Nya skidor, ännu en tråd (barnbacke+extra allt)

L.and

Ny medlem
Hej,
Skulle behöva hjälp med skidval, kör idag på ett par gamla völkl mantra. Stenhårda, tunga och underbara. Problemet är bara att åkningen idag till relativt stor del består av att hasa runt efter barn i barnbackar och antagligen inom en kort framtid en hel del skog.
Slutsatsen är att 191 cm lokomotiv utan rocker är ganska kasst i det sammanhanget.

Det jag vill ha alltså en lite roligare och lättare skida för att kunna rassla runt i barnbacken men som ändå inte gör bort sig på övriga berget.
Har prövat ett par soul7:or som jag tyckte funkade bra i till de första kravet, däremot han jag inte pressa dem någonting i övrigt.

Jag gillar att stå på och håller mig gärna utanför pisten om möjligt, men rent realistiskt så består åkningen idag mest av pistnära åkning så att säga.

Är 193 och väge väl in strax norr om 90 om det kan ha betydelse.

Så vad säger ni? Vad ska jag ha?

Pillard

Aktiv medlem
Spontant tänker jag att du borde vara på jakt efter ungefär samma som jag, bara uppskruvat några hack ;) Jag gillar personligen rejält styva skidor men med en snäll och lättåkt shape. Då tycker jag att jag får det bästa av bägge världar. Skidan går att pressa utan att den blir svåråkt.

Jag åker på Nordica Enforcer 93 som en sådan barnbacke + extra allt skida. Den finns väl upp till 193cm om jag inte missminner mig. Det borde ju funka för dig. Du är 5-6 cm längre än jag och väger drygt 10 kilo mer. 185cm skida är precis lagom för mig.

Hade jag inte brytt mig om pengarna hade jag köpt ett par Moment PB&J istället. 188cm lätt och lekfull shape med rejäl styvhet och ca 100mm under foten. Den lär vara en smalare variant av Bibby och Bibby är en rejält styv skida. Jag testade att handflexa mina 8 år gamla bibbys bredvid mina enforcers och bibbyn är rejält mycket styvare rakt igenom. Då är ändå Enforcer en skida som anses rejält styv.

Dock en liten invändning. Du skriver "utan rocker" om dina Mantra. De flesta årsmodeller av Mantra har väl haft antingen lite rocker eller tom fullrocker? De första åren fick ju om inte annat fullrocker efter några år ;)

Pillard

Aktiv medlem
Om du vill ha nått lite lättare men ändå styva så kanske Head Kore 93
Det kan ju vara en idé men jag tror det är klart värt att testa eftersom dämpningen rimligen måste skilja enormt mellan Kore och Mantra. Även om styvheten kanske matchas

En fråga därför till @L.and Menar du "lätt" såsom väger lite att bära runt på eller "lätt" såsom smidig och "lätt" att svänga runt med och åka på?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Det kan ju vara en idé men jag tror det är klart värt att testa eftersom dämpningen rimligen måste skilja enormt mellan Kore och Mantra. Även om styvheten kanske matchas
Ja absolut, Enforcer är ju klart mer lik Mantra i det avseendet. Men i kategorin "lättare och roligare" som nämndes kan det vara ett alternativ.

dallan

Medlem
Mantra m5 i 184 cm, lekfullare tack vare kortare längd och rocker, men fortfarande mycket metall att leka med.

L.and

Ny medlem
Spontant tänker jag att du borde vara på jakt efter ungefär samma som jag, bara uppskruvat några hack ;) Jag gillar personligen rejält styva skidor men med en snäll och lättåkt shape. Då tycker jag att jag får det bästa av bägge världar. Skidan går att pressa utan att den blir svåråkt.

Jag åker på Nordica Enforcer 93 som en sådan barnbacke + extra allt skida. Den finns väl upp till 193cm om jag inte missminner mig. Det borde ju funka för dig. Du är 5-6 cm längre än jag och väger drygt 10 kilo mer. 185cm skida är precis lagom för mig.

Hade jag inte brytt mig om pengarna hade jag köpt ett par Moment PB&J istället. 188cm lätt och lekfull shape med rejäl styvhet och ca 100mm under foten. Den lär vara en smalare variant av Bibby och Bibby är en rejält styv skida. Jag testade att handflexa mina 8 år gamla bibbys bredvid mina enforcers och bibbyn är rejält mycket styvare rakt igenom. Då är ändå Enforcer en skida som anses rejält styv.

Dock en liten invändning. Du skriver "utan rocker" om dina Mantra. De flesta årsmodeller av Mantra har väl haft antingen lite rocker eller tom fullrocker? De första åren fick ju om inte annat fullrocker efter några år ;)
Ja, du har nog rätt i att det är en lite tip-rocker. Känslan är dock att det är väldigt mycket skida i snön hela tiden (jämfört med s-7orna).

Men Nordica låter som den kan passa ganska hyggligt för ändamålet. Har dock fått för mig att jag kanske vill ha en lite mjukare skida då mantran inte kommer pensioneras i och med nya skidor. Men det är mer en idé jag har än ett väl avvägt beslut.

Tyvärr bryr jag mig ju om pengar, annars håller jag med om att den ser trevlig ut!

L.and

Ny medlem

En fråga därför till @L.and Menar du "lätt" såsom väger lite att bära runt på eller "lätt" såsom smidig och "lätt" att svänga runt med och åka på?
Angående lätt så menar jag nog egentligen både och, det känns som ett par lättare skidor viktmässigt skulle vara trevligt men också lätt som i lite mer lättmanövrerade.

Nuvarande skidor är 2012 års modell, så jag kan i och för sig tänka mig att det hänt en del del dess.

Men för att precisera mig är jag nog på jakt efter ett par lite mer lekfulla skidor då jag inte är redo att pensionera de gamla än.

L.and

Ny medlem
Ja absolut, Enforcer är ju klart mer lik Mantra i det avseendet. Men i kategorin "lättare och roligare" som nämndes kan det vara ett alternativ.
Hmm, kore kanske kan vara något att kika på! Det känns spontant som en bättre komplementsskida då den skiljer sig lite mer från mantran...

RWD

Medlem
Med lite reservation för att jag väger 10kg mindre men Rustler 9 eller 10 kanske kan vara nåt.
Den har relativt liten radie och hyfsad rocker vilket gör att den känns kvick och lätt.
Testade dem förra året och var inte jätteimponerad då men gav dem en chans till i vintras och har faktiskt ändrat mig. Tyckte den var riktigt rolig och mycket lättsväng.
Enfocern är kanske lite vassare på isigare underlag och om du gillar aningen större svängar och något stabilare.

lainenR

Medlem
Jag skulle prova Black crows Camox/Atris, Extrem Second Opinion/Fusion eller Atomic Bentchetler 100. Lekfullare än Mantra men bör gå att pressa mer än Soul7.

offtopic

Medlem
Spännande tråd 👍 Jag är och har varit i samma sits några år nu. Mina barn är nu 8 och 6, och jag började åka med båda när de var 2. Jag är 178 lång, runt 85kg och har provat med ett par Enforcer 93 185cm (tror jag), grymma skidor men tyckte inte de passade till ”barndelen”...beroende på hur gamla dina är tänk på att snart vill de hänga i parken också. Så blev det för min del så jag investerade i ett par Armada ARV 96 177 cm på rea och den typ av skida har funkat perfekt för mig till detta ändamål, pist, skog, lite löst och park. Jag är 48 år nu och tack vare ungarna har jag blivit riktigt bra på att åka switch och klarar en lite lugnare 360 och lite enklare trix. Skulle nog säga att jag åker bättre nu än för 10-12 år sedan. Sedan om man på resa får någon timma eller två utan barn vill man ju öka farten lite...och för min del slutade det med ett par ARV 96 Zero 184 cm som är styvare och mindre oroliga i hög fart...om jag bara kan ta med en skida blir det dessa.

Med detta sagt hoppas jag du får fin åkning med barn, det kan vara väldigt utvecklande för både barn och vuxen, och lycka till med skidval 👍

L.and

Ny medlem
Kul med engagemang och många bra spår! Det verkar ju onekligen vara fler än jag som sitter i den här båten.
Känner att jag har lite mer research att göra men just nu lutar det nog åt något lite mjukare. Samtidigt vill jag ju inte göra för mycket avkall på hårdheten då förhoppningen ändå är att kunna göra några åk utan barn på en dag också. Yngsta är för övrigt två och äldsta är fyra. Har ju tidigare förstått att nuvarande setup är suboptimal men det blev extra tydligt när fyraåringen nu börjar åka "riktiga" backar utan vidare assistans. Det är helt enkelt inte så kul med de jag har nu, plus att barnet ibland vill ha lite hjälp när hon tycker det blev för brant osv och mantran är, hör och häpna, inte gjord för att försöka plogsvänga ner med ett barn som håller i din stav.

Vad tror ni om s7? Är den möjligen lite väl mjuk och sladdrig kanske? Tyckte ändå den var trevlig för att sladda runt med barn men är rädd att den inte kommer vara lika rolig i uppkörd pist osv.

Tottek

Aktiv medlem
Kapar lite halvt.
Tja, har Mantra M5 och Soul7, råkar även vara 193cm och väger 90+. Soul7 är riktigt rolig men lite för klen om man står på, upplevs lite som en SLskida men saknar isgrepp.
Mantra M5 är sjukt bra skida för de flesta underlagen men blir lite för jobbiga i tightare åkning pga tailen. I pisten är det ofta av eller på som gäller, så lite asocial åkning och inte optimalt vid fulla backar :)
Ska själv komplettera med en skida primärt för Åre och skogsåkning, har kikat på BC Atris och Elan Ripstick 106, vad tror ni om dem? Vill ha en ROLIG skida som klarar mina kilon men ska funka för lite chillåkning i eller tightare skogsåkning.
Rustler 10 eller enforcer 104 free, men av dom 2 du nämnde tror mycket mer på atrisen än ripstick, speciellt om du är lite tyngre :)

GoranC

Aktiv medlem
Köp nått billigt du hittar på rea eller outlet.
billigt är bra och kul. Själv trillade jag för ett par år sedan, på en outlet, över ett par Head Cyclic 115 181cm till det facila priset av 750kr, kunde inte motstå att köpa dom, för ytterligare 750kr införskaffades ett par Look PX12. Allt helt nytt men skidorna hade några år på nacken.
De mest prisvärda skidor jag köpt, kul att åka i pist med och carvar otroligt bra. Flyter och funkar väldigt bra i offpisten.
Styva under foten med mjuk tip och tail. Funkar fint till mina +90kg och de skidor som jag kan ha absolut roligast med utan allt för stor insats. Är bara isiga förhållanden dom inte fixar, men lite is mellan snöhögar i pisten fixas med bravur. Inte helt olika Atrisen men än mer lekfulla/svängglada och mer mittmonterade.
Pressa carvingsvängar, åka friåkning i snöhögar i pist. Bara att anpassa teknik och viktfördelning. Så långt man kan komma från dom gamla Mantra stridsvagnarna.
Så mitt råd, sök nått billigt som dyker upp och kolla flexkurva och shape. Självklart skall du ha både tip och tailrocker, mjuk tail gör skidan lätt att bryta ut och köra sakta på.
Vill du stå på så får du åka mitt på skidan och den stabila delen som gärna får ha ett lager Titanal eller kolfiber under foten.

KaitsuH

Aktiv medlem
Köp nått billigt du hittar på rea eller outlet.
billigt är bra och kul. Själv trillade jag för ett par år sedan, på en outlet, över ett par Head Cyclic 115 181cm till det facila priset av 750kr, kunde inte motstå att köpa dom, för ytterligare 750kr införskaffades ett par Look PX12. Allt helt nytt men skidorna hade några år på nacken.
De mest prisvärda skidor jag köpt, kul att åka i pist med och carvar otroligt bra. Flyter och funkar väldigt bra i offpisten.
Styva under foten med mjuk tip och tail. Funkar fint till mina +90kg och de skidor som jag kan ha absolut roligast med utan allt för stor insats. Är bara isiga förhållanden dom inte fixar, men lite is mellan snöhögar i pisten fixas med bravur. Inte helt olika Atrisen men än mer lekfulla/svängglada och mer mittmonterade.
Pressa carvingsvängar, åka friåkning i snöhögar i pist. Bara att anpassa teknik och viktfördelning. Så långt man kan komma från dom gamla Mantra stridsvagnarna.
Så mitt råd, sök nått billigt som dyker upp och kolla flexkurva och shape. Självklart skall du ha både tip och tailrocker, mjuk tail gör skidan lätt att bryta ut och köra sakta på.
Vill du stå på så får du åka mitt på skidan och den stabila delen som gärna får ha ett lager Titanal eller kolfiber under foten.
Det säljs ännu de där Head skidorna jätte billigt, i varje fall här i Finland: https://www.suksistudio.fi/outlet/h...set/p/HEAD-A-STAR-II/HEAD-A-STAR-II{0}m{114}/

Bohica

Aktiv medlem
Jag tyckte mina Enforcer 93 funkade utmärkt i Vemdalen v.5, när jag fick agera "skidlärare" åt 9-10 åringar stor del av tiden. Det blev även lite park och hopp även för min del (vilket jag normalt inte gör). Sen när man hade fria tyglar på egen hand, så var det bara att stå på som vanligt/en idiot med samma lagg.
Det är det jag gillar med dom, dom funkar till allt, bästa skidor jag haft. Love 'em! :love:
Skidor: Enforcer 93, 185cm. Idiot: 85kg, 187cm

ebbot_

Ny medlem
Bra tråd och timing. Går i samma tankar. Börjar också bli mer barnbacke.Tänkte först komplement till bibbyn, men inser nu att jag inte kommer att palla släpa runt på fler par. Så får helt enkelt bli uppgradering av bibbyn.

175 cm, 72 kg. Kört bibby pro sedan inköp 2012. Nöjd, men borde ju hänt en del på 8 år, känns som det är dags :LOL:

104 free, rustler 10 och atris verkar nämnas mest. @Pillard @Tottek ni verkar kört både atris och bibby, tips och input? Hittar inte så mycket om pb&j =/

Tottek

Aktiv medlem
Bra tråd och timing. Går i samma tankar. Börjar också bli mer barnbacke.Tänkte först komplement till bibbyn, men inser nu att jag inte kommer att palla släpa runt på fler par. Så får helt enkelt bli uppgradering av bibbyn.

175 cm, 72 kg. Kört bibby pro sedan inköp 2012. Nöjd, men borde ju hänt en del på 8 år, känns som det är dags :LOL:

104 free, rustler 10 och atris verkar nämnas mest. @Pillard @Tottek ni verkar kört både atris och bibby, tips och input? Hittar inte så mycket om pb&j =/
Inte kört bibby bara dom andra du nämnde :)

Nu har inte jag kört Mantran… Men eftersom jag är i exakt samma situation som du med ungefär samma mått/vikt så kastar jag int mitt val. Köpte precis ett par Armada Tracer 108, 188 cm. Har bara hunnit köra på dem i en vecka drygt och då mestadels i mjuk pist eller utanför. Om jag jämför med de QST 99 jag hade tidigare så tycker jag att de fortfarande carvar helt ok men att det är mycket mer lekfulla och lättare att trycka runt i tajt terräng. I slutändan antar jag att det handlar om personliga preferenser men jag gillar skidor som är lätta utan att för den delen bli plankiga. Tycker att Tracern fixar det med bravur.

Pillard

Aktiv medlem

Och jag är ju bara kört Bibby av dessa tyvärr. Jag tror dock att man måste vara medveten om hur enormt styv Bibby är jämfört med mycket annat. Jag hoppade för några år sen över till Q115 för att få den mer surfiga och "flytiga" nosen. Efter en rejäl puderresa insåg jag dock att jag upplevde nosen för mjuk. Året efter återgick jag till Bibbyn och känner direkt hur mycket stadigare den är, samtidigt som den är enormt lättåkt och förlåtande. Det är just detta jag vill åt. Formen gör att den går att slänga runt på en femöring men flexet är dunderstadigt. Som jämförelse skulle jag säga att Enforcer 93 är rejält mjukare, och då är det att anse som en ganska styv skida idag.

PB&J har jag läst en hel del om https://blisterreview.com/gear-reviews/2011-2012-moment-pbj-188cm-2 och även diskuterat med Moment själva och bilden verkar vara att det helt enkelt är en smalare Bibby.

Eivel

Ny medlem
Kjøp et par brukte slalåmski, feks Rossignol Hero short turn, på skiutleia. Denne type ski er perfekt å bruke med barna fra de er 3år til de er 8-9år.
1.De er korte noe som gjør dem enkle å ploge med når barna holder seg i barnebakken.
2. De har kort nok svingradius til at du får kjørt på litt ordentlig når barna er litt større.
Også beholder du dine Mantra (evt oppgraderer) til kjøring uten barn.

L.and

Ny medlem
Kjøp et par brukte slalåmski, feks Rossignol Hero short turn, på skiutleia. Denne type ski er perfekt å bruke med barna fra de er 3år til de er 8-9år.
1.De er korte noe som gjør dem enkle å ploge med når barna holder seg i barnebakken.
2. De har kort nok svingradius til at du får kjørt på litt ordentlig når barna er litt større.
Også beholder du dine Mantra (evt oppgraderer) til kjøring uten barn.
Ja, jag har varit inne på det spåret också .
Landade nog i att jag ändå vill ha ett par skidor som är lite mer allround för att slippa släpa två par skidor till barnbacken för de dagarna jag kan smita iväg och köra lite själv också.

RWD

Medlem
Allt beror ju förstås på vad man jämför med. Många tester som anger Enforcern som en styv skida. Jag tycker dock den är i mjukaste laget
Jag testade Enforcer 93 185cm , Rustler 9 180 och Bentchetler 100 180cm nyligen, åker just nu på Völkl Deacon 74 Pro 178cm och Line SD 104 186. Har åkt en hel del andra skidor som Opinion Charger , Rtm 86, Line supernatural 92, BC Anima som alla är ganska styva skidor och visst är väl Enforcer relativt styv och har riktigt bra grepp i hård pist tycker jag men ändå lättåkt.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp