Nya puderlagg - hjälp önskas!

Hippieolle

Ny medlem
God kväll!

Efter dryga två år, tre knäoperationer och ett sprucket förhållande är det återigen dags att åka skidor för min del. Jag är alltså i valet och kvalet inför att köpa ett par nya skidor till kommande säsong och då jag inte längre är överdrivet insatt i den tekniska biten (nya skidor som släppts) osv. vänder jag mig nu till er för råd.

Tidigare år har jag snittat ungefär 25 åkdagar per år. Då mestadels pist, men även en del pistnära offpist på gamla parklagg i spannet 80-90mm. Numera är jag 193cm lång och väger in på 85kg. Jag skulle beskriva min åkstil som oskolad, lekfull - men inte utan risktänkande - och jag tar mig med viss reservation ner förhållandevis graciöst i varierande terräng. Jag är alltså inte den aggressiva typen som ohejdat kastar mig utför stora klippavsatser i en 720. Ej heller lekfull i den bemärkelsen att jag gör butters eller så. Egenskaper jag värdesätter på en skida är dock flytkraft i snön, fartstabilitet samt svängradie, men dessa går (på papperet åtminstone) sällan hand i hand. Pistegenskaper är sekundärt.

Då jag är såpass lång och tung (vikten varierar något otränad-tränad) har jag våndats mycket över vilka skidor jag ska köpa. Efter en hel del tid läsandes här och på TGR har jag snöat in på en skida, nämligen Atomics nya Automatic. Är det någon som har testat den? Vore kanske Bent Chetler något för mig, eller är den för mjuk?

Tips mottages varmt.

Senast ändrad:

Hippieolle

Ny medlem
Jag har läst mig galen på det där skidtestet. Bra recensioner från både dig och resten av grabbarna. Jag misstänker dock att jag har en något för reserverad åkstil för att satsa på den nya Automaticmodellen i 193cm. Målet är att bege mig ut på säsong till vintern och det jag söker är i huvudsak en skida för att täcka hela berget, även om pistegenskaper som sagt inte prioriteras särskilt högt. Tack för tipsen!

PNyberg

Ny medlem
Hippieolle sa:
Jag har läst mig galen på det där skidtestet. Bra recensioner från både dig och resten av grabbarna. Jag misstänker dock att jag har en något för reserverad åkstil för att satsa på den nya Automaticmodellen i 193cm. Målet är att bege mig ut på säsong till vintern och det jag söker är i huvudsak en skida för att täcka hela berget, även om pistegenskaper som sagt inte prioriteras särskilt högt. Tack för tipsen!
Kan nämna flera skidor som både flyter bra och är lättåkta utan att vara allt för veka. Moment Bibby Pro är definitivt en av dem! Samma med Night Trains.
Annars så är väl volvo/vaniljen rocker2. Funkar finfint gör den. Men inte så värst spännande :P

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp