Ny bräda

Hallå,
Jag hade tänk köpa en ny bräda efter ca 3 års uppehåll. Men är lite osäker på vad jag ska välja.

Jag är en tjej, 177 cm lång, väger ca 75 kg och har skostorlek 38.

Jag har mest åkt i pisten och varit lite i småhopp. Nu ska jag återuppta mitt åkande och senare börja med lite mer enklare trick, kanske till och med nån sväng i parken när det känns bra.

Eftersom jag är ganska lång har jag mest tittat på "kill" brädor men är rädd för att dom är för breda.

Kan jag få lite tips???

Har du tidigare kört med en killbräda och upplevt dem som för breda ?

Själv har har storlek 39 och kör gärna på lite bredare brädor 25.5 + . Smaken är ju olika. Sen är det ju inte bara skostorleken som spelar roll när man ska få upp en bräda på kant utan även andra delar som teknik och övriga fysiska förutsättningar.

Vad har du haft för bräda tidigare?
Hur mycket har du åkt tidigare?
Vill du åka fort och hårt eller långsamt och smooth?

Tack för svar!
Jag har faktiskt ingen aning vad det var för bräda jag åkte på förr, var kanske 8-10 år när jag börja åka och har haft samma bräda sedan dess :rolleyes:
Så den brädan var ju mini (hehe)

Mjukt och smooth är mer min grej.

Senast ändrad:

Igel

Medlem
Killbrädorna kan vara för styva, då du är kan vara lite lätt ev. Kanske en juniorbräda är mer rätt. Väldigt olika känsla på de nyare brädorna mot vad du kört. Är du i närheten av en skidanläggning kan det vara läge att hyra en dag och känna sig för. Bara att att trilla in och byta om du inte är nöjd

Senast ändrad:

rollrcostr

Medlem
JosefinHjemdahl sa:
Hallå,
Jag hade tänk köpa en ny bräda efter ca 3 års uppehåll. Men är lite osäker på vad jag ska välja.

Jag är en tjej, 177 cm lång, väger ca 75 kg och har skostorlek 38.

Jag har mest åkt i pisten och varit lite i småhopp. Nu ska jag återuppta mitt åkande och senare börja med lite mer enklare trick, kanske till och med nån sväng i parken när det känns bra.

Eftersom jag är ganska lång har jag mest tittat på "kill" brädor men är rädd för att dom är för breda.

Kan jag få lite tips???
Som redan nämnts så finns bla Lib Tech TRS som narrow. Är själv väldigt förtjust i brädor från Mervin Manufacturing (Lib Tech & GNU). Gnu har tex en bräda som heter Ladies Choise som återfinns bla 153,5 cm med en midja 24,4. Viktmässigt ligger du inom spannet för den brädan.

http://www.gnu.com/snowboards/ladies-choice/#specifications

rollrcostr

Medlem
Igel sa:
Killbrädorna kan vara för styva, då du är kan vara lite lätt ev. Kanske en juniorbräda är mer rätt. Väldigt olika känsla på de nyare brädorna mot vad du kört. Är du i närheten av en skidanläggning kan det vara läge att hyra en dag och känna sig för. Bara att att trilla in och byta om du inte är nöjd
Juniorbräda till en person som är 177 cm lång och 75 kilo tung???

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp