Nya bindningar ska inhandlas!

Victors

Aktiv medlem
Tjena,

det är mitt i sommaren, ingen snö och solen skiner men ändå hade jag tänkt att köpa nya skidor! Har letat lite i forumet men lyckades inte hitta några med bra svar, rätta mig om jag har fel. Jag vill ha en bindning som är till större del inriktad på parkåkning, har kollat runt lite på sportconrad och efter vissa rekommendationer så står det mellan marker jester och Dynastar PX 12 TI Jib Wide black 07/08.

http://www.sport-conrad.com/includes/view/artikelansicht_popup.asp?art_nr=72104213 dynastar

http://www.sport-conrad.com/includes/view/artikelansicht_popup.asp?art_nr=72103729 marker

Verkar som att alla klagar på Markerbindningar, är det sant eller bara skitsnack? Om ni har andra bindningar att rekommendera så posta gärna dom!

Ska till Tignes, Frankrike om 3 veckor så jag vill handla allt så snart som möjligt!

hyllengren

Ny medlem
marker jester ska väl vara bra grejer, alla andra markers är sämst om du ska jibba, dynastar och rossignolbindningarna är samma sak, jag kör rossignol ti140, riktigt jättenöjd med dem iaf!

Utter

Aktiv medlem
Av dom två så är garanterat Markern mer robust, men det kanske räcker med en 12 din bindning till dig?

M

MattiasSt

Guest
jester är bombsäker...personligen gillar jag inte look px serien

Jarle

Aktiv medlem
Behöver du en 16 bindning så skit i jestern och kör på 916.
Behöver du inte en 16-bindning så kör på look'en (ross´och look är samma företag)

Senast ändrad:

Victors

Aktiv medlem
Hur vet jag vilken inställning jag ska ha på bindningen? finns det någon tabell?

Senast ändrad:
D

Deleted member 80259

Guest
Då räcker DIN 12, skulle själv köpt PX12;an då jag kört på den förut och vet att den håller.
Nu verkar ju endel säga att just den där marker-bindningen är bra, men överlag har jag mest hört skräp om deras bindningar. Är ju bara att göra en snabb liten sökning i forumet för att se vad folk tycker. PX12;an har också disskuterats endel vad jag vet.

Men det var en rejäl priskillnad där, skulle definitvt gå på Dynastaren nu när jag såg priset.

Lima-ko

Ny medlem
Jester kan se något plastig ut till en början men så fort man klickat i bindningen märker man att så inte är fallet. Metall där det behövs, plast där det inte behövs, "enda" bindningan på marknaden som faktiskt är anpassad till park och bredare skidor.

Fram tills nu tycker inte jag det har funnits något alternativ som kan ersätta mina Ross FKS 155 men nu gör det det, i Jester.

Jarle

Aktiv medlem
Lima-ko sa:
Jester kan se något plastig ut till en början men så fort man klickat i bindningen märker man att så inte är fallet. Metall där det behövs, plast där det inte behövs, "enda" bindningan på marknaden som faktiskt är anpassad till park och bredare skidor.

Fram tills nu tycker inte jag det har funnits något alternativ som kan ersätta mina Ross FKS 155 men nu gör det det, i Jester.
Lite OT kanske men är höjdjusteringen på tådelen på Jestern lika värdelös som på Duken? Lika mycket plast i botenplattan?

patriknorling

Ny medlem
vilken bindning är lättast? jag skullle välja dynastar för vad jag hört så verkar det som dom där look px bindningarna vara skit bra och dom var ju mycket mycket billigare än jestern.!

Utter

Aktiv medlem
felix sa:
Då räcker DIN 12, skulle själv köpt PX12;an då jag kört på den förut och vet att den håller.
Nu verkar ju endel säga att just den där marker-bindningen är bra, men överlag har jag mest hört skräp om deras bindningar. Är ju bara att göra en snabb liten sökning i forumet för att se vad folk tycker. PX12;an har också disskuterats endel vad jag vet.

Men det var en rejäl priskillnad där, skulle definitvt gå på Dynastaren nu när jag såg priset.
Nu är det ju så att vikten på åkaren inte är det viktigaste när man väljer bindning, snarare hur denne åker. Om du åker aggresivt offpist och kör på i stora hopp så skulle jag rekommendera en starkare bindning än 12 din. Vid Look/Ross/Dynastar kolla in deras 15 din bindningar, Salomon 914/916, Marker Jester/18 Free eller race, Tyrolia 15/17.

hyllengren

Ny medlem
Victors sa:
Utter sa:
Av dom två så är garanterat Markern mer robust, men det kanske räcker med en 12 din bindning till dig?
jag har ingen aning faktiskt, väger 75 kilogram just nu.
det får man prova sig fram till, beror på flera olika faktorer, främst vikt och hur aggressivt du åker. Men eftersom du inte vet vad din är så drar jag slutsatsen att du inte är så insatt och därmed inte åker så hårt, alltså blir dynastar px12 bra åt dig. Något att utvecklas i tom...

Victors

Aktiv medlem
ber om ursäkt för att jag inte berättat om min åkstil. Jag väger 75kg, åker med twintips, rätt aggressiv åkning både innan och utanför pisten. I parken så brukar jag inte hoppa de största hoppen utan håller mig mer till 10meters-kickarna.

Heinz_p

Aktiv medlem
Salomon STH16 rekommenderas starkt. Kört på dom till mina Sanouker denna säsongen och bindningen har aldrig släppt på tjuv-vis, trots aggresiv åkning. Gillar STH bättre än mina Rossignol och Look som jag har på mina andra skidor, just eftersom "Premium"-känslan är bättre med Salomonbindningarna. Dom klickar i så mycket smidigare än Look/Rossignol och ja, dom är bättre på alla vis.

Jarle

Aktiv medlem
Heinz_p sa:
Salomon STH16 rekommenderas starkt. Kört på dom till mina Sanouker denna säsongen och bindningen har aldrig släppt på tjuv-vis, trots aggresiv åkning. Gillar STH bättre än mina Rossignol och Look som jag har på mina andra skidor, just eftersom "Premium"-känslan är bättre med Salomonbindningarna. Dom klickar i så mycket smidigare än Look/Rossignol och ja, dom är bättre på alla vis.
Riktiga 916 rekommenderas ännu starkare.... STH 16 är ju lite av ett skämt om man jämför med 916. STH16 är en grym bindning men inte lika grym som originalet

Victors

Aktiv medlem
Ok tack för alla tips, i torsdags så gjorde jag beställningen och det blev look px 12. har fått många rekommendationer om dom så jag hoppas på att jag gjorde rätt val!

Lima-ko

Ny medlem
Jarle sa:
Lite OT kanske men är höjdjusteringen på tådelen på Jestern lika värdelös som på Duken? Lika mycket plast i botenplattan?
Då Jester är en Duke utan gåfunktion så blir svaret ja på båda frågorna. Varför vill du kunna ändra höjdjusteringen på tådelen förresten? Vad gör det att det är lite plast i bottenplattan? Det är ju inte direkt där de största påfrestningarna på en bindning är.

Jarle

Aktiv medlem
Lima-ko sa:
Jarle sa:
Då Jester är en Duke utan gåfunktion så blir svaret ja på båda frågorna. Varför vill du kunna ändra höjdjusteringen på tådelen förresten? Vad gör det att det är lite plast i bottenplattan? Det är ju inte direkt där de största påfrestningarna på en bindning är.
Tådelen har en höjdjustering, då borde man ändra på den? Blir ju fel annars ;) Höjdjusteringen är klent byggd och borde inte vara det. Att jag inte tycker om bottenplattan är att det har knakat riktigt högt i den på mina dukes, kanske inte spelar så stor roll men det låter ju lite småläskigt, vill ju inte upptäcka en vacker puderdag att bindningen har spruckit, eller ännu värre - upptäcka det när skiten lossnar på alldeles fel ställe.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp