Ny lätt setup med åkglädje

LaMandria

Ny medlem
Hej,
Planerar att skaffa en ny, lättare setup. Kör nu Extrem Opinion 98 med Salomon Guardianbindning och Lange XT. Det är tungt uppför men kul utför.
Tänker mig något lättare som kompletterar detta. Black Crows Navis Freebird och Scott Superguide Carbon kanske?
Nästa fråga är vilken bindning jag väljer? Kingpin, G3 Ion eller Dynafit FT 12?
Vad är era erfarenheter?

Senast ändrad:

LawndartGustav

Aktiv medlem
Vad för pjäxa kommer du använda? vikt? typ?
Vad ska denna skidan användas för? varjedagskida/lätt topptur/topptur/pudertopptur
Vad vill du ha ut av bindningen? det finns bra bindningar för topptur på 135g och det finns kingpin på 750g eller så, beroende på vilken skida och pjäxa så skulle du inte känna så mkt skillnad förutom i vikt.
Du då? längd vikt, åktstil
Vilken bredd och viktklass har du tänkt dig?

Senast ändrad:

LaMandria

Ny medlem
Scotts pjäxa Superguide Carbon har jag tänkt mig. En topptursskida, men med fokus på att vara kul att åka med. Jag tänker mig inte springa upp i fartdräkt och ploga ner.
Jag är gubbe på snart 50 med en nyligen läkt bäckenfraktur från tidigare skidäventyr :) Väger 75-80 pannor fördelade på 175 cm. Ganska så moderat gubbåkning just nu alltså.
En lätt skida som är runt 100 i midjan, har kollat på BC Navis Freebird som sagt. Vet att du är nöjd med Kingpin? Frågan är om jag ska gå på en något lättare bindning, jag tänker inte använda dem till något annat än topptur. Garaget är fullt av tunga skidor...

Senast ändrad:

LaMandria

Ny medlem
LawndartGustav sa:
Hur mkt spelar pris in?
Var kommer du köpa från? alltså spelar paketpris in eller inte?
Ännu så länge oklart. Antingen ett paket, eller så köper jag det jag kommer över först när tillfälle (pris) ges. Har kollat lite på Sport-Conrad. Målsättningen är att ha allt på fötterna när snön kommer och det finns en botten därunder :) Innan botten tänker jag åka på gamla grejer.

LaMandria

Ny medlem
Vattendroppe sa:
Byt bindning till en lätt tech bara, så är du set sen!
Har tänkt tanken, men vill plocka bort guardian-bindningen från Opinion 98 och sätta dit en vanlig pistbindning. Jag tänker sätta guardianbindningen på ett par salomon rocker 115 som jag har liggande.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Kingpin är bra men onödig om du inte ska åka lift med dom enligt mig.
ATK Raider 14 väger 350g mindre, jag tycker de funkar grymt och så länge det är offpist märker jag i princip ingen skillnad mot kingpin.
Med en så bred skida och styv pjäxa skulle jag dock inte köpa en bindning utan något under hälen, blir ju stora krafter på de små piggarna om man hänger i luften, det går däremot att köpa en ATK RT Race och sen köpa till en hägrej de säljer löst. Då går du ner ytterliggare 200g.

Sen vet jag att du åker en del i Jämtlandsfjällen och speciellt i Åre och då är det jäkligt juste (enligt mig) att ha en skida med turbindning även vid liftburen offpiståkning. Man går till toppen, blåstensvalvet, upp om inte gondol och kabin går osv. Raider 14 funkar dock till allt men är sämre när det är hårt än Kingpin.

När du väl börjar gå med de du nu kommer köpa kommer du troligtvis aldrig mer gå med guardian förutom när det är platt ;)

Kan tilläggas att jag idag har Salomon MTN Lab och ett par Atomic Backland som pjäxor, skidor är:
Salomon QST 106,188 //Marker Kingpin (2700g/skida med bindning)
Down Skis YW8 102, 179 //ATK Raider 14 (1930g/skida med bindning)
Blizzard Zero G 85, 178 //ATK RT Race (1400g/skida med bindning)

Senast ändrad:

LaMandria

Ny medlem
LawndartGustav sa:
Kingpin är bra men onödig om du inte ska åka lift med dom enligt mig.
ATK Raider 14 väger 350g mindre, jag tycker de funkar grymt och så länge det är offpist märker jag i princip ingen skillnad mot kingpin.
Med en så bred skida och styv pjäxa skulle jag dock inte köpa en bindning utan något under hälen, blir ju stora krafter på de små piggarna om man hänger i luften, det går däremot att köpa en ATK RT Race och sen köpa till en hägrej de säljer löst. Då går du ner ytterliggare 200g.

Sen vet jag att du åker en del i Jämtlandsfjällen och speciellt i Åre och då är det jäkligt juste (enligt mig) att ha en skida med turbindning även vid liftåkning. Man går till toppen, blåstensvalvet, upp om inte gondol och kabin går. Raider 14 funkar dock till allt men är sämre när det är hårt än Kingpin.

När du väl börjar gå med de du nu kommer köpa kommer du troligtvis aldrig mer gå med guardian förutom när det är platt ;)

Kan tilläggas att jag idag har Salomon MTN Lab och ett par Atomic Backland som pjäxor, skidor är:
Salomon QST 106,188 //Marker Kingpin (2700g/skida med bindning)
Down Skis YW8 102, 179 //ATK Raider 14 (1930g/skida med bindning)
Blizzard Zero G 85, 178 //ATK RT Race (1400g/skida med bindning)
-Inga Dynafit? Deras TLT Radical FT 2.0 verkar många vara nöjda med?
Även G3 Ion verkar bra?
Just nu lutar det mycket åt en Kingpin för mig ändå tror jag. Gillar det stabilt :)
Tänker mest ha guardian+salomon115 om det kommer höstdump då en inte vill köra sönder nya skidor? :D

LawndartGustav

Aktiv medlem
Jag skulle säga Kingpin före FT 2.0
ATK Raider 14 framför alla andra liknande. Har inte hört något som haft problem med ATK. Ion och Vipec vet jag går sönder en del men gör ju Kinpin också iofs.

Men gillar du Opinion kan du ju kolla på ett par Opinion 98/108 carbon med Kingpin. Åre skidfabrik säljer ju Kingpin. Kanske finns någon sensäsongsdeal? =)

Kommer du åka lift så välj Kingpin, är smart i Åre. Om inte så ser jag ingen anledning förutom att du skulle köpa från Extrem med Kingpin då. Raider 14 har funkat fint för mig och hoppar på allt jag ser med dom =)

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Om du ändå kollar på Kingpin så varför inte Beast14? Finns billigt hos tysken och ger ju i stort sett en radical2-tå. Och en rejälare häl. Väger ju lite till men inte nån jätteskillnad direkt. Enda nackdelen jag kan se är ju att du inte får helplant gåläge men i gengäld får du horisontell elasticitet.

När det gäller pjäxor, har du provat så du vet att den passar? Jag skulle inte låsa in mig på några pjäxor annars. Hade en dröm om Backland Carbon men trots en stl för stor kom jag inte ens ner i dem pga fotryggen...

LaMandria

Ny medlem
Pillard sa:
När det gäller pjäxor, har du provat så du vet att den passar? Jag skulle inte låsa in mig på några pjäxor annars. Hade en dröm om Backland Carbon men trots en stl för stor kom jag inte ens ner i dem pga fotryggen...
Tack för input! Har provat Scott-pjäxan och den satt fint.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Jag avråder från beast. Är inte värt det tjafs den bindningen innebär jämfört med Kingpin som är en av de mest intuitiva bindningarna som någonsin gjorts. Skidmässigt märker jag ingen skillnad men har åkt de på olika skidor. Jag äger båda och kommer inte montera fler hål för Beast och ångrar mitt köp men är bara pengar. Den får väl kvarstanna för alp och japanskidorna då de redan har hål samt att man inte får något för bindningen om man säljer verkar det som.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
LawndartGustav sa:
Jag avråder från beast. Är inte värt det tjafs den bindningen innebär jämfört med Kingpin som är en av de mest intuitiva bindningarna som någonsin gjorts. Skidmässigt märker jag ingen skillnad men har åkt de på olika skidor. Jag äger båda och kommer inte montera fler hål för Beast och ångrar mitt köp men är bara pengar. Den får väl kvarstanna för alp och japanskidorna då de redan har hål samt att man inte får något för bindningen om man säljer verkar det som.
Känns som att den här frågan avhandlats i en uppsjö trådar men om man ska skicka med något här så är det ju faktiskt så att det enda som varit problematiskt med Beast är tån. Tån på just Beast14 är ju identisk med radical2-tån varpå de problemen knappast torde finnas. Kingpin är ju egentligen en Radical1 med lite bättre drag i hälen. Fortfarande ingen elasticitet i hälen vid rotation

Pillard

Aktiv medlem
Smaken är väl som baken men jag har haft lite småproblem med tån (verkar ha löst sig med lite siliconspray med jämna mellanrum) men hälen har funkat alldeles lysande. Vad är problemet med hälen i din mening?

LawndartGustav

Aktiv medlem
Den är krånglig jämfört med alla andra techbindningar, svårt att byta läge, platt behövs gummiband. Med Kingpin är det ju som en barnlek och det är den jag jämför med, finns ingen annan som åker liknande på hård snö, om inte kingpin åker bättre, lite annorlunda är dom ju såklart.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Men å andra sidan är det ingen skillnad på en traditionell tech och kingpin på skidor det breddsegmentet som talas om. För att den bindningen ska börja spela roll snackar vi skidor med 110+ midja. Åtminstone är det min erfarenhet.

Beast skulle jag skippa helt, den bindningen kan numera anses vara fullständigt utdaterad. Ett bra proof of concept som haft sin plats, men inte längre särskilt aktuell. Hellre radical 2.0 i det läget i min mening.

Jag har fortfarande inte riktigt blivit klok på exakt vad det är du är ute efter? Vill du ha en riktig tursetup med en bindning som "matchar" den typen av åkning och aktivitet som t ex zero g 85 är gjord för så verkar det heltknasigt att välja en bindning som väger ungefär 2/3 så mycket som skidan! Para istället en sån setup med något betydligt lättare, det är ju inte svårt att komma under 200 gram för en fullt adekvat bindning för en skida i det breddsegmentet. Även på en skida typ salomon-skidan du listade där med ~105-midja skulle jag föredra en speed radical, eller fritschi vipec (eller tecton) på. Och om du verkligen vill ha det säkraste techbindningskortet är det fritschi tecton som gäller.

Pillard

Aktiv medlem
Ja om jag skulle köpa nytt och hade obegränsad budget hade jag också kört Tecton. Skulle jag köpa nytt för egna pengar idag hade jag valt Vipec. Frun klagade dock en del efter sin keb-tur och påstod att hon haft en del bekymmer med att bromsarna inte stannat upp i gåläget. Jag vet dock inte hur mycket av det som rör handhavandet.

När man jämför (och då även lägger in Beast i kalkylen) får man ju även kolla priserna. Rent krasst är väl Radical2 ungefär dubbelt så dyrt. Så funktionsskilnaden får ju läggas i relation till den prisskillnaden. Tecton har jag iof inte en aning om vad den kommer att kosta.

Pillard

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
Så funktionsskilnaden får ju läggas i relation till den prisskillnaden. Tecton har jag iof inte en aning om vad den kommer att kosta.
Har för mig jag läste ett MSRP i euro nånstans, men allt jag hittar nu är 650 USD.
Det är ju alltså drygt dubbla Vipec och nästan tredubbelt Beast? Men visst, jag skulle gärna ha den.

Pillard

Aktiv medlem
För att kanske iaf hjälpa TS också så har jag precis köpt ett par Navis Freebird men inte hunnit testa dem mer än plogsladdandes med dottern mellan benen. Uppför gick de väldigt fint iaf, trots pulka efter. Sen är de ju inte superlätta men klart smidigare att bära omkring på än ett par "vanliga" skidor.

blomman67

Medlem
LaMandria sa:
Hej,
Planerar att skaffa en ny, lättare setup. Kör nu Extrem Opinion 98 med Salomon Guardianbindning och Lange XT. Det är tungt uppför men kul utför.
Tänker mig något lättare som kompletterar detta. Black Crows Navis Freebird och Scott Superguide Carbon kanske?
Nästa fråga är vilken bindning jag väljer? Kingpin, G3 Ion eller Dynafit FT 12?
Vad är era erfarenheter?
Ja, efter två säsonger med Vipec 12 som bindning på mina Dps så måste jag säga att det är en grym setup, bra uppför och väldigt lik en ren alpinbindning nedför, elasticitet i tådelen och en fungerande bakdel, även när det blir riktigt slagigt och isigt. Köp den. För två säsonger sedan så förändrares tådelen så att fjädern blev mindre iskänslig, den funkar klockrent som den är nu. Annars så kommer du den nya vipecen, Tecton, samma tådel men med vidareutvecklad häldel, inga pinnar i hälen utan ala Kingpin. Just elasticiteten i tådelen gjorde att valet blev lätt för mig.

Senast ändrad:

blomman67

Medlem
xSooLx sa:
Lika bra att damma in den här rescensionen på Tecton med en gång... https://www.wildsnow.com/22228/fritschi-tecton-test-review/
Den heta frågan, kommer Tectons häldel att funka ? Jag chansar, kommer inte att köra någon pilgrimsfärd med mitt nya setup ;) Varit grymt nöjd med mina Dpsw112 pure 3or men känner ibland att jag vill kunna satsa lite mera i uppkört och helst när plogvallarna börjat stelna till, därför sålde jag dom till en kompis i dagarna. Mina nya blir faktiskt ett par Enforcer 93 som det ser ut som, kollar också på Salomons q99 samt Dps 95or . Smalare skida ger iaf för mig bättre gåkomfort uppför, helst när det är isigt. Viktökningen tänkte jag skulle elimineras ( lite iaf ) med Gekkos lätta racehudar, vi får se :)

LawndartGustav

Aktiv medlem
Kör Pomoca race istället =)
Jag har svårt för bindningar första året, är väl för rädd för barnsjukdomar men är beroende på design såklart, för mkt plast i Tecton för att jag skulle våga. Vipec har fungerat för vissa, de jag känner har haft en del problem. Men problem finns med alla bindningar, Kingpin, Dynafit och Ion har oxå problem.
Tyvärr är väl den enkla sanningen att det är CAST som gäller om man ska lita 99% på att bindningen inte plötsligt är trasig. ATK har funkat bäst för mig och kommer nog fortsätta med deras bindningar men de har ju tyvärr inget biffigare än Raider 14.
Vi får väl se om tre år eller så om Pindung och Salomons motsvarighet revolutionerar eller om någon lättare bindning har flugit fram och visat sig grym helt enkelt =)

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
LawndartGustav sa:
Tyvärr är väl den enkla sanningen att det är CAST som gäller om man ska lita 99% på att bindningen inte plötsligt är trasig.
Alla jag känner som testat CAST har gett upp på den och gått tillbaka till andra bindningar (ram eller "vanlig" tech) för att det strulat för mycket :p

blomman67

Medlem
LawndartGustav sa:
Kör Pomoca race istället =)
Jag har svårt för bindningar första året, är väl för rädd för barnsjukdomar men är beroende på design såklart, för mkt plast i Tecton för att jag skulle våga. Vipec har fungerat för vissa, de jag känner har haft en del problem. Men problem finns med alla bindningar, Kingpin, Dynafit och Ion har oxå problem.
Tyvärr är väl den enkla sanningen att det är CAST som gäller om man ska lita 99% på att bindningen inte plötsligt är trasig. ATK har funkat bäst för mig och kommer nog fortsätta med deras bindningar men de har ju tyvärr inget biffigare än Raider 14.
Vi får väl se om tre år eller så om Pindung och Salomons motsvarighet revolutionerar eller om någon lättare bindning har flugit fram och visat sig grym helt enkelt =)
Tycker handhavandet med Geckos hudar är tilltalande, inget klister att kämpa med, samt en låg vikt, men jag ska kolla runt. Vipec 12orna har jag knallat och åkt med nu som sagt i två år, tre utav mina polare kör och har knallat med dom nu denna säsong, no problems där iaf, men vi kanske bara har haft flyt. Känns ju som att Tecton med dess nya häldel är vad som kan strula till det för mig nästa säsong, men oftast är det väl tådelen som strular på nya tecs som dyker upp och där är ju Vipecen ganska så beprövad. Hmm, tådelen ser liite ny ut i o m bumpersen, äsch det blir bra :)

Senast ändrad:

LawndartGustav

Aktiv medlem
Vissa har sönder allt, vissa klarar sig =) är väl både pga handhavandefel och oförsiktighet i många fall men sen har vi dom med ren och skär otur.

Pillard

Aktiv medlem
Kunde inte hjälpa att dela denna när jag såg den. Ni får hoppa in en bit så ni ser vilken bindning han har ;)

MnO

Aktiv medlem
Jag som mest väntade på att få se hur han skulle lösa iklivningen i bindningen i den lutningen...

LawndartGustav

Aktiv medlem
Om du håller skidan vänster hand och står med vänster fot ner.
Rullande isättning med låsning av tån direkt funkar nog fint men antar att det inte är vad just Kingpinanvändare använder eller är vana vid.

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Som jag alltid sagt, kingpin löser inga av de egentliga problemen som finns med techbindningar... Tån är ju oförändrad!

Pillard

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Som jag alltid sagt, kingpin löser inga av de egentliga problemen som finns med techbindningar... Tån är ju oförändrad!
Haha! Jag visste väl att jag skulle kunna väcka den igen ;) Det är lite för mycket stiltje på forumet så här års...

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
MnO sa:
Jag som mest väntade på att få se hur han skulle lösa iklivningen i bindningen i den lutningen...
Andra alternativ som kan komma till pass är att gräva ut ett steg (tidskrävande och drygt, men väldigt safe), eller att se om det går att använda den klassiska tail-istickar-metoden, men snön såg ut att inte vara jättevänlig för den.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp