Ny-gamla pjäxor, värma?

Stahre87

Ny medlem
Ny-gamla pjäxor, värma?
Tjenixen. Köpte för ett par år sedan nya pjäxor, men pga covid mm kom jag aldrig iväg och dessa har inte använts ännu.
Nu ska jag till sälen i vår, o provade dessa igen. Dock märker jag nu att dom trots sin storlek trycker lite på en opererad fot.

Min fråga, är det värt att värma dessa för att forma sig bättre? Kan man göra det själv, guide? Eller bättre hos fackman?

kunde inte posta bilder men är dessa enligt länk

Namaste

Ny medlem
Ny-gamla pjäxor, värma?
Jag har format både mina gamla X Max och X Pro själv utan problem (och även mina nya S/Pro men där gäller annat gradtal och tid). Har bara "bakat" ytterskon eftersom jag har formsprutade innerskor.
Ytterskon kan värmas i ugnen hemma på 120 grader C i 10 min, ta ut både innersko och sula innan. Stå sedan i 6 min i pjäxan med isatt sula och innersko med lätt beröring på plösen och böjda knän. Kyl sedan pjäxan för att den nya formen ska bli stabil. Har du tryckpunkter som du känner av, bygg på innerskon på utsatta ställen innan du sätter i den i den värmda ytterskon, jag brukar använda wellpapp i ett eller flera lager. som jag fäster med tejp. Använd handskar så du slipper bränna dig.
Hade kontakt med Salomon då jag inte lyckades helt första gången och fick svar att ytterskon formas om flera ggr.
Hittade en YT-video med bra instruktioner när jag gjorde det första gången, se länk. Lycka till!

Topp