Nya pjuck för både utför och uppför.

millgard

Medlem
Jag inser tillfullo att INGEN någonsin ställt denna fråga tidigare...:D :rolleyes: :cool:

Här kommer varför och därför:

Nå, bakgrunden är den att jag "behöver" ersätta mina gamla Salomon Xtra Lead Heavy Ground Concrete med något lättare pjuck, som dessutom har gångläge och randonnesulor. Jag har relativt breda och högvalvade fötter, som dessutom är rätt tåliga mot det mesta utom smala läster och trång tådel.
Jag har provat några varianter för några år sedan och då fastnade jag för BD-s varianter Factor och Quadrant då de satt som gjutna på mina efter drygt fyra decenniers hård användning luggslitna fossingar. Quadrant har ju dessutom Dynafitinsatser vilket kan vara bra i framtiden...

Har Sidestash med Marker F12 (men också ett par äldre Volant FB med alpinbindningar på. Men i värsta fall kan jag behålla alpinpjucken till dem). Januaritur i Stora Sjöfallet gav mersmak på turandet så det är bara att satsa.

Jag behöver ett kraftfullt beslutsstöd vad gäller synen på pjäxor. Jag inser att det måste finnas andra alternativ men jag kan ingenting om detta.

189cm, 94 välhållna kilon och åker långsväng med viss teknisk ambition även i pist även om sidan av föredras så fort det bara är möjligt. Inte för att jag hajar varför folk skriver vikt och längd, men gör andra det så gör jag...

Senast ändrad:

Torrfarfar

Ny medlem
Tänkte i liknande banor som du!

Skaffade mig ett par cochise pro light. 1600 g ungefär med 120 flex. Orginal innerskon kan kännas rymlig efter ett tag så jag gick över till ett par intuition power wrap. Rymlig tådel och en läst på 99 mm lär passa dina fötter efter lite ändringar. Möjligheten att byta sulor mellan alpina och techsulor ser jag som ett stort+. Slängde även på en booster strap efter ett tag och nu duger den även till att driva gs skidor i pist. Dock är jag 175 cm lång och väger 80 kg.

Man skriver vikt och längd för att du får ju en större hävstångseffekt desto längre du är. Just för att du är så lång och väger en del så skulle jag leta efter en pjäxa runt 120-130 flex.

millgard

Medlem
"Tight passform" är inte riktigt det jag är ute efter. "Här får Yetis lillebrorsa plats med fötterna" är mer min grej.
Men tack för tipset, självklart skall jag prova dem. Ingen som har omdöme om hur BD Quadrant är i pist?

Blackriverpaint

Ny medlem
millgard sa:
"Tight passform" är inte riktigt det jag är ute efter. "Här får Yetis lillebrorsa plats med fötterna" är mer min grej.
Men tack för tipset, självklart skall jag prova dem. Ingen som har omdöme om hur BD Quadrant är i pist?
Jag är färgad ifràgan. Men jag kör bàde Quadrant och Factor. Jag tycker quadranten funkar kanon i pisten ocksà. Om yetis lillebrorsa ska ut o àka sà tror jag att du gillar quadranten. Den är rymligare över hela foten än Factorn. Jag vet flera som kör samma setup som mig och pà 195cm+ skidor används Factorn och annars körs det med Quadranten pga komforten samt 40° gàfunktion istället för 20°. Nästa àr kommer dock Factor MX med 40° gàläge, lätt utbytbara bindningsplattor men högre vikt än quadranten. Förra àret körde jag 80% med quadranten blandat puder, puckel och pist.

millgard

Medlem
Var in till lokal hökare (Hägglunds) för att kolla läget. BD uppges inte ha någon svensk generalagent för tillfället, varför deras produkter inte finns på hyllan...

Provade Cochise Pro Light, det var "tight passform", definitivt... och den uppgavs inte passa i mina TourF12 heller. Det fanns en Salomonvariant som dock inte hade Dynafitfästen.

Någon i Luleå som har BD i storlek 27.5-28.5 och som kan tänka sig att låta mig testa storleken?

Senast ändrad:

Torrfarfar

Ny medlem
Cochise Pro Light passar dina f12, det är jag säker på!
Angående Salomon dojorna så kommer det tech fästen till nästa år.

Vilken affär var du och provade i ?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Techfäste finns att få tag på nu tror jag. Kolla i ryktestråden ;)

Med andra ord gå på Salomon om de passar.. ;)

Edit: varför skulle inte cochie passa i F12?

Senast ändrad:

millgard

Medlem
Hasse_Lindborg sa:
Techfäste finns att få tag på nu tror jag. Kolla i ryktestråden ;)

Med andra ord gå på Salomon om de passar.. ;)

Edit: varför skulle inte cochie passa i F12?
Hmmm det var nog kanske en annan pjäxa som hade för kort tådel... jag skrev inte upp vilken tyvärr. Provade alla par de hade inne...

Salomon passar nog rätt OK men de väger ju nästan lika mycket som mina gamla 8.0 Eller ja nästan iaf. Skulle vilja ha lite lättare prylar denna gång.

Ahlback

Ny medlem
Dynafit?
Min pappa har ett par som är tillräckligt styva för pist och har gångläge och så.
Dom väger lite mindre än mina FT Hot Doggers om jag har rätt. Dom är lätta, men inte lätta som den lättaste.

Det är Dynafit Titan (inte ultra-light).

millgard

Medlem
Ett besök på Åre Skidsport löste mina problem och ut vandrade jag med ett par Technica Cochise 120 som faktiskt satt som gjutna. Inte de allra lättaste men å andra sidan ett riktigt bra pris såhär efter påsk.
Kunnig personal vilket var ytterligare ett plus när man väljer pjäxor.

Då får gammelpjucken dedikeras till Volanterna...

Tack för tips!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp