NY info snö IRAN!!!

nikekl

Ny medlem
tja alla djur,

kom precis hem från iran och kan kanske sprida lite ljus över frågan. på berget ligger det precis tillräckligt med snö för att täcka alla stenar (vi lagade repor genom belagen varje dag). det dumpade 2 ggr när vi var där, men då det är mycket sol uppe i bergen att det blir isskorpa på ca 2 dygn. när vi lämnade iran idag vid midnatt spöregnade det, så det är möjligt att det dumpade uppe i dizin.

sammanfattning: den snö som har kommit innan idag har vi redan åkt upp, men den har täckt över de flesta stenar, och vill man åka puder så gäller det att det dumpar relativt nära inpå så man slipper en "isyta". vi probade landningar innan drop, och jag skulle gissa på ca 40 cm "puder" på orörda områden.

ps. e det ngt annat ni undrar så är det bara att fråga, typ om turer/hotel/mat ect.

Nojlas

Ny medlem
Aj fan, lät ju mindre häftigt. Hoppas det dumpar mer då.
Var åkningen bra annars? Var det i Dizin ni åkte i eller?

Fritzan

Ny medlem
Planerar att åka i slutet av februari. FInns det boende i DIzin billigare än 50dollar som ett hotell jag hittat på nätet kostar? De billigare hotellen har ju inga hemsidor. Bör man boka det innan och i så fall hur gör man det?

saffo

Ny medlem
Ett nederbörsområde förde in mycket snö i de centrala delarna av Iran igår. Tehran fick också uppleva snö 12 mm (som smält). I den äldsta skidanläggningen i Iran "Ab-ali" nordost om Tehran kom det 11 mm. Dock är Ab-ali endast på 2400-2600 m höjd. Temperaturen i Ab-ali var som minst -7 och högst -2.

rikard_o

Ny medlem
Nojlas, apropå drottningen.. har pathfindergänget enats om hur många balar ni ska ha med er? :)

Nikekl, det ryktas om att skethuspapper är en bristvara i landet. Men det måste väl gå att köpa på plats? Vafan, verkar ju hyfsat jobbigt att göra som Nojlas & Co där.... (sponsrad av Edet)

saffo

Ny medlem
Toapapper finns att köpa i de flesta små livsmedelsaffärer. Det heter "Kagaz-e-toalett".

I Shemshak och Dizin skulle jag tro att det snöat ca 15 mm förrigår. Jag vet inte hur mycket det blir i verkligheten eftersom man måste smälta snön för att mäta hur mycket det är i smält form. En vild gissning kanske en halv meter.

hansa1

Ny medlem
Hei, kom hjem fra Dizin igår, 22 jan, og kan melde om kanonforhold. Det snødde ca 40 cm den 18-19 jan, og det er stort sett bare skandinavier som kjører offpiste. Møtte også reportasjeteamet til freeride der nede, gleder meg til innlegget deres kommer på siden her :) Hilsen gutta fra Lillehammer.

saffo

Ny medlem
Det verkar som om 1 mm vatten i snödjup blir ungefär 2,5 cm.

Kan meddela att det igår snöat ca 30 i Shemshak och Dizin. I år har det varit rekord i snömägden både i Zagros- och Alborzbergen på över 6 år i Iran. Så det är nog ett bra år att åka, själv har jag blivit riktigt sugen att åka till Iran men det får vänta tills nästa vinter pga. studier :(

Fritzan

Ny medlem
Varför vänta? Jag pluggar också men det går ju bra att klämma in en vecka nånstans. Jag menar 2200kr för flyget innebär ju att det blir billigare än att åka till alperna. SJälv åker jag om ett par veckor.

bouic

Ny medlem
Här har ni en som sitter och är glad som en idiot på jobbet :D

Dizin, here I come!!!!

saffo

Ny medlem
För mig blir det ännu billigare eftersom jag har släktingar i Iran som har en lägenhet uppe i Shemshak. Men jag åkte till Iran under sommaren så om jag åker igen blir jag tvingad till att göra värnplikt, och vem orkar göra värnplikt i 18 månader.

rikard_o

Ny medlem
Kom hem igår efter 2 veckor i Iran. I Dizin snöade det kraftigt vid 2 tillfällen under den tiden. 1-2 dagars konstant snöoväder bägge gångerna. Liftar och vägar stängda vid dessa tillfällen men grym snö när solen väl tittar fram! Snön räcker 3-4 dagar efter snöfall. Ni som ska dit nu får väl hoppas på mer snö för vi nordbor som varit där senaste veckorna hör kört upp det mesta :) Men det kommer säkert mer!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp