Nya puderlagg - Hjälp tack!

TT

Medlem
/Users/thomasthenander/Pictures/iPhoto Library/Previews/2012/01/01/20120101-190921/IMG_0333.jpg

Så här skall det se ut
behöfs ingen annan setupp

Duffis08

Medlem
Vet inte om jag har så jätte mycket att tillföra än det som har sagts men har inget bättre för mig ändå.
Har ett par R2 184or som jag har åkt på i en månad i Lake Tahoe och måste säga att jag är riktigt nöjd! Då det har varit ett dåligt snö år så har det inte blivit så många bottenlösa dagar att testa dom på men i natt så snöade det ca 1m och dom var gudomliga. Hittade man ett fräscht spår så var det bara att luta sig in i svängen och följa med på åkturen! Efter några timmar när det blivit uppkört så funkar dom bra också så länge man vågar ligga på lite så känns det bra.
Är ingen som gör så stora dropp men för 5m dropp funkar dom helt bra.
Kan tillägga att jag är 180cm 80kg oskolad åkare.

Magngan

Medlem
PNyberg sa:
TT sa:
/Users/thomasthenander/Pictures/iPhoto Library/Previews/2012/01/01/20120101-190921/IMG_0333.jpg
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/41bc94d991ab67baf8af90bb9f76ad86.jpg[/url]

Så här skall det se u
Hmm. Jag hade precis tänkt att lägga upp en bild på mina skidor och skriva samma sak. Men sen kom jag på att. det var en dum idé , eftersom alla gillar olika :-P
Enligt det synsättet (det var en dum idé , eftersom alla gillar olika), är väl både denna och alla liknande trådar helt meningslösa?
//M

Pillard

Aktiv medlem
Magngan sa:
PNyberg sa:
TT sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/41bc94d991ab67baf8af90bb9f76ad86.jpg[/url]

Så här skall det se u
Hmm. Jag hade precis tänkt att lägga upp en bild på mina skidor och skriva samma sak. Men sen kom jag på att. det var en dum idé , eftersom alla gillar olika :-P
Enligt det synsättet (det var en dum idé , eftersom alla gillar olika), är väl både denna och alla liknande trådar helt meningslösa?
//M
Det är väl en ganska stor skillnad i infonivå att skriva. "De här skidorna är optimala." och att skriva "de här skidorna är grymma för bla bla bla...."

Heinz_p

Aktiv medlem
Magngan sa:
//M
Det är väl just att alla gillar olika som gör att sådana här trådar finns? Att alla kan ge sitt synsätt på sin utrustning i förhållande till sin åkstil och teknik. Sedan får trådskaparen bilda sig en egen uppfattning utifrån det.

snej

Aktiv medlem
Magngan sa:
PNyberg sa:
TT sa:

Så här skall det se u
//M
Det går väl iofs att diskutera om det uttalandet gör alla trådar meningslösa...det finn sannolikt bättre och sämre sätt att rekommendera ngt och det vi såg där var imo inte ett av de bättre sätten.

Edit: trea på bollen...får bli en uppryckning från min sida.

Senast ändrad:

snej

Aktiv medlem
Hahaha, började svara, gick på bussen och i en buss full med ryska turister så blev det för trångt för att få upp telefonen

AdamClaeson

Ny medlem
Tackar för alla bra svar! :) Men varför startade jag den här tråden!?! Lär få beslutsångest som heter duga...

Någon av dessa kommer det nog att bli:
· Moment Bibby Pro - Får den för 4995 kr nu... :D
· Salomon Rocker 2 - Verkar mycket trevlig... Någon som vet när de släpps?
· Black Crow Nocta
· Black Diamond AMParage
· Ski logik Bomb Squad
· Ski logik Rock Star

Både Nocta och AMParage lär ju funka bra även i pist om man måste. Eller ja, det gör väl kanske de andra med...
Frågan är dessa verkligen är rätt skida för. Verkar som dom påminner lite åt Ross S3:an som jag har ett par av...

Bindningar som lockar är Salomons Guardian...

Måste rannsaka mig själv... :S

Tack igen alla! :)

Höga femman!

/Adam

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
AdamClaeson sa:
Den "vanliga" rocker2 (122 mm midja) finns ju redan och kommer, så vitt jag förstått det, vara oförändrad till nästa år. Om det är någon annan än 122 mm midja du menar så får du nog glatt vänta till nästa säsong tyvärr :P

Hippieolle

Ny medlem
· Moment Bibby Pro - Får den för 4995 kr nu... :D
Jag hade köpt Moment Bibby Pro utan att ha testat laggen innan - just för kritiken den fått de senaste vintrarna. För det priset kan du ju köpa en till - mer pistorienterad skida - om du vill ha en sådan också...

Senast ändrad:

Bjo-rnR

Ny medlem
Kan försvåra det ännu mer att kolla på ON3P skis. Inte testat själv men skidorna verkar riktigt intressanta.

AdamClaeson

Ny medlem
Bjo-rnR sa:
Kan försvåra det ännu mer att kolla på ON3P skis. Inte testat själv men skidorna verkar riktigt intressanta.
Tja det skulle väl vara Billy Goat då... Har kikat lite på den. Men det har nog för stor radie för min smak...

AdamClaeson

Ny medlem
Vattendroppe sa:
AdamClaeson sa:
Den "vanliga" rocker2 (122 mm midja) finns ju redan och kommer, så vitt jag förstått det, vara oförändrad till nästa år. Om det är någon annan än 122 mm midja du menar så får du nog glatt vänta till nästa säsong tyvärr :P
Syftade på kommande års med 115 mm i midja...

Puddertjuv

Ny medlem
Samma åkstil, lite tyngre och längre än dig (105, 195 cm, + 30 år på skidor)

Gillar hög fart, djup puder och branta berg och trånga colouirer

Valde för ett par sesonger sen Black Crows Corvus 196

Det är den enda skidan du behöver. Fartsstabil, funkar hyfsat på isiga underlag, front rocker för sköna puderupplevelser, lååååång, och bred, och inte nåt jävla sladdrigt jidder ala Salomon, hellbent och annat.

Köper du fullrocker skidor så funkar det inte på isig lite mer crusty underlag osv. Du vill ha en skida som tar alla typer av underlag men som är optimal i puderet.

Så köp ett par BC corvus. Du kommer inte ångra dig.

Har oxå

Stöckli Stormrider Pro
Dynastar Pro Legend
Völkl Gotama
Rossignol Bandit B4
+ nåt annat rask

Samtliga står bara i garaget och samlar damm efter BC'en.:o

Tancoll

Medlem
AdamClaeson sa:
Vattendroppe sa:
AdamClaeson sa:
Finns redan.
180 och 170 modellen är 115 i midja.

AdamClaeson

Ny medlem
Vattendroppe sa:
Tancoll sa:
AdamClaeson sa:
Finns redan.
Kommande års finns inte än, oavsett midjebredd ;) Och för att ge ett vettigare svar, rocker2 115 kommer vara styvare och mer directional än orginalet, så det är långt från samma skida.
Hmmm, tackar för det... Har uppenbarligen bladat ihop saker och ting i denna oändliga djungel...:S

Årets har jag kikat på. Gillas...

Senast ändrad:

Tancoll

Medlem
Vattendroppe sa:
Tancoll sa:
AdamClaeson sa:
Finns redan.
Kommande års finns inte än, oavsett midjebredd ;) Och för att ge ett vettigare svar, rocker2 115 kommer vara styvare och mer directional än orginalet, så det är långt från samma skida.
Enligt salomons sida så finns 170 och 180 modellen ute med 115 i midja.

Dessutom går den att köpa 180 modellen här: http://www.fruugo.se/salomon-rocker-2/p-1443006

OlManRiver

Ny medlem
Jag tycker BD Amperage verkar schysst "i teorin". Har dock inga egna erfarenheter samt att jag har ett glapp i mitt kåger mellan Gotama och Pontoon. Det är ju någonstans i det segmentet du letar skidor så mina gissningar kanske inte är de mest kvalificerade/erfarenhetsbaserade.

BD kommer för övrigt med 9 nya modeller till nästa säsong, varav 5 inom "Free Tour" delen med skidor mellan 95 till 125 mm under foten. Kanske någon schysst dyker upp där?

Beträffande The Guardian: är det någon som har mer "hands on" erfarenheter av den? Av det jag har sett på bild så ser det ut som en bastard mellan Marker och Diamir. Det behöver ju dock inte betyda att den är dålig. Kanske är det bästa skiten 2012-2013.

mholm

Medlem
OlManRiver sa:
Beträffande The Guardian: är det någon som har mer "hands on" erfarenheter av den?
Glisseurs ord om Guardian i tråden "Salomon och Look´s nya turbindningar."

Glisseur sa:
Då har jag fått in tre veckors hårdtestning av Guardian i Åre och Kanada. Så här långt är jag sjukt imponerad av bindningen på nästan alla punkter. Enda minuset är att jag åkte med i en lavin i lördags och tappade båda skidorna, med andra ord blir det svårt att testa hur hållbara dom är över tid.

Setup
Jag monterade upp ett par Salomon Rocker2 -2 från true center och skar till ett par BD Ascension Glidelite-hudar. Pjäxorna som jag använt har varit ett par Salomon Ghost 120, alltså en vanlig friåkningspjäxa utan gåläge.

Terräng och åkning
Allt från stenhård pist i Åre till midjedjupt puder i BC, och det mesta däremellan. Korta turer på upp till en timme i Whitewater och Revelstoke.

Åkkänsla
Mycket, mycket bra. Den (hyfsat) breda monteringsytan ihop med hyfsat låg stack height (26 mm) ger bra skidkänsla. Inget glapp i sidled eller liknande, bara kraft ut till skidan. Efter några åk glömmer man helt bort att man har en bindning med turmöjligheter under foten och kör på som vanligt. Vill du hucka stort med den, inga som helst problem.

Funktion
Solid känsla rakt igenom. Tydliga klick när man kliver i bindningen eller slår ner den i åkläge. Switchen till gåläge är väldigt enkel att använda så fort man får in snitsen med stavspetsen, ett lätt tryck och du är redo att gå. Och att gå tillbaka till åkläge är sjukligt enkelt, bara att fälla bak hälhöjaren och dunka i hälen. Samtidigt innebär det att du kan ta av dig stighudarna utan att ta av dig skidorna, vilket både sparar tid och kraft.

Jag upplevde väldigt lite isbildning mellan hälplattan trots mängder med snö, vilket dock kan inträffa i blöt vårsnö enligt åkare som testat dom länge. Hälhöjaren är enkel att fälla upp med staven även om den kanske skulle vunnit på att sitta lite hårdare fast i det höga läget.

Tådelen är höj- och sänkbar som brukligt hos Salomon. AFD:n glider inte i sidled om någon undrar, med andra ord passar Guardian bäst för vanliga alpinsulor eller gummisulor med en plastremsa i tån.

Gåläge
Mycket bra. Guardian är tung, inget snack om den saken. Men å andra sidan är det här en bindning som är gjord för att köra hårt med, och gå till den typen av åkning, och till det fungerar den klockrent. Se den hellre som ett alternativ till racebindningar med Trekkers än att jämföra den med techbindningar. Det här är en ren slack/sidecountry-bindning för hård åkning, ingenting du tar med dig på Haute Route eller en vecka i Lyngen.

Två lägen på hälhöjaren, nästan platt och hyfsat hög, räcker bra. Det är ganska lätt att peta till hälhöjaren i det höga läget och vips så är man i åkläge inför nästa steg, något som beror mest på dålig hudteknik men även att hälhöjaren skulle kunna sitta lite hårdare i skåran i bindningsplattan.

Bindningen roterar nästan helt utan friktion i pivotpunkten och ger en helt ok gåkänsla. Jag har inte känt något glapp i den men jag lägger in en braskklapp där då skruven som fäster tådelen i bottenplattan skulle kunna ha haft lite större diameter enligt mig för att tåla lite mer sidokrafter.

Väldigt lite flex i sidled när man går på skrå. Dom bägge metallstagen under foten är vridstyva och verkar betydligt mer hållbara än på t.ex. Marker Duke.

Plus
Solid känsla. Suverän åkkänsla. Förtroendeingivande i mängder. Salomons klassiska utlösningsfunktion. Perfekt för slack/sidecountryåkning. Perfekt för friåkning överlag.

Minus
Vikten (om man har tech-bindningar som referens), inget för långa turer. Tendens till ett litet glapp i hälplattan i sidled, alltså plattan där hakarna som håller i häldelen sitter, något som dock är svårt att känna när man åker. Pivotpunkten i tådelen skulle kunna vara lite biffigare för att stå emot sidokrafter ännu bättre.

Helhetsbetyg
9/10. En game changer för friåkning i ordets rätta bemärkelse. Nian är egentligen en reservation för eventuella barnsjukdomar, funktionen är en ren tia för sitt tänkta användningsområde.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/1dcff2929d372037cf763365b9f6c81a.jpg[/url]

MarkusO

Aktiv medlem
Down Skis brukar alltid nämnas i sådana trådar, så jag är förvånad att de inte kommit upp än.. Jag får väl ta det då...

Bra pris just nu noterade jag också... Skadat bra faktiskt!

Countdown 3 (CD3) (PNyberg kör den till exempel)
Directional och rätt så rak, lite mer compski.
http://www.downskis.com/ski-specifications/countdown-3

Countdown 2 (CD2)
Mer funshape och hybridformer. Mer skärning.
http://www.downskis.com/ski-specifications/countdown-2

Jag har bara kört på CD2:an - den är super faktiskt.

AdamClaeson

Ny medlem
mholm sa:
OlManRiver sa:
Beträffande The Guardian: är det någon som har mer "hands on" erfarenheter av den?
Glisseurs ord om Guardian i tråden "Salomon och Look´s nya turbindningar."

Glisseur sa:
Då har jag fått in tre veckors hårdtestning av Guardian i Åre och Kanada. Så här långt är jag sjukt imponerad av bindningen på nästan alla punkter. Enda minuset är att jag åkte med i en lavin i lördags och tappade båda skidorna, med andra ord blir det svårt att testa hur hållbara dom är över tid.

Setup
Jag monterade upp ett par Salomon Rocker2 -2 från true center och skar till ett par BD Ascension Glidelite-hudar. Pjäxorna som jag använt har varit ett par Salomon Ghost 120, alltså en vanlig friåkningspjäxa utan gåläge.

Terräng och åkning
Allt från stenhård pist i Åre till midjedjupt puder i BC, och det mesta däremellan. Korta turer på upp till en timme i Whitewater och Revelstoke.

Åkkänsla
Mycket, mycket bra. Den (hyfsat) breda monteringsytan ihop med hyfsat låg stack height (26 mm) ger bra skidkänsla. Inget glapp i sidled eller liknande, bara kraft ut till skidan. Efter några åk glömmer man helt bort att man har en bindning med turmöjligheter under foten och kör på som vanligt. Vill du hucka stort med den, inga som helst problem.

Funktion
Solid känsla rakt igenom. Tydliga klick när man kliver i bindningen eller slår ner den i åkläge. Switchen till gåläge är väldigt enkel att använda så fort man får in snitsen med stavspetsen, ett lätt tryck och du är redo att gå. Och att gå tillbaka till åkläge är sjukligt enkelt, bara att fälla bak hälhöjaren och dunka i hälen. Samtidigt innebär det att du kan ta av dig stighudarna utan att ta av dig skidorna, vilket både sparar tid och kraft.

Jag upplevde väldigt lite isbildning mellan hälplattan trots mängder med snö, vilket dock kan inträffa i blöt vårsnö enligt åkare som testat dom länge. Hälhöjaren är enkel att fälla upp med staven även om den kanske skulle vunnit på att sitta lite hårdare fast i det höga läget.

Tådelen är höj- och sänkbar som brukligt hos Salomon. AFD:n glider inte i sidled om någon undrar, med andra ord passar Guardian bäst för vanliga alpinsulor eller gummisulor med en plastremsa i tån.

Gåläge
Mycket bra. Guardian är tung, inget snack om den saken. Men å andra sidan är det här en bindning som är gjord för att köra hårt med, och gå till den typen av åkning, och till det fungerar den klockrent. Se den hellre som ett alternativ till racebindningar med Trekkers än att jämföra den med techbindningar. Det här är en ren slack/sidecountry-bindning för hård åkning, ingenting du tar med dig på Haute Route eller en vecka i Lyngen.

Två lägen på hälhöjaren, nästan platt och hyfsat hög, räcker bra. Det är ganska lätt att peta till hälhöjaren i det höga läget och vips så är man i åkläge inför nästa steg, något som beror mest på dålig hudteknik men även att hälhöjaren skulle kunna sitta lite hårdare i skåran i bindningsplattan.

Bindningen roterar nästan helt utan friktion i pivotpunkten och ger en helt ok gåkänsla. Jag har inte känt något glapp i den men jag lägger in en braskklapp där då skruven som fäster tådelen i bottenplattan skulle kunna ha haft lite större diameter enligt mig för att tåla lite mer sidokrafter.

Väldigt lite flex i sidled när man går på skrå. Dom bägge metallstagen under foten är vridstyva och verkar betydligt mer hållbara än på t.ex. Marker Duke.

Plus
Solid känsla. Suverän åkkänsla. Förtroendeingivande i mängder. Salomons klassiska utlösningsfunktion. Perfekt för slack/sidecountryåkning. Perfekt för friåkning överlag.

Minus
Vikten (om man har tech-bindningar som referens), inget för långa turer. Tendens till ett litet glapp i hälplattan i sidled, alltså plattan där hakarna som håller i häldelen sitter, något som dock är svårt att känna när man åker. Pivotpunkten i tådelen skulle kunna vara lite biffigare för att stå emot sidokrafter ännu bättre.

Helhetsbetyg
9/10. En game changer för friåkning i ordets rätta bemärkelse. Nian är egentligen en reservation för eventuella barnsjukdomar, funktionen är en ren tia för sitt tänkta användningsområde.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/1dcff2929d372037cf763365b9f6c81a.jpg[/url]
Inte så mycket att snacka om! Då jag fokuserar mer på att ta mig ner än upp verkar ju detta vara bindningen man skall ha!

Bra recension för övrigt!

AdamClaeson

Ny medlem
OlManRiver sa:
Jag tycker BD Amperage verkar schysst "i teorin". Har dock inga egna erfarenheter samt att jag har ett glapp i mitt kåger mellan Gotama och Pontoon. Det är ju någonstans i det segmentet du letar skidor så mina gissningar kanske inte är de mest kvalificerade/erfarenhetsbaserade.

BD kommer för övrigt med 9 nya modeller till nästa säsong, varav 5 inom "Free Tour" delen med skidor mellan 95 till 125 mm under foten. Kanske någon schysst dyker upp där?

Beträffande The Guardian: är det någon som har mer "hands on" erfarenheter av den? Av det jag har sett på bild så ser det ut som en bastard mellan Marker och Diamir. Det behöver ju dock inte betyda att den är dålig. Kanske är det bästa skiten 2012-2013.
Intressant... Kommer ju förmodligen inte köpa ny setup innan hösten ändå. Om det inte blir Bibby som har jäkligt bra pris nu. Kanske skall slå till i helgen ändå...

AdamClaeson

Ny medlem
Vattendroppe sa:
Tancoll sa:
Det är inte samma skida. Rocker2 11/12 i 170 eller 180 cm är inte samma skida som Rocker2 115 12/13, som kommer komma i 168, 178 och 188 cm om jag inte missminner mig.
Nä, nu blir jag förvirrad. Det är ju R2 12/13 jag menar... Har hört gott om den. Men du menar att den bli samma som 11/12? Eller är jag ute och cyklar nu?

JL76

Aktiv medlem
AdamClaeson sa:
Vattendroppe sa:
Tancoll sa:
Det är inte samma skida. Rocker2 11/12 i 170 eller 180 cm är inte samma skida som Rocker2 115 12/13, som kommer komma i 168, 178 och 188 cm om jag inte missminner mig.
Nä, nu blir jag förvirrad. Det är ju R2 12/13 jag menar... Har hört gott om den. Men du menar att den bli samma som 11/12? Eller är jag ute och cyklar nu?
Årets Rocker2 är EN modell, en bc-jibb typ skida.
Nästa år är Rocker2 en hel serie (108mm, 115,mm, 122mm) där årets är en av modellerna (den "fetaste").

Carled

Aktiv medlem
Nu reder vi ut det här...
Rocker2'an som finns i år (11/12) handlar egentligen bara om 184- och 192-längderna (122mm). 170- och 180-längderna är mer eller mindre dammodeller med 115 i midjan. Rekommenderas verkligen inte till någon som inte är dam eller junior.

Nästa år sprider sig Rocker2-tänket och hela jäkla freeskiserien kommer heta Rocker2 XXX(...) med komplement av midjemåttet. De bredare modellerna blir då 122, 115 och 108. 122'an är likadan konstruktion som i år. 115 är en mix av det bästa egenskaperna från El Dictator och 122'an, dvs. lekfullt och mycket flyt, men med mer stabilitet i tailen. 108'an fyller Czars plats, fast den lär vara bra mycket roligare och lekfullare. Lär vara en ruggigt kul Sverige-skida!

AdamClaeson

Ny medlem
Carled sa:
Nu reder vi ut det här...
Rocker2'an som finns i år (11/12) handlar egentligen bara om 184- och 192-längderna (122mm). 170- och 180-längderna är mer eller mindre dammodeller med 115 i midjan. Rekommenderas verkligen inte till någon som inte är dam eller junior.

Nästa år sprider sig Rocker2-tänket och hela jäkla freeskiserien kommer heta Rocker2 XXX(...) med komplement av midjemåttet. De bredare modellerna blir då 122, 115 och 108. 122'an är likadan konstruktion som i år. 115 är en mix av det bästa egenskaperna från El Dictator och 122'an, dvs. lekfullt och mycket flyt, men med mer stabilitet i tailen. 108'an fyller Czars plats, fast den lär vara bra mycket roligare och lekfullare. Lär vara en ruggigt kul Sverige-skida!
TACK! Då var det precis som jag trodde... Typiskt att Vattendroppe skall komma förvirra mig...

Hur som helst så verkar alltså kommande säsongs Rocker 2:a 115 mm vara finfin! Punkt.

Senast ändrad:

AdamClaeson

Ny medlem
MarkusO sa:
Down Skis brukar alltid nämnas i sådana trådar, så jag är förvånad att de inte kommit upp än.. Jag får väl ta det då...

Bra pris just nu noterade jag också... Skadat bra faktiskt!

Countdown 3 (CD3) (PNyberg kör den till exempel)
Directional och rätt så rak, lite mer compski.
http://www.downskis.com/ski-specifications/countdown-3

Countdown 2 (CD2)
Mer funshape och hybridformer. Mer skärning.
http://www.downskis.com/ski-specifications/countdown-2

Jag har bara kört på CD2:an - den är super faktiskt.
FCK! Dom var ju nästan gratis!!! Kan man ju köpa bara för att testa....

Får ju bli CD2:an isf... Den höjdes om inte annat för priset...

ca:2300 kr... :D

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
AdamClaeson sa:
TACK! Då var det precis som jag trodde... Typiskt att Vattendroppe skall komma förvirra mig...
Nu tycker jag du är orättvis, Tancoll var det minsann som började röra ihop det här med årets och nästa års modell!

AdamClaeson sa:
FCK! Dom var ju nästan gratis!!! Kan man ju köpa bara för att testa....

Får ju bli CD2:an isf... Den höjdes om inte annat för priset...

ca:2300 kr... :D
Glöm inte att det tillkommer moms och tull på det bara!

http://www.tullverket.se/innehallao...denformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

Skidor och snowboards har samma tull, så välj snowboard ur listan så blir det rätt.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp