Ny hjälm köpråd?

tmpolice

Medlem
Ny hjälm köpråd?
Hej! Sitter och tittar på hjälm då det är dags att byta nuvarande. Letar efter en med MIPS som inte är någon superavancerad utan enkelt bra och snygg samt kring 1500+-500kr:
Fastnat lite för följande:
Scott Quiver 2 Plus MIPS
Scott Symbol 2 plus
Giro Jackson
Oakley Mod1 Pro MIPS

Några råd om de ovanstående eller för den delen annan hjälm?

rabbit

Aktiv medlem
Ny hjälm köpråd?
Du måste prova passform IRL.
Exempel: Sweet hjälmarna satt som formgjutna på min skalle till 2014ish nån gång då dom gjorde en liten ändring i sin 'skallform' och jag inte kan få dom till att sitta bra på min skalle hur mycket "passforms-kuddar" jag än använder.
#fwiw

tmpolice

Medlem
Ny hjälm köpråd?
Då följde jag råden och provade hjälmar.
Oakley mod1 samt K2 gick omedelbart bort.
De som funkade fint var Giro Tor (men tyckte den var lite för dyr), scott quiver 2 plus samt Giro Jackson. Jag blev även nyfiken på scott Symbol 2 plus men den fanns inte att prova. Scott-hjälmarna är alltid så sköna. Så jag har beställt hem en Giro Jackson samt en Scott symbol 2 plus. Skulle nu scott hjälmen inte funka skickar jag tillbaka den och kör med Giro Jackson.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ny hjälm köpråd?
Tack för tips på Scott Symbol 2 plus, ska gå och prova. Ser bra ut, och låter som att den kan passa min huvudform när jag läser recensioner. Inte särskilt nöjd med kvaliteten på min Sweet tyvärr så sugen på byte. Gäller att mina goggles sitter bra också så klart.

Innan haft två Giro Seam, som nog gått ur sortimentet, som satt bra.

tmpolice

Medlem
Ny hjälm köpråd?
Tack för tips på Scott Symbol 2 plus, ska gå och prova. Ser bra ut, och låter som att den kan passa min huvudform när jag läser recensioner. Inte särskilt nöjd med kvaliteten på min Sweet tyvärr så sugen på byte. Gäller att mina goggles sitter bra också så klart.

Innan haft två Giro Seam, som nog gått ur sortimentet, som satt bra.
Kul att vara till hjälp. Tyckte att Giro Tor kändes med välbyggd och Scott symbol ska vara liknande. Scott quiver 2 plus satt fint på mig så tänker att Scott Symbol 2 plus ska vara liknande i formen. Tyckte priset var bättre på scott symbol jämfört med Giro Tor så det är en liten chansning. I värsta fall så får jag skicka tillbaka Scott:en och ta Giro Jackson som jag också har på väg hem.

Bobski

Medlem
Ny hjälm köpråd?
Prova, prova och prova. Om någon av de du provar känns det minsta tveksam i butiken så dissa den. Om det skall funka hela dagen både när det är kallt, och framåt våren måste passformen vara perfekt.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ny hjälm köpråd?
Prova, prova och prova. Om någon av de du provar känns det minsta tveksam i butiken så dissa den. Om det skall funka hela dagen både när det är kallt, och framåt våren måste passformen vara perfekt.
Ja, det är helt säkert. Och ta med goggles. Personligen vill jag gärna ha bra, ställbar, ventilation också men passform självklart viktigare.

Kungpulan

Aktiv medlem
Ny hjälm köpråd?
Om du vill spara några slantar på Scott quiver plus 2 så är det här typ en identisk hjälm. Frugan hade en quiver (1200 kr då) i sikte förra säsongen men den fanns inte i rätt färg. Så vi köpte en apic(?) kanske den hette? Identisk design, olika mönster på Scott-loggan. Den kostade 700 kr eller något sådant 😄. Quiver tycks bara vara en modell enbart för xxl, så gå inte på det marknadstricket 😅

https://www.outnorth.se/scott/helme...14iTMKWtcaAnehEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#AspenBlue

tmpolice

Medlem
Ny hjälm köpråd?
Om du vill spara några slantar på Scott quiver plus 2 så är det här typ en identisk hjälm. Frugan hade en quiver (1200 kr då) i sikte förra säsongen men den fanns inte i rätt färg. Så vi köpte en apic(?) kanske den hette? Identisk design, olika mönster på Scott-loggan. Den kostade 700 kr eller något sådant 😄. Quiver tycks bara vara en modell enbart för xxl, så gå inte på det marknadstricket 😅

https://www.outnorth.se/scott/helme...14iTMKWtcaAnehEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#AspenBlue
Var lite trött när jag provade scott quiver plus 2 på xxl men tror jag minns att jag hade medium på den och provade sedan en scott track på team Sportia och det funkade inte alls i medium (satt inte lika bra på huvudet). Nu är jag inte helt 100 på det då jag tycker de ser mycket lika ut men är ganska säker på att jag provade samma storlek och de satt olika.

Snödjup

Topp