Nya skidglasögon

tmpolice

Medlem
Nya skidglasögon
Hej!
Hjälmen avklarad så nu är det istället nya skidglasögon som behövs. Jag har inte det största huvudet så medium mot large vore bra.
Tittat på:
Smith squad mag
Smith I/O mag
Giro Axis
Giro Contour RS
Scott Shield
Scott React

Någon som vet hur kvaliteten på Scott är? Smith är väl bland de bästa (Oakley med men vill ha något annat) Giro samarbetar med Zeiss. Alla tre ha väl någon form av kontrastförstärkande teknologi?
Tänkte från början gå på skidglasögon med en fotokromatisk/ aktiv lins som anpassar sig samt en extra lins med högt ljusgenomsläpp (rosa, gul).
Smith har deras mag I/O med en photocromic lins samt extralins med en gul för dåligt väder.
Är det overkill eller är det värt pengarna?
Någon som testat eller kört med scott eller för den delen några av de andra och kan ge lite råd om dem?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nya skidglasögon
Hade två par Scott Unlimited OTG, första modellen. En fotokromatisk som pga sina svagheter sällan användes efter jag köpt deras Amplifier (kontrastförstärkande orange lins). Hade även en billig Electric med gul lins för riktigt dåligt väder.

Var nöjd med kvaliteten på Scott, bra optik, bra ram och band. Köpta 2011 dock, vet inte om det ändrat sig.

Tips om fotokromatisk: bara värt det på sydvända åk och helst ändå med någon färg i linsen, grå var kass vid minsta dåliga väder tyckte jag. Räckte att åka in i skugga eller att solen gick i moln så såg jag inget. Tar helt enkelt för lång tid innan de bli ljusa igen. Men nyare kanske bättre?

Kör nu med Oakley Flightdeck medium, Rose och HiPink. Åker mest på skuggiga nordsidor så behöver ingen riktigt mörk lins.

tmpolice

Medlem
Nya skidglasögon
Hade två par Scott Unlimited OTG, första modellen. En fotokromatisk som pga sina svagheter sällan användes efter jag köpt deras Amplifier (kontrastförstärkande orange lins). Hade även en billig Electric med gul lins för riktigt dåligt väder.

Var nöjd med kvaliteten på Scott, bra optik, bra ram och band. Köpta 2011 dock, vet inte om det ändrat sig.

Tips om fotokromatisk: bara värt det på sydvända åk och helst ändå med någon färg i linsen, grå var kass vid minsta dåliga väder tyckte jag. Räckte att åka in i skugga eller att solen gick i moln så såg jag inget. Tar helt enkelt för lång tid innan de bli ljusa igen. Men nyare kanske bättre?

Kör nu med Oakley Flightdeck medium, Rose och HiPink. Åker mest på skuggiga nordsidor så behöver ingen riktigt mörk lins.
Tack för svaret. Är lite det jag undrar över dvs att de är för långsamma i ändringen så att det är bättre med två linser istället som inte är fotokromatiska.
Scott har några som ligger fint prismässigt till men skillnaden mellan de jag nämnt är inte så stor (förutom mot de med photocromic lins).

tmpolice

Medlem
Nya skidglasögon
Efter några vänder med jämförelser och funderande mellan Scott Shield, Giro Axis, Giro Contour, Smith I/O, Smith Squad mag så gjorde jag ett val. Giro Axis och Contour valde jag bort pga lite klagomål med imma och annat som dykte upp. Smith I/O hittade jag inte med de linser jag ville ha.
Kvar var Scott Shield och är mycket prisvärd för 1050kr (black friday rea) och då har den bra system för byta linser samt extra lins med på köpet.

Jag hittade däremot Smith Squad MAG med Everyday green mirror lins samt extra lins i storm rose för 1350kr med frakt på ski-sale vilket var ett mycket bra pris då de ligger minst 500kr dyrare på andra ställen trots rabatt.
Så nu hoppas har företaget är bra och att det dyker upp ett par Smith Squad Mag inom snar framtid. De är ett av de skidglasögon som verkar otroligt uppskattade pga chromapop linserna, passformen, utbyte av linser med mera. Övertygad jag kommer gilla dessa.

pd

Aktiv medlem
Nya skidglasögon
Tack för svaret. Är lite det jag undrar över dvs att de är för långsamma i ändringen så att det är bättre med två linser istället som inte är fotokromatiska.

Ser att du redan har shoppat, men i alla fall. Jag har kört med Cébé Origins Photochromic i fem säsonger och använt dem i allt från vårsol i Italien till kvällsåkning och aldrig stört mig på dem. De anpassar sig allt eftersom utan att jag överhuvudtaget tänker på det. Visst, har man ett åk som går från starkt solsken ner i en ravin med tät skog så kommer de inte att fungera, men för övriga 99,99% fungerar de fint.

tmpolice

Medlem
Nya skidglasögon
Ser att du redan har shoppat, men i alla fall. Jag har kört med Cébé Origins Photochromic i fem säsonger och använt dem i allt från vårsol i Italien till kvällsåkning och aldrig stört mig på dem. De anpassar sig allt eftersom utan att jag överhuvudtaget tänker på det. Visst, har man ett åk som går från starkt solsken ner i en ravin med tät skog så kommer de inte att fungera, men för övriga 99,99% fungerar de fint.
Hej! Jag är ändå tacksam för svaret. Stadium hade hygglig rabatt på Scott Shield där den kostade 750kr med extra lins så jag beställde en sån också för att se vilken jag tycker funkar bäst av den eller Smith Squad mag.
Övervägde länge photocromic lins men tyckte till sist att det inte skulle helt värt det i förhållande till två bra linser som jag tror uppfyller det jag behöver bättre.

tmpolice

Medlem
Nya skidglasögon
Jag övervägde både fördelar och nackdelar med de olika teknikerna och vid osäkert väder finns det en del fördelar med just photochromic linser men vad jag förstått så är en särskild lins bättre vid ”rätt” väder och att byta lins med de nyare magnetiska systemen gör det enklare. Ser ändå en del fördelar med en ”go-to” lins som anpassar sig men blev annat denna gång. Har definitivt inte uteslutet det.

pd

Aktiv medlem
Nya skidglasögon
Jag övervägde både fördelar och nackdelar med de olika teknikerna och vid osäkert väder finns det en del fördelar med just photochromic linser men vad jag förstått så är en särskild lins bättre vid ”rätt” väder och att byta lins med de nyare magnetiska systemen gör det enklare. Ser ändå en del fördelar med en ”go-to” lins som anpassar sig men blev annat denna gång. Har definitivt inte uteslutet det.
Skall även tilläggas att jag kör med clip-ins, alltså brillor som snäpps fast inuti goggles, för att slippa köra med bågar under eller pilla med kontaktlinser. Det gör linsbyte till en lite mer komplicerad procedur. Och sen har jag ett par Prizm Hi-Pink för de helt kontrastlösa dagarna.

Snödjup

Topp