Nya bindningar för allmountain (Söker råd! Tech? Frame?)

klassy

Aktiv medlem
Maxen99 sa:
Får man fråga varför du inte tar med marker tour?
Självklart får du det.

Jag tror det blir Duke eftersom att de verkar vara lite hållbarare, och dyrare måste ju tolkas som bättre.
Jag har själv inte läst något om Tour, men den information jag råkat komma förbi här på forumet är mer negativ än den mot Duke och Baron.

Har inte bestämt mig än, men blir nog en rambindning, så slipper jag bry mig om att köpa tech-sulor för 1000kr och minst 2000kr dyrare bindning.

Fast helv**e, jag är ju svinsugen på tech-bindningar, det enda som hindrar mig är mecket som krävs vid liftburen åkning, och att de inte presterar bra på slagigt underlag.
Fast i pisten kommer jag ju ha mina carvingskidor..

Beslutsångest...

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Ska jag slänga in en käpp i tankehjulet;)

Efter två dagar på Kingpinnar i och för sig mest i det lösa är jag grymt nöjd. Bytte från Guardians och det kändes som man fick en bättre snökänsla. Sedan var viktminskningen mycket positiv för rappheten i skogsåkning. En notering att deltavinkeln var lite aggressivare men det tycker inte jag är ett problem. Kändes bra att få öva lite inför turandet i Maj.

Däremot är det det lite mer pyssel att kliva i men mindre än vad jag trodde. Jag kommer nog att svära förr eller senare.

Senast ändrad:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
klassy sa:
Maxen99 sa:
Får man fråga varför du inte tar med marker tour?
Självklart får du det.

Jag tror det blir Duke eftersom att de verkar vara lite hållbarare, och dyrare måste ju tolkas som bättre.
Jag har själv inte läst något om Tour, men den information jag råkat komma förbi här på forumet är mer negativ än den mot Duke och Baron.

Har inte bestämt mig än, men blir nog en rambindning, så slipper jag bry mig om att köpa tech-sulor för 1000kr och minst 2000kr dyrare bindning.

Fast helv**e, jag är ju svinsugen på tech-bindningar, det enda som hindrar mig är mecket som krävs vid liftburen åkning, och att de inte presterar bra på slagigt underlag.
Fast i pisten kommer jag ju ha mina carvingskidor..

Beslutsångest...
Köp duke, hade du haft behov av tech hade du inte tvekat på att skaffa det.

carl_couloir

Aktiv medlem
Har gått över till King Pin på mina allmountain-lagg (V-Werks Katana) och ångrar det in en sekund! :) kommer även göra bytet på mina puderlagg (Armada Magic J) :)

på mina nya toppturs-lagg (Salomon MTN Explore) blev det G3 ION LT istället och det funkade kanon det med, även i hårda Åre-pister

/C

Senast ändrad:

streimert

Medlem
Har gått från Duke, till Baron, till Tour och nu EXP TOUR 12..
Så länga man inte droppar 3-4 meter så skulle jag inte vara orolig för EXP Tour. De har funderat klockrent för mig i allt från pucket,,skare, vindpackat,,,...
Dock skall jag gå också antingen till Kingpin 13 eller Beast 14.....
Trött på att bära med mig 500gr extra och dessutom på hälen när jag turar....

klassy

Aktiv medlem
Helvete också..

Kan inte någon bara säga "det är inga problem alls att åka i isiga och slagiga pister med tech-bindningar och de kommer inte lösa ut i djup puder"?

Ena timmen har jag bestämt mig för tech och ena för ram..

Duffis08

Medlem
klassy sa:
Helvete också..

Kan inte någon bara säga "det är inga problem alls att åka i isiga och slagiga pister med tech-bindningar och de kommer inte lösa ut i djup puder"?

Det är ju inte att lösa ut i djup puder som är problemet (om det nu finns det något problem) det är vid hårt och slagit underlag som Tech kan kännas underlägset en duke/Guardian/baron/tour.

streimert

Medlem
Niklas08 sa:
klassy sa:
Helvete också..

Det är ju inte att lösa ut i djup puder som är problemet (om det nu finns det något problem) det är vid hårt och slagit underlag som Tech kan kännas underlägset en duke/Guardian/baron/tour.
----

Men gäller det även nya Kingpin 13, Vipec, Radical 2.0, Beast 14 samt 16?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
streimert sa:
Niklas08 sa:
klassy sa:
Helvete också..

----

Kingpin har det problemet i alla fall, jag gissar att även radical 2/beast 14 har det, men förmodligen i något mindre utsträckning. Vipec kan jag inte uttala mig om.

Och tech i djupt puder är inget problem. Det är vid isig och slagig åkning det blir nervöst.

Kreemcheese

Aktiv medlem
streimert sa:
Niklas08 sa:
klassy sa:
Helvete också..

----

Kör själv nya Kingpin 13, tycker man kan stå på rätt bra utan att de löser ut och om du skall ut och åka där de är bättre att de sitter kvar än att de löser ut så kan du alltid låsa tå-delen. Personligen har jag alltid tyckt att framförallt Duke har varit jobbig pågrund av att det känns som man kommer högre upp från skidan. Kanske bara är mina hjärnspöken men så känns det iaf för mig.

Key Peterson kör Beast 16 då han turar och som du kan se i hans film från förra året :
så tror jag att den utan tvekan skulle hålla för dig också.

Har du åkt på Duke eller Guardian någon gång? Om inte försök att få in nåt åk på dem så du vet hur de känns. Är otroligt vanliga så borde inte vara så svårt att hitta några.

Utrustning är förbrukningsvaror, de kommer att gå sönder tillslut(troligtvis), så är det bara.
Funderar du på att tura mer än någon enstaka gång per vinter så skulle jag personligen inte köpa rambindningar.

Hoppas att du kommer till en lösning snart!

//Fredrik

klassy

Aktiv medlem
cookiedough sa:
streimert sa:
Niklas08 sa:
----

Kör själv nya Kingpin 13, tycker man kan stå på rätt bra utan att de löser ut och om du skall ut och åka där de är bättre att de sitter kvar än att de löser ut så kan du alltid låsa tå-delen. Personligen har jag alltid tyckt att framförallt Duke har varit jobbig pågrund av att det känns som man kommer högre upp från skidan. Kanske bara är mina hjärnspöken men så känns det iaf för mig.

Key Peterson kör Beast 16 då han turar och som du kan se i hans film från förra året :

Har du åkt på Duke eller Guardian någon gång? Om inte försök att få in nåt åk på dem så du vet hur de känns. Är otroligt vanliga så borde inte vara så svårt att hitta några.

Utrustning är förbrukningsvaror, de kommer att gå sönder tillslut(troligtvis), så är det bara.
Funderar du på att tura mer än någon enstaka gång per vinter så skulle jag personligen inte köpa rambindningar.

//Fredrik
Ja men det du säger stämmer nog med 100%, det fattar man ju redan när man ser bindningen, man står ju riktigt högt!

Jag har dessvärre aldrig åkt på det, men min flickvän har Baron och hon är nöjd. Hade ju kunnat testat hennes, men vill ju gärna ha nya innan jag åker till Kanada. Får väl ta en spontantrip till Chile för lite sommaråkning, iof hade jag ju velat ha nya bindningar innan det också.

Om Beast 16 så kommer jag isåfall köpa Beast 14, då mina pjäxor inte hade funkat med Beast 16s utformning, enligt någon tidigare i denna tråd.

Jag planerar att tura från toppliften nästan varje dag kortare sträckor 10-20min, och tura från botten en gång i veckan kanske, för att utforska ny terräng.

Eftersom jag inte är en proffsåkare, och droppar inte 10metersdropp, så känns det som att en bindning med DIN 14 bör räcka för mig, väger ju bara 74kg. Dock är jag 192cm lång och då har jag fått för mig att man behöver högre DIN? Högre tyngdpunkt, mer moment liksom...

Ja visst är det så att jag inte köper en bindning för livet, men även fast jag är lite prylgalen så tar det emot att betala 6k för en bindning och sulor, när jag kan betala 3k för en Duke.

(Din youtube-länk fungerar ej :( )

Senast ändrad:

Kreemcheese

Aktiv medlem
klassy sa:
cookiedough sa:
streimert sa:
----

//Fredrik
Ja men det du säger stämmer nog med 100%, det fattar man ju redan när man ser bindningen, man står ju riktigt högt!

Jag har dessvärre aldrig åkt på det, men min flickvän har Baron och hon är nöjd. Hade ju kunnat testat hennes, men vill ju gärna ha nya innan jag åker till Kanada. Får väl ta en spontantrip till Chile för lite sommaråkning, iof hade jag ju velat ha nya bindningar innan det också.

Om Beast 16 så kommer jag isåfall köpa Beast 14, då mina pjäxor inte hade funkat med Beast 16s utformning, enligt någon tidigare i denna tråd.

Jag planerar att tura från toppliften nästan varje dag kortare sträckor 10-20min, och tura från botten en gång i veckan kanske, för att utforska ny terräng.

Eftersom jag inte är en proffsåkare, och droppar inte 10metersdropp, så känns det som att en bindning med DIN 14 bör räcka för mig, väger ju bara 74kg. Dock är jag 192cm lång och då har jag fått för mig att man behöver högre DIN? Högre tyngdpunkt, mer moment liksom...

Ja visst är det så att jag inte köper en bindning för livet, men även fast jag är lite prylgalen så tar det emot att betala 6k för en bindning och sulor, när jag kan betala 3k för en Duke.

(Din youtube-länk fungerar ej :( )
Lägger än länk istället:

Är det värt att spara 3k för att gå tyngre och jobbigare varje dag eller är det inte värt det?

Min far åker på beast 14 och han kör även dom då han är alpintränare och smiskar pist, så tror även att dom skulle hålla otroligt bra för dig.

Personligen tycker jag känslan då jag åker är otroligt viktig, den prioriteras väldigt högt. Därför skulle jag inte köpa Duke (Aldrig åkt Guardian) fö som jag skrev tidigare så tycker jag att ståhöjden är helt åt helvete. Mina egna högst personliga åsikter dock.

Köpte kingpinen efter att ha sett Per Jonsson köttat gruvan i Gränsen med dom i våras (det var stenhårt och flatljus). Även Johan Jonsson kör kingpinen vet jag och han är inte direkt liten och åker inte lugnt.

Därför tycker jag att du skall köpa Kingpin 13 eller Beast 14.

BajenMatte

Aktiv medlem
Kör på Duke, vad är problemet?;):)
Fungerar problemfritt, väldigt lite att tänka på. Du står högre vilket visserligen ger mindre snökänsla men å andra sidan så skall du röra dig i liftnära terräng vilket talar för att du kommer att åka en hel del pist. Att komma upp en cm gör det lättare att få tryck på kanterna i skärande sväng.
Duken löser ut när den ska och är de gånger som du använder dem för liftburen åkning en enkel och väl fungerande bindning som tål hårda tag.

Den stora nackdelen är ju vikten och att det även är rörlig vikt. För min egen del är det ganska sekundärt. Det är ändå andra som håller en tillbaka på grund av sämre kondis. Och du skulle ju ha den till kortare turer. Jag har själv gått på Duke på toppturer i Lyngen som visserligen inte har varit några monsterturer men runt 1500 höjdmeter och jag tycker det funkar bra.

Jag kommer på en fördel med tech vs duke som inte tagits upp. Dukebindningar är rätt skrymmande både på ryggsägen om du bär dem men också i skidfodral och takboxar.

Men kort. Duke är en fullt duglig och praktisk bindning för den som inte har krav på lätt vikt.

/M

klassy

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig.
Det blir Marker Duke.

Varför? Billigare och simplare.
Blir jag helt förälskad i toppturer i Kanada får jag väl helt enkelt köpa tech-bindningar på plats, och då kanske jag har möjligheten att provåka utrustningen först.

RWD

Aktiv medlem
klassy sa:
RWD sa:
https://www.xxl.se/marker-baron-13-large-friakningsbindning/p/1075283_1_style
Inte EPF
Nej, men tänkte att det var ok pris om du ändå var osäker på vilken bindning du vill ha och inte absolut måste ha EPF.
Förlusten blir ju mindre om du ångrar dig, än ett par Duke för 3000kr.
Verkar dock finnas Duke med EPF på xxl i Norrköping för samma pris om det nu stämmer.

klassy

Aktiv medlem
RWD sa:
klassy sa:
RWD sa:
https://www.xxl.se/marker-baron-13-large-friakningsbindning/p/1075283_1_style
Inte EPF
Nej, men tänkte att det var ok pris om du ändå var osäker på vilken bindning du vill ha och inte absolut måste ha EPF.
Verkar dock finnas Duke med EPF på xxl i Norrköping för samma pris om det nu stämmer.
Sant så sant. Ska fundera på det :D
Norrköping är lite väl långt bort för ett par bindningar..

RWD

Aktiv medlem
klassy sa:
RWD sa:
klassy sa:
Samma här, lite långt att åka 30 mil för Duken så blev ett par Baron för min del.
Baron med EPF går väl att få för runt 2000 annars såg jag vilket väl är ett helt ok pris och så är de lite lättare än Duken. (Edit: endast 300g lättar /par såg jag)
https://www.sport-bittl.com/en/marker-baron-epf-13-15-16::68170.html
Edit:
Ännu billigare här:
http://www.sport-conrad.com/skitour/bindungen-sc/baron-13-epf-13-14-inkl-stopper.html

Senast ändrad:

dvraptor

Medlem
klassy sa:
Hur långa pjäxor har du och vad har du dina nuvarande bindningar ställda på? En kort sula skapar större moment och en längre mindre. De innebär att en längre pjäxa svårare löser ut på ex DIN 8 än en kortare.

Eftersom du verkar bestämt dig för en rambindning låter det som att du klarar dig på den betydligt lättare Marker F12 tour EPF med din beskrivna åkstil.

Har kört på den bindningen senaste tre säsongerna, åker mest i Gränsen/Björkliden så det blir en hel del uppkörd och slagig offpist. Jag är 189 lång, väger 92kg och 28.5 i pjäxor, har aldrig haft problem med vare sig tjuvutlösningar eller hållbarhet, tillräckligt lätta för att tura några timmar med, klar skillnad mot Duke...

Men ska du tura lite mer bör du såklart välja lättare prylar rakt över.

Senast ändrad:

klassy

Aktiv medlem
RWD sa:
klassy sa:
RWD sa:
Samma här, lite långt att åka 30 mil för Duken så blev ett par Baron för min del.
Baron med EPF går väl att få för runt 2000 annars såg jag vilket väl är ett helt ok pris och så är de lite lättare än Duken. (Edit: endast 300g lättar /par såg jag)
https://www.sport-bittl.com/en/marker-baron-epf-13-15-16::68170.html
Edit:
Ännu billigare här:
http://www.sport-conrad.com/skitour/bindungen-sc/baron-13-epf-13-14-inkl-stopper.html
Kommer köpa från Bergzeit då jag är väldigt nöjd med dem sedan tidigare, och så har jag ett presentkort på 100€ :D:D

Jag har funderat på Baron också, men när jag lika väl köper nya bindningar så kan det få kosta lite mer..

Almen1

Medlem
Kikar man på Dinsetting så kan man få en lite aha-upplevelse..
Väger man inte så mycket, men har en relativt stor sula (läs lång) kryper inställningsvärdet ner...
http://www.dinsetting.com/
Det optimala är att ligga relativt mitt på skalan inställningsmässigt..
Jag tror att Barons fjädrar räcker väl till för många, och med en större/längre pjäxa så kanske det är ett bättre val för lite lättare åkare än just storebrodern Duke..

klassy

Aktiv medlem
dvraptor sa:
klassy sa:
Hur långa pjäxor har du och vad har du dina nuvarande bindningar ställda på? En kort sula skapar större moment och en längre mindre. De innebär att en längre pjäxa svårare löser ut på ex DIN 8 än en kortare.

Eftersom du verkar bestämt dig för en rambindning låter det som att du klarar dig på den betydligt lättare Marker F12 tour EPF med din beskrivna åkstil.

Har kört på den bindningen senaste tre säsongerna, åker mest i Gränsen/Björkliden så det blir en hel del uppkörd och slagig offpist. Jag är 189 lång, väger 92kg och 28.5 i pjäxor, har aldrig haft problem med vare sig tjuvutlösningar eller hållbarhet, tillräckligt lätta för att tura några timmar med, klar skillnad mot Duke...

Men ska du tura lite mer bör du såklart välja lättare prylar rakt över.
Jag har två par pjäxor, mina gamla är 29,5or och mina nya är 27,5or.
Kommer förmodligen bara ta med Ming mina nya till Kanada.

Jag har börjat fundera på Kingpin... Fast näe... Så ännu är inget bestämt, kommer förmodligen inte vara bestämt förrän jag lägger beställningen..

Jag minns inte vad mina bindningar var inställda för och de är bortmonterade nu. Det var iaf FKS 140 Dual WTR, som jag är galet nöjda med. Du har absolut rätt, jag kommer inte behöva DIN 16, absolut inte.
Har knappt hört något bra om F12 Tour, förutom från dig och en till i den här tråden. Duke är väl gjord av bra mycket större del metall än Tour och Baron?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Almen1 sa:
Det optimala är att ligga relativt mitt på skalan inställningsmässigt..
[Citation needed] - Är någon som diskuteras rätt flitigt och det finns väl knappast någon vedertagen koncensus på det.

klassy

Aktiv medlem
Högst oklart vart jag kommer trivas på DIN-skalan, jag får väl helt enkelt testa mig fram sedan?

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Almen1
I en tidigare tråd här på FR blev den klara slutsatsen att för största elasticitet är det bäst att ligga lågt på skalan på den aktuella bindningen. Återkommer med tråden om jag hittar den. Men ärligt talat tror jag de flesta av oss inte märker någon skillnad.

För övrigt kan jag tillägga att det är en enormt stor skillnad att "tura" med en techbindningen gentemot en tung rambindning som Duke eller Guardian. På platten och flacka sluttningar är det inget problem men när det börjar branta på är det enorm skillnad ...

/MM

klassy

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
@Almen1
I en tidigare tråd här på FR blev den klara slutsatsen att för största elasticitet är det bäst att ligga lågt på skalan på den aktuella bindningen. Återkommer med tråden om jag hittar den. Men ärligt talat tror jag de flesta av oss inte märker någon skillnad.

För övrigt kan jag tillägga att det är en enormt stor skillnad att "tura" med en techbindningen gentemot en tung rambindning som Duke eller Guardian. På platten och flacka sluttningar är det inget problem men när det börjar branta på är det enorm skillnad ...

/MM
Men är det värt 3000kr extra och en försämrad utförsåkning?

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Mountain_Man sa:
@Almen1
Skriv om du hittar den, jag vill se resonemanget bakom. Är övertygad om att slutsatsen är felaktig.

dvraptor

Medlem
klassy sa:
Har knappt hört något bra om F12 Tour, förutom från dig och en till i den här tråden. Duke är väl gjord av bra mycket större del metall än Tour och Baron?
Kan så vara, men inte riktigt min bild om man kollar runt på andra forum. Tror många hakar upp sig på att F12 Tour EPF känns plastigare när man ex. klickar i pjäxan. Och visst, om du åker riktigt hårt och droppar mycket så är de klart att du ska gå på kraftigaste alternativet om du inte ska tura så mycket. En kompromiss blir det oavsett.

Senast ändrad:

klassy

Aktiv medlem
dvraptor sa:
klassy sa:
Kan så vara, men inte riktigt min bild om man kollar runt på andra forum. Tror många hakar upp sig på att F12 Tour EPF känns plastigare när man ex. klickar i pjäxan. Och visst, om du åker riktigt hårt och droppar mycket så är de klart att du ska gå på kraftigaste alternativet om du inte ska tura så mycket. En kompromiss blir det oavsett.
Ja visst är det så och jag tackar för din och alla andras input!
Jag lyssnar och tar till mig :)

streimert

Medlem
Som jag nämnt innan så har jag gått alla tre stegen från Duke,,Baron till Tour EPF....
Duke + Baron är tunga sam attans och gör sitt jobb till det jag skall ha det till....dvs allt från korta till långsväng, puckel, is, skare,,, dropp och hopp på ca 2-3 meter,,,, All typ av underlag som kommer i sin väg,,, som offpist de fakto ger....
Väger 83kg,,,, åker på Annex 108,,, längd 184cm.... Bindingarna är inställda på 10DIN och dom läser stort set när jag vill,,, ibland för lätt när man drar på och det är lite slagit..
Första gångerna jag provade Tour så var jag mycket skeptisk då det låter mycket plastigt och smäckigt när man klickar i....
Däremot så har de levererat fullt ut samma som både Duke och Baron,,,, men väger betydligt mindre....
Några hundra gram hit och dit,,,, men i det stora hela är det skillnad...
Kan nämna att jag har gjort dagsturer med både Duke, Baron och Tour,,,, och det sätter sig i höftbörjarna rejält med 300gr mer på varje fot,,,
Därav modet nu att gå på antingen Kingpin 13 eller Beast 14.

Sen förstår jag att det också är en budget fråga,,,, och kontra på hur mycket du skall använda dom.,,,,och till vad.....
Jag tror dock att Duke och Baron idag är något förlegat såvida inte du köttar på som en dåre och gör dropp och hopp på 5-10meter etc,,, som INTE alla gör :)

streimert

Medlem
Som jag nämnt innan så har jag gått alla tre stegen från Duke,,Baron till Tour EPF....
Duke + Baron är tunga sam attans och gör sitt jobb till det jag skall ha det till....dvs allt från korta till långsväng, puckel, is, skare,,, dropp och hopp på ca 2-3 meter,,,, All typ av underlag som kommer i sin väg,,, som offpist de fakto ger....
Väger 83kg,,,, åker på Annex 108,,, längd 184cm.... Bindingarna är inställda på 10DIN och dom läser stort set när jag vill,,, ibland för lätt när man drar på och det är lite slagit..
Första gångerna jag provade Tour så var jag mycket skeptisk då det låter mycket plastigt och smäckigt när man klickar i....
Däremot så har de levererat fullt ut samma som både Duke och Baron,,,, men väger betydligt mindre....
Några hundra gram hit och dit,,,, men i det stora hela är det skillnad...
Kan nämna att jag har gjort dagsturer med både Duke, Baron och Tour,,,, och det sätter sig i höftbörjarna rejält med 300gr mer på varje fot,,,
Därav modet nu att gå på antingen Kingpin 13 eller Beast 14.

Sen förstår jag att det också är en budget fråga,,,, och kontra på hur mycket du skall använda dom.,,,,och till vad.....
Jag tror dock att Duke och Baron idag är något förlegat såvida inte du köttar på som en dåre och gör dropp och hopp på 5-10meter etc,,, som INTE alla gör :)

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Vattendroppe
Håll till godo ... https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=96180&p=2 ... någonstans bottnade diskussionen i att en hårdare fjäder är att föredra framför en mjukare.

@klassy
Många tycker det är värt 3 000 kr och kommer du att tillbringa mer tid uppför än utför skulle jag säga absolut ja, det är definitivt värt den extra slanten. Men, det är klart, om du upplever en Tech-bindning som ett sämre alternativ utför är det en faktor att ta med, men är det verkligen det? Jo, om du ska droppa stort och trycka på rejält på hårt och slagit underlag, man annars, näe ...

/MM

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
@klassy
Många tycker det är värt 3 000 kr och kommer du att tillbringa mer tid uppför än utför skulle jag säga absolut ja, det är definitivt värt den extra slanten. Men, det är klart, om du upplever en Tech-bindning som ett sämre alternativ utför är det en faktor att ta med, men är det verkligen det? Jo, om du ska droppa stort och trycka på rejält på hårt och slagit underlag, man annars, näe ...

/MM
Konstigt att Dynafit räcker till Hojji om den är så dålig ;)

Nä men som en god vän i Schweiz sa. Hårdare fjädrar är för sämre teknik så man sitter kvar i skidan om man står fel i landningarna, i pisten om det blir slagit och så vidare...

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Vattendroppe
Njae ... snarare det omvända ... bättre att ha fjädern åtskruvad ett varv från löst än tvärtom ... men jag vet att den där tråden innehåller en massa bokstäver och siffror i märkliga kombinationer som inte är så lätt att förstå! ;-)

/MM

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
@Hasse_Lindborg Dels är Hoji någon slags kattdjur, han skulle kunna åka fastsatt med dubbelhäftande tejp. Dels så åker inte ens Hoji alltid med Dynafit ;)
Sant men han tillbringar ca 90% på Dynafit enligt hans tjej. Och som sagt tekniken gör dig till ett kattdjur. ;)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Hasse_Lindborg sa:
Vattendroppe sa:
@Hasse_Lindborg Dels är Hoji någon slags kattdjur, han skulle kunna åka fastsatt med dubbelhäftande tejp. Dels så åker inte ens Hoji alltid med Dynafit ;)
Sant men han tillbringar ca 90% på Dynafit enligt hans tjej. Och som sagt tekniken gör dig till ett kattdjur. ;)
Själv tillskriver jag mig teorin att han har superkrafter, ingen annan än möjligen Candide kan få lika magnifik teknik ;) Det sitter i generna!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Hasse_Lindborg sa:
Vattendroppe sa:
Själv tillskriver jag mig teorin att han har superkrafter, ingen annan än möjligen Candide kan få lika magnifik teknik ;) Det sitter i generna!
Ja jävlar.. Hans och Jen's barn måste bli överjävligt då på skidor med tanke på dessa gener... :P :lol::cool::cool:

Tancoll

Medlem
klassy sa:
Jag har bestämt mig.
Det blir Marker Duke.

Varför? Billigare och simplare.
Blir jag helt förälskad i toppturer i Kanada får jag väl helt enkelt köpa tech-bindningar på plats, och då kanske jag har möjligheten att provåka utrustningen först.
Tråkigt, är helt säker på att du kommer ångra dig den dagen då ni skall göra 1500+ höjdmeter och du går med 3 som har tech.

Det är inte så farligt på hårt underlag som många säger, men man skall ha i tanken att det är på hårt och isigt dom KAN tjuvlösa.

Efter 5 säsonger på tech med all typ av åkning du kan tänka dig i Japan, Kanada, Alperna, Norge, långa 10 dagars turer med mera så skulle jag ALDRIG köpa vanlig bindning igen, finns det en chans att jag går en tur med dom så blir det tech.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp