Ny bräda till dottern

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Hej,
Har börjat kika runt lite efter ny bräda till min 16-åriga dotter. Hon började åka för fem år sen och har åkt på custum smalls och process smalls nu senast på 142cm.
Såg bl.a. en Burton Ripcord i 145cm för c:a 2000kr - låter som den skulle kunna funka även om det är en herrmodell. 45-68kg är rekommenderad vikt för den och tror hon väger närmare 55 och knappt 160cm.
Annars hade jag tänkt en Yeasayer som väl är helt symetrisk precis som hennes Process smalls. Hon åker väl mest pist och om möjlgt en del utanför men inte mycket park.
Vad tror ni om Ripcorden. Flat men lite directional -inte extremt verkar det som dock. Funkar den lite i parken också om hon får för sig att testa lite mer.

Senast ändrad:

madness

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Kolla även på nitros drop, jag har själv en drop out, herrmodellen, och är en bräda som är bra på allt, grymt rolig att carva med, ok i puder, går att köra lite i park.
sambon har en drop, dock började hon åka i år och aldrig stått på snowboard eller skidor innan, men hon gillar den.

unsuspected

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Kul att fler åker bräda.
Tänker att om hon nu har åkt bräda ändå så pass mycket beroende på hennes nivå, kanske det är dags för någonting annat än en plat bräda som kan vara lite bred för henne. Herrbrädor brukar generellt vara bredare och styvare för att män/pojkar har längre fötter och väger mer än kvinnor/tjejer. På 160cm är troligen inte fötterna så stora och vikten så hög att hon skulle dra nytta av en herrbräda.
Finns många fantastiska dambrädor som skulle passa henne troligen bättre än de för totala nybörjare om hon nu vill utvecklas. Sen vet jag att utseendet på brädan kan vara viktigare än hur den faktiskt är så tycker att hon själv ska bestämma vilken hon vill ha. Ingen vill åka på en ful oavsett hur bra den än är.

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Kul att fler åker bräda.
Tänker att om hon nu har åkt bräda ändå så pass mycket beroende på hennes nivå, kanske det är dags för någonting annat än en plat bräda som kan vara lite bred för henne. Herrbrädor brukar generellt vara bredare och styvare för att män/pojkar har längre fötter och väger mer än kvinnor/tjejer. På 160cm är troligen inte fötterna så stora och vikten så hög att hon skulle dra nytta av en herrbräda.
Finns många fantastiska dambrädor som skulle passa henne troligen bättre än de för totala nybörjare om hon nu vill utvecklas. Sen vet jag att utseendet på brädan kan vara viktigare än hur den faktiskt är så tycker att hon själv ska bestämma vilken hon vill ha. Ingen vill åka på en ful oavsett hur bra den än är.
Jo jag har funderat på det där med bredden och vikten. Dock har den samma bredd som den process smalls i 142cm som hon har haft nu. Sen står det ju att den passar åkare från 45-68kg och att det är en mjuk bräda. Jag åker ju inte själv bräda men mycket skidor av alla typer. Jag tänker att lättare personer har svårt att trycka ner en camberbräda? Man har ju dessutom inget tryck mitt på brädan där cambern är som störst, till skillnad från en skida. Förstår då tanken med flying v bättre. Men jag kanske har fel? Hon vill ju åka lite off-pist också, så lite rocker är ju en fördel då. Annars funderade jag även på Talent Scout som ju har full camber väl, men verkar betydligt hårdare och kanske mindre lekfull. Dock symetrisk flex.
Hon åkte nästan bara bräda förra och denba säsong c:a två veckor. Tyckte att hon hade utvecklats mycket i år. Mer avslappnad åkning och mer tryck i svängarna, men skulle väl inte säga att hon ligger på mycket mer än medelnivå.
Är konståkare så styrka finns i benen

unsuspected

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Att camber skulle vara svårt för lättare personer att trycka ner är bara om brädan är för styv. Platta eller full-rocker brädor brukar vara finfint i puder men kanske inte så bra när den berömda blåisen eller betongsnön slår till, vilket är mer vanligt i Sverige.
Behöver inte vara ren camber bräda utan en som är camber dominant med rocker fram och bak eller någon annan camber hybrid.
Burton gör fina brädor men finns massa andra märken med bra eller kanske bättre dambrädor. Ska det vara en flat så är Capita Space Metal Fantasy en jag kan rekommendera men lättåkt och förlåtande är tex Nitro Drop som Madness rekommenderar då det är min sambos gamla, hon köpte en ny men storleken större. Jones Dream Catcher är en annan likvärdig. Både Nitro och Jones har fina brädor för tjejer men gillar även K2, Rossignol och Salomon för att nämna några märken som skidåkare känner igen. Några av de bästa brädorna jag har ägt har gjorts av skidmärken. Sen får brädåkare hata de hur mycket som helst.
Jag kan pladdra på hur mycket om olika brädor men det viktigaste är nog ändå att hon gillar den och blir glad av att se och åka på.

AAD

Medlem
Ny bräda till dottern
Har hon inga favoritåkare som Anna Gasser eller nån annan? Tycker själv att Gnu har snyggaste tjejbrädorna och många duktiga åkare på teamet som Jamie Andersson. Gnus C2 camber hybrid kunde vara perfekt, men tycker de är lite dyra! Men finns begagnat...
Annars bra tips ovan och kul med en engagerad skidpappa som stödjer dottern med konverteringen ;)

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Jag tackar för alla tips, ska försöka kolla upp de ni nämner. Jag tänker att den måste fungera hyfsatoffpist, men det är ju sällan det är det där riktiga fluffet man drömmer om. Lite camber med kombinerad rocker/early rise låter väl vettigt.
Bra med en pryltokig pappa🤪

yo-han

Ny medlem
Ny bräda till dottern
Jag har en 15-årig dotter som nu kör en Jones Dream catcher 145. Hon har testat sig genom ganska många brädor på olika testtillfällen, och fastnade för Jones för 2 år sen. Den funkar bra i både lössnö, slush och pist. Innan körde hon en Lib, motsvarande Skate bananen fast jr. Just lössnö hade hon svårt med när hon tidigare körde en flat Rome-bräda, den flöt inte alls och hon klarade inte av att åka med bakvikt.

Min dotter tyckte det var bra att testa olika brädor. Oavsett hur pryltokig en själv är, kanske inte alltid en Jones-bräda till en växande 13åring känns som en vettig investering. Men eftersom hon testade och var väldigt bestämd i att just dream catchern passade bäst så blev det så.

mgbgt66

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Min dotter provade en Yeasayer Flying V idag och gillade den skarpt! Jag brukar få tvinga på henne nya prylar....men nu fick hon habegär. Hon åker både skidor och bräda och är hyfsat bra på bräda. Känns som hon utvecklades mycket genom att köra några timmar på Yeasayer. Plötsligt körde hon lite switch, snurrade runt och provade lite hopp. Känns som ett bra köp!

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Ja nu har jag kollat runt en del. Nitro Drop föll bort pga designen.
Jones tyckte hon själv var onödigt dyr 😳, men snygg.
Gnu lite dyr och svår att hitta på rea.
Yeasayer har jag kolla på en del- frågan är vilken rockerprofil man ska välja på den.
Capita Space Metal Fantasy -ok/snygg enligt dottern (vet inte om pappa håller med-men så klart hon får bestämma) verkar ju vara en bra bräda.
Frågan är väl vilken profil man ska gå på , vet inte om jag vågar chansa på en camberbräda, men är lite sugen på att hon skulle få chans att testa det.
Om man nu använder Burtons benämningar för enkelhetens skull (ser att övriga märken har motsvarande profiler) så är väl Flat top och Flying V enklast att åka på/ svänga med, finns ju även purepop camber (som väl mer är inriktad på park och pist-mer pop med camber) tänker att det kanske kan vara ett alternativ till full camber.
Jag är dock fortfarande frågande till att man får ner kanten lika bra på en camberbräda då man ju inte har något tryck mitt på brädan.
Hittat ett ställe där det har tagits upp, och då i samband med hur brett man står med fötterna. Bredare stans gör att man inte kan trycka ner cambern lika mycket- vilket ju känns helt logiskt.
Med tanke på att det i vintras en del åkning utanför pisterna och det medför en del mer slitage så känns väl inte priset helt oviktigt heller.
Vad jag har kunnat läsa mig till om man kollar på viktrekommendationerna för de olika längderna så är det ingen skillnad på herr och dam, bara att dammodellerna görs i kortare längder. Bredden verkar inte heller skilja om man jämför dam och herrbräda i samma längd. Vissa dammodeller som t.ex Burton Rewind verkar ju dock var mer anpassad för tjejer.
Det som ändå verkar mest intressant nu om man har priset i åtanke också är Yeasayer(flying V eller flat top), Capita Space Metal Fantasy, Burton Rewind Camber eller Burton Process Experience (med purepop camber) herr/unisex-modell som dock finns i 144cm till ett väldigt lockande pris.
Svårt att hitta nåt begagnat.

Ny bräda till dottern
Min dotter 14 år och är nu 170cm, hon kör Burton Day-Trader 145 och är nöjd med den, den är tung och stabil vilket gör att hon står på bra (över 12000 fallhöjdmeter idag)

Day-Trader fungerar bra i pist och offpist. Är en directional hybrid-flattop med liten rocker fram och bak.

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Har hon inga favoritåkare som Anna Gasser eller nån annan? Tycker själv att Gnu har snyggaste tjejbrädorna och många duktiga åkare på teamet som Jamie Andersson. Gnus C2 camber hybrid kunde vara perfekt, men tycker de är lite dyra! Men finns begagnat...
Annars bra tips ovan och kul med en engagerad skidpappa som stödjer dottern med konverteringen ;)
Har kollat lite mer på Gnu nu, vad tror du om en Chromatic eller kanske Gloss? De finns ju till hyggliga priser, men vilken längd?

mgbgt66

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Vi slog till på en Yeasayer Flying V till dottern. Halva priset! En bra uppdatering från hennes gamla K2 Standard.

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Haha, nu tycker hon inte Yeasayern är snygg. Gnu Chronic (från 2020) 2020 var snyggast (21 års modell gick bort). Vi får se var detta slutar. Är det några problem att montera Burton Stiletto på Gnus brädor?

Senast ändrad:

unsuspected

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Så länge det är Burton Re:Flex och inte EST(passar bara channel) bindningar.
Gnu Chromatic(väldigt tveksam att den skulle heta Chronic) är i princip en ren rocker bräda så du/ni är med på det.

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Så länge det är Burton Re:Flex och inte EST(passar bara channel) bindningar.
Gnu Chromatic(väldigt tveksam att den skulle heta Chronic) är i princip en ren rocker bräda så du/ni är med på det.
Det är Re:Flex, så det verkar ju lugnt. Tänkte att man skulle behövt ny disc ev.
Ja Chromatic heter den så klart.
Tror du c2 cambern Hybrid är bättre?
Gloss t.ex med c2 verkar vara betydligt mer frestyleinriktad. Är det väldigt små camberzoner på Chromatic? Låter ju på beskrivningen som att den är ganska allround.
Hon drar nog lite mer åt offpist än park även om jag tycker hon skulle prova på lite mer park, men det får hon välja själv så klart.

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Capita Paradise då? Verkar ju vara rätt allround

Bejnan

Medlem
Ny bräda till dottern
Bra bräda till bra pris.

Du överanalyserar camber eller inte, mina 2 barn som nu väger 29 och 39 har åkt camber sista 2 åren och svänger bättre än nånsin. Själv skulle jag aldrig köpa en bräda igen som inte har camber mellan bindningarna

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
RWD, de alla där uppe är bra som fan. bara om storleken är rätt. I de sista 10 år har jag inte åkt en dålig bräda, om de har varit litet dyrare än de billigaste (hyrbrädor). Jag har också hyrt hemskt mycket. Så, om du inte köper nån nybisbräda, och storleken är bra, så allt går fint. Bara de billigaste brädorna har varit skit. Men, tänk också på bindningar, några bindningar är dåliga som fan,

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Nu har jag hittat en bräda som har fått väldigt bra recensioner och jag tyckte var snygg dessutom halva priset, Gnu Klassy förra årets modell, klart tänkte jag men då passar den tydligen inte till skidkläderna😅.

unsuspected

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Klassy är en finfin bräda. Min sambo provade en i Osthang och gillade den mycket. Stabil i fart men ändå tillräckligt lekfull. Jag säger köp! Skicka annars länken. Årets är galet snygg men försvinner tyvärr till nästa år.

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
RWD, de alla där uppe är bra som fan. bara om storleken är rätt. I de sista 10 år har jag inte åkt en dålig bräda, om de har varit litet dyrare än de billigaste (hyrbrädor). Jag har också hyrt hemskt mycket. Så, om du inte köper nån nybisbräda, och storleken är bra, så allt går fint. Bara de billigaste brädorna har varit skit. Men, tänk också på bindningar, några bindningar är dåliga som fan,
Hon fick nya bindningar till i år -Burton Stiletto som har varit bra, de får hon behålla.
Lillebror får ta över hennes Burton process smalls och får nya bindningar till den.

RWD

Aktiv medlem
Ny bräda till dottern
Beställd nu, finns kvar men förra årets modell alltså. Vill du ha länken?
Det var nog den snabbaste och bästa leverans jag varit med om. Fick länk av Fed Ex så jag kunde välja leveransdag och lämna instruktioner till chauffören. Dessutom ringde chauffören upp mig.
Beställd söndag kväll och levererad onsdag morgon!
Fun sport vision i Tyskland.
Och dottern var nöjd med designen också när hon fick se den i verkligheten :)

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp