Nya Freeride-skidor (chargers) - vad åker du på?!

Itzak

Aktiv medlem
Tjo Freeride!

Jag älskar mina Armada JJs (Zero) till riktigt fluffigt puder och skogsåkning, samt att jibba med.
Jag tycker däremot att skidan blir lite fladdrig vid högre hastigheter, större berg, vid mer uppåkt terräng, isiga pucklar etc etc..
Vill ha tips på lite olika Freeride-skidor aKa "Chargers" att prova. Jag är 186cm, 83kg och avancerad.

Vad åker du på när du åker stora berg/köttig terräng?

// Isak

Senast ändrad:

drH

Medlem
Down showdown 105?
- finns tyvärr bara 187cm långa, 202 slut.

Annars

Inte testat någon av skidorna, för gammal. Har dock ett par Dynastar Aurelien Ducroz som är alldeles för mycket skida för mig. Men fort går det.

/drH

Itzak

Aktiv medlem
Down showdown 105?
- finns tyvärr bara 187cm långa, 202 slut.
Annars
Inte testat någon av skidorna, för gammal. Har dock ett par Dynastar Aurelien Ducroz som är alldeles för mycket skida för mig. Men fort går det.
/drH

HAHA satan i gatan! 202cm lagg..

Hmm.. Dynastar verkar ju ha ett gäng riktigt fräna skidor och ett gäng storåkare på sitt team, tack för tipset :)

simp1

Medlem
Faction Candide 3.0 :love:
Riktigt stabila i uppkörd pist. Går att leka lite i parken med och går absolut att leka i pudret med.

fransosen

Aktiv medlem
SGN Tunnelvisjon 193 körs mycket. Och så har jag et par gamla Stöckli DP Pro 201 som jag tar fram när jag känner mig riktigt stark!

Itzak

Aktiv medlem
Faction Candide 3.0 :love:
Riktigt stabila i uppkörd pist. Går att leka lite i parken med och går absolut att leka i pudret med.
Kikat lite på Candides modeller men de känns lite mer åt jibb-hållet, typ som en lite hårdare smalare JJ.

fransosen

Aktiv medlem
Dem har jag inte sett innan, ska spana in! Fet grafik också!
2m skida igen, shiet alltså, låter starkt!
Tunnelvisjon funkar som lite mer allround om man uppskattar rejäla skidor. Stöckli skidorna är från back in the day, stenhårda och med en radie på 34m :) Inget vidare om man inte har kört sin knäböj!

HairLipp

Ny medlem
Jag har ett par Nordica Girish i 193 cm från 2010, och ett par Blizzard Bodacious 196 cm från 2015. Båda har en radie runt 30 m, dubbla lager av Titanal, och är byggda i samma fabrik i Österrike, om jag inte har helt fel. Väldigt hög byggkvalitet. Den största skillnaden är att den senare har lite rocker fram och bak.

Båda är väldigt trevliga skidor som tål hög fart, flyter bra och kör rakt igenom det mesta. Ingen av dem är något att vila ögonen på.

Om jag skulle tvingas att köpa ett par nya skidor så skulle jag titta på:
Blizzard Bodacious 196, finns att köpa på skistore på bra rea.
Faction Dictator 4.0. Ganska dyr.
SGN Tunnelvisjon. $$$$$$$$

Lycka till!

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jag köpte ett par Dynastar LP 105 på 192cm de är grymma, har dock inte kunnat prova dem riktigt än pga. inställda resor till Kaukasus och Alperna.

Drkosmos

Medlem
Kört ett par år på Völkl v-werks katana. Klart fetare skida än vad jag har har mod till att åka med. Gillar dom ändå, fjäderlätta, fullrocker, styva som järnspett. Det borde gå att spräcka ljudvallen med dom på fötterna!

herrgard

Aktiv medlem
Black Crows Corvus, platt/fullrocker. Undra om det är en av de bästa skidorna som gjorts? Funkar överallt och även väldigt lättkörd och rolig i låg fart för att vara så stabil och trevlig när man kör alldeles för snabbt.

Faction Dictator 3.0 och Moment Governor är nog det köttigaste jag testat.

fati

Aktiv medlem
Gillade Blizzard Cochise när jag fick testa den. Inget för mig som mest åker i Sverige, men åker man på större berg är de säkert fantastiskt.

Senast ändrad:

miol11

Aktiv medlem
Black Crows Corvus, platt/fullrocker. Undra om det är en av de bästa skidorna som gjorts? Funkar överallt och även väldigt lättkörd och rolig i låg fart för att vara så stabil och trevlig när man kör alldeles för snabbt.

körde på ett par Governor 186 en stabil lagomt köttig skida som jag ibland saknar, innan det så hade jag ett par Bibby pro special 196 otroligt stabil 😀 men alldeles för mycket skida för mej.......

erik_lagg

Aktiv medlem
Du kanske skulle kolla in Völkl revolt 121? Lekfulla men ändå relativt hårda - med tanke på topplaceringar i Freeride world tour med dessa så går de också att charga med. Med din vikt, längd och chargehumör borde du gå på den långa isf.

Itzak

Aktiv medlem
Tusen tack för alla grymma svar!! Uppskattas :)

Följdfråga..
Vart tusan hittar man ett bra skidtestar-event? Vart i Alperna brukar det finnas bra utbud för att prova alla dessa olika charger-skidor i en stor miljö?

fati

Aktiv medlem
Tusen tack för alla grymma svar!! Uppskattas :)

Följdfråga..
Vart tusan hittar man ett bra skidtestar-event? Vart i Alperna brukar det finnas bra utbud för att prova alla dessa olika charger-skidor i en stor miljö?
Det där är en bra fråga. Tycker det är ont om storbergsskidor på svenska skitester... Var i kontakt med Blizzard och fick höra att de inte hade nån Cochise i Sverige (ville testa Cochise vs Bonafide 97 vs Rustler 10/ 9 i direkt jämförelse). Så jag gissar att man få vänta tills man kan åker till alperna igen.

Itzak

Aktiv medlem

Itzak

Aktiv medlem
Det där är en bra fråga. Tycker det är ont om storbergsskidor på svenska skitester... Var i kontakt med Blizzard och fick höra att de inte hade nån Cochise i Sverige (ville testa Cochise vs Bonafide 97 vs Rustler 10/ 9 i direkt jämförelse). Så jag gissar att man få vänta tills man kan åker till alperna igen.
Ja verkligen! Kan säkert vara så, har enbart provat 2 lagg en gång i Hemsedal. Känns meningslöst att harva runt på någon "charger" i Sälen :p

Pillard

Aktiv medlem
Kör på Bibby Pro som köttig skida. Då är den ju ändå ganska snäll med sina 190 cm och ordentliga rocker. Den har dock en hög fartbegränsning. Men ska det köttas rejält är det väl få skidor som slår gamla Katana!!!1 Jag hade dock gärna velat prova klassikern El Dictator nån gång :)

fredw

Aktiv medlem

Vad tänker du om Black Crows Anima?
Reine Barkered kanske är en referens i ämnet "charger" och åker tydligen på ngt som heter Dynastar Pro Rider. Jag vet dock mina gränser och har inte tänkt prova ngt dylikt. :)

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Han kör väl M-free i år?
OK fast jag läste nånstans att det var Pro Rider "på fritiden" typ... Kanske gammal info.
För egen del bara att inse att jag inte kan generera de krafter som gör dessa skidor meningsfulla. Teknik, hastighet, vikt, styrka, attityd... Det finns dem som har 10/10 på alla dessa punkter och har man inte det så kanske detta inte är rätt skidor.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Så här skriver Dynastar för iår. Tidigare hette skidorna Legend Pro Rider som förkortas med LP 105 i några andra skidåkarforum.

waxoff

Aktiv medlem
Han kör väl M-free i år?
MFree 108 i Andorra iaf. Det är en lovordad skapelse.

Fast den här tråden borde egentligen bara innehålla Pro Rider 105, eller Legend Factory eller alla de namn den haft sedan introduktionen (2012/13?) inklusive den färgglada Ducroz-utgåvan. Såna fantastiska skidor att stå på med! Inte överstyva, särskilt framhalvan som anpassar sig så skönt till underlaget. Räkna med jobb om det är knixig skog, men när de får löpa fritt, vojne, vojne!

Andra alternativ då, Cochise som sagt, eller Invictus 108 om du hittar ett par. Eller nya Katana 108 kanske?

Mångsidiga semichargern Opinion 108 Charger/Reload kanske passar en jibbvan åkare bättre med väl tilltagen tailrocker och minus-6-montering om du kommer över ett par.

Senast ändrad:

TopiNieminen

Aktiv medlem

Fast den här tråden borde egentligen bara innehålla Pro Rider 105, eller Legend Factory eller alla de namn den haft sedan introduktionen (2012/13?) inklusive den färgglada Ducroz-utgåvan. Såna fantastiska skidor att stå på med! Inte överstyva, särskilt framhalvan som anpassar sig så skönt till underlaget. Räkna med jobb om det är knixig skog, men när de får löpa fritt, vojne, vojne!

Andra alternativ då, Cochise som sagt, eller Invictus 108 om du hittar ett par. Mångsidiga semichargern Opinion 108 Charger/Reload kanske passar en jibbvan åkare bättre med väl tilltagen tailrocker och minus-6-montering.
Tack att jag fick köpa dina gamla AD.😍

waxoff

Aktiv medlem
Saknar dem en smula, särskilt när såna här trådar dyker upp!

Kanske måste klippa ett par från Skistore nu när kursen står helt rätt...

Pillard

Aktiv medlem

Andra alternativ då, Cochise som sagt, eller Invictus 108 om du hittar ett par. Mångsidiga semichargern Opinion 108 Charger/Reload kanske passar en jibbvan åkare bättre med väl tilltagen tailrocker och minus-6-montering.
Inte det riktiga originalet då? https://www.evo.com/outlet/skis/dynastar-legend-pro-xxl

waxoff

Aktiv medlem
Original och original, även den hade sina föregångare och original. Den ursprungliga varianten var väl helorange, raceroom-handbyggd.

Edit: bild

legend pro original.jpg

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Original och original, även den hade sina föregångare och original. Den ursprungliga varianten var väl helorange, raceroom-handbyggd.
Men inte i de bredderna väl? (Kom ihåg nu att jag inte är så gammal så saker som hände före de där har jag väldgt dålig koll på)

waxoff

Aktiv medlem
Men inte i de bredderna väl? (Kom ihåg nu att jag inte är så gammal så saker som hände före de där har jag väldgt dålig koll på)
XXL var ju ännu bredare. Då är det väl snarare hundramillimetaren Pro Rider som är mer original, eller föregångare till LP105.

Pro rider.jpg

Edit, det orangea originalet ovan var väl 97 mm i midjan. Någon?

Senast ändrad:

herrgard

Aktiv medlem
Vad tänker du om Black Crows Anima?
Reine Barkered kanske är en referens i ämnet "charger" och åker tydligen på ngt som heter Dynastar Pro Rider. Jag vet dock mina gränser och har inte tänkt prova ngt dylikt. :)
Inte testat Animan, men har fått för mig det är en bra skida med fin mix av lekfullhet och stabilitet. Tänker att den är rätt lik min Down CD2. Kanske även Bibby Pro? Dock tycker jag denna bredd är lite för mycket för varierat före, Corvus 107mm är helt perfekt!

Pro rider tror jag är för köttig för mig. Var väldigt nära att köpa en Ducroz när den fanns bara för att den var så cool :D

Pillard

Aktiv medlem
Kanske även Bibby Pro? Dock tycker jag denna bredd är lite för mycket för varierat före,
PB&J finns ju då istället. Inte haft tillfälle att bomba på rejält med mina än. Men hittills är de ju löjligt lättåkta iaf. Ska bli intressant att se om köttarpotentialen är lika stor som hos storebror

waxoff

Aktiv medlem
PB&J finns ju då istället. Inte haft tillfälle att bomba på rejält med mina än. Men hittills är de ju löjligt lättåkta iaf. Ska bli intressant att se om köttarpotentialen är lika stor som hos storebror
Åsså finns ju numera mellanbrodern Wildcat 108!

waxoff

Aktiv medlem
Dock är den ingen charger med sin rocker profil, effektiv kant, och relativt låg vikt.
Nej ingen charger per se, korrekt. Mitt inlägg var bara ett komplement till det jag citerade. Men som @Pillard konstaterar, det går att stå på ordentligt på Bibbysar. Kanske t.o.m. tillräcklig chargiga för att komplettera ett par JJzero!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp