Ny parkbräda

Behöver lite tips på vilken bräda jag skall skaffa! Har åkt sen tidig ålder och gjorde några säsonger i sälen för några år sedan, inte åkt jättemycket sen dess, men nu är det iaf dags för ny bräda.

Jag åker mycket park blandat med en del pist där jag carvar ordentligt, och off-pist med, men främst park. I parken hoppar jag ganska mycket och relativt stort, är inte så fan av att raila. Är därför ute efter en relativt stabil bräda med camber-profil. Har kollat på lite olika brädor, men svårt att välja när man inte kan testa. Är 186 cm och väger 77kg

Har kollat på:
Bataleon Evil Twin: Tycker denna verkar nice men deras TBT-teknik som ska göra den mer "catch-free" får mig att fundera på om den är bra i större hopp, och om man snurrar om man verklingen kan sätta ned kanten ordentligt i landningen för att stoppa rotationen.

Rome Buckshot: Verkar också nice, men inte hittat så mkt info om den, verkar bara säljas på bluetomato.

Nitro T1: För mjuk, eller funkar för större hopp i sälen?

Ntro Team: Skulle kunna funka, men ogillar att det är directional twin.

Vad tror ni om dessa? Andra bra brädor?

Schoobang

Medlem
Köp inte bataleon utan att testa om du gillar TBT först. Personligen tycker jag att det är värdelöst och gör brädan slö (som i motsats till responsiv).

Schoobang

Medlem
iSnowboardJunkie sa:
Schoobang sa:
Köp inte bataleon utan att testa om du gillar TBT först. Personligen tycker jag att det är värdelöst och gör brädan slö (som i motsats till responsiv).
Tack för responsne. På vilket sätt blir den slö menar du? Kan du utveckla? =)
Kanten är liksom inte där ryggmärgen tror att den är. Det blir en liten fördröjning innan kanten biter i underlaget liknande om man har för mjuka skor och bindningar. Kanske funkar det jättebra om man ger det lite mer tid än de 3-4 dagar som jag körde min bataleon innan jag sålde. Jag är f ö ett fan av styva responsiva grejer, och undviker parken helt pga medelålders.

linder

Aktiv medlem
iSnowboardJunkie sa:
Bataleon Evil Twin: Tycker denna verkar nice men deras TBT-teknik som ska göra den mer "catch-free" får mig att fundera på om den är bra i större hopp, och om man snurrar om man verklingen kan sätta ned kanten ordentligt i landningen för att stoppa rotationen.
Den enda nackdelen jag kan komma på med TBT är väl att det är bökigare att planslipa dom så bor man inte i typ Åre eller på andra ställen med kunnig personal så kan det vara svårt att få brädan slipad.

Inga problem att sätta i kanten i landningar om man har lite rotation kvar men om du måste stoppa rotationen i landningen varje gång och såpass mycket rotation kvar att TBT skulle vara någon skillnad mot vilken annan camber bräda som helst så har du helt klart problem med tekniken och inte brädan.

Kör själv (177cm / 70kg / us 8) på div bataleon och lobster varianter och jag älskade min haldor pro (typ evil twin) i 156W, har nu en the sender i 157. jämfört mot mina 153 disasters/jibb/eiki pros så är det inte jättestor skillnad i längden men det enda jag inte gillar med min the sender är bredden, hade föredragit wide . Så hade jag varit du hade jag kört på en ET i 159W .

Ang. att dom skulle vara slöa vet jag inte om jag håller med om men det beror väl på hur aggressivt man åker. Jag carvar rätt så hårt och snabbt från kant till kant och skulle inte vilja påstå att brädan är "slö". Men visst, eftersom halva brädans stålkant är lite upphöjd så går den ju inte den biten på brädan i förrän man lyft andra sidan ~5mm.

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp