du kan också köpa andra storlekar på gummit till truckarna. Istället för 2 lika stora delar kan man sätta en stor + en liten, det påverkar hur mycket brädan svänger i förhållande till brädans lutning. (Själv har jag knött in dubbla stora på ena sidan trucken och en liten på andra, men det är gränsfall att det går)

Lycka till!

Liknande trådar

D
Svar
98
Besök
128 K
Topp