Nya skidor, behöver hjälp med val och längd

VIzual54

Ny medlem
Äntligen har barnen börjat bli så pass bra att man inte behöver åka och plocka upp dem hela tiden utan faktiskt kan koncentrera sig lite på sin egen åkning och ta några svängar utanför pisten då och då. Har inte sett mycket behov av att uppgradera skidorna under åren då barnen lärt sig åka men nu är det bank mig hög tid.
Det kommer vara ett par år till innan det kommer bli aktuellt att åka till alperna så skidorna kommer gå i svenska fjällförhållanden.
Om jag ska försöka beskriva min åkstil så är det att jag brukar befinna mig så lite som möjligt i pisten. Finns möjligheten att åka utanför, bredvid eller gena så tar jag det. Uppskattar såklart orörd pudersnö men tycker också att det kan vara fantastiskt roligt att mosa uppkört i stora svängar och puckel. Visst är ett par carvingsvängar i pisten kul men tröttnar ganska snabbt. Hoppar gärna där det finns möjlighet men inga 10 meters klippor eller backflips i parken direkt.
Anser mig själv som en duktig åkare, är 176cm lång väger 80kg i kallingarna. Dock skulle jag nog säga att jag inte är så stark i benen, visst, cyklar mycket MTB under säsong och mest enduro/utför så en del finns det men de riktiga skidåkningsmusklerna saknas tyvärr. Förbannar mig varje gång vi är uppe att jag inte tränat innan.

Skidor jag suttit och hovrat över köpknappen hittills är:
Nordica Enforcer 100
Blizzard Rustler 10
LibTech Wreckcreate 92
Fisher Ranger 102 (verkar vara svåra att få tag på till vettigt pris)

Hade tänkt att kanske lägga en 6000:- så tex
Black Crows Atris
Völkl Mantra 102
Blir lite dyra tyvärr.

Kom gärna med åsikter på de skidor ovan vad ni tycker och ifall ni har andra förslag som ni tror skulle passa.
Vad tror ni om längd på dem?
Lutar mycket åt Enforcern just nu i 186cm

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Verkar som att du redan har ganska bra koll. Tips inom din budget:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Av de övre har jag testat alla utom Lib, dock den äldre Enforcer.
E tycker jag är otroligt lugn/dämpad utan att vara trög. Går att vara väldigt aktiv men också slöåka/åka med.
Rustler hade lite liknande känsla som E men för mig var den lite "överstyrd"/ville in i sväng, vilket gav en liten orolig känsla i högre farter.
Ranger var mer direkt och hade en lättare känsla men samtidigt bättre på hårt underlag än de ovan.
Men BLISTER – The most honest & in-depth reviews of outdoor sports equipment (blisterreview.com) beskriver det bättre än jag...
Sen kanske du ska fundera på om du ska gå ner ett hack i bredd om det främst är AM i Sverige som gäller

slasksno

Medlem
Håller med Always Sunny om att sikta på lite smalare, ca 90-95. Enforcer 93 och Rustler 9 är båda bra skidor där Rustler är mer lekfull

fredw

Aktiv medlem
...och i det segmentet finns det väl hur många kompetenta skidor som helst att välja bland, men smaken är som r@ven - klöven. Tyvärr svårt att provåka om man bor långt från snön. Hade själv tänkt botanisera litet (provhyra) i den gruppen hos Åre Skidsport senare under vårvintern.

VIzual54

Ny medlem
Alltså det är ju egentligen helt värdelöst att köpa skidor utan att prova innan.
Kan bli jättebra men lika gärna helt fel.

Tack för input, ska jag gå ner i bredd blir det nog helt klart LibTech skidorna. Var helt inne på dem från början. Provade en LibTech när jag åkte bräda för många år sedan och den var helt magisk. När jag såg att de började göra skidor tänkte jag direkt att ett par såna ska jag ha någon gång. Men nu när jag skulle beställa började jag tveka om man inte skulle ha lite bredare skidor och började titta på 100-102mm segmentet.

Vill gärna ha en lekfull poppig skida som inbjuder till att göra en ollie här och där, skutta på pucklar och hopp på transporten och sen går att plöja med i uppåkta offpisten.
Är det Enforcern?

Rangern verkar ju ha fått jäkligt bra kritik av många men är ju typ slut i min längd överallt. Hade nog huggit ett par annars.

Crud

Ny medlem
Jag tryckte på köpknappen igår på ett par enforcer 100 men valde 177. Har alltid gått på längre skidor men ville ha en lekfullare skida, får se om jag gjorde fel. Har harvat runt på mina alpskidor med 118 under foten i svenska fjällen alldeles för länge. 177 lång och 72kg. Gillar rejält uppkörd pist men mest offpist/lössnö i Chamonix.

fredw

Aktiv medlem
Du beskriver en åkstil som är mer lekfull än många andras... kika kanske på:
Line Sick Day 94
Faction Candide 2.0

VIzual54

Ny medlem
Svårt med längden tycker jag. Speciellt med rocker som jag aldrig testat att åka på.
Har alltid åkt på ganska korta skidor. Mina nuvarande gamla Salomon Tornado är 170cm och mina ännu äldre Pocket Rocket är 175cm. Jag är 176cm.
Så 186cm känns jääättelångt.
Hade jag köpt Mantra 102 hade jag gått på 177, hmm kanske får fundera ett varv till på längden.

VIzual54

Ny medlem
Du beskriver en åkstil som är mer lekfull än många andras... kika kanske på:
Line Sick Day 94
Faction Candide 2.0
Kollat en del på Sick Day 104, verkar ju riktigt trevliga.
Även tittat på Faction Dictator men inte Candide. Den ska jag läsa på om.

jaksu

Aktiv medlem
Vill gärna ha en lekfull poppig skida som inbjuder till att göra en ollie här och där, skutta på pucklar och hopp på transporten och sen går att plöja med i uppåkta offpisten.
Är det Enforcern?
Nej :) Poppig är ingen bra beskrivning för Enforcer. Jag åker med 100 (inte årets modell) och den går som en Cadillac. Ranger FR 102 har mera popp och känns mera responsiv.

Pillard

Aktiv medlem
Alltså det är ju egentligen helt värdelöst att köpa skidor utan att prova innan.
Kan bli jättebra men lika gärna helt fel.

Tack för input, ska jag gå ner i bredd blir det nog helt klart LibTech skidorna. Var helt inne på dem från början. Provade en LibTech när jag åkte bräda för många år sedan och den var helt magisk. När jag såg att de började göra skidor tänkte jag direkt att ett par såna ska jag ha någon gång. Men nu när jag skulle beställa började jag tveka om man inte skulle ha lite bredare skidor och började titta på 100-102mm segmentet.

Är det Enforcern?

Rangern verkar ju ha fått jäkligt bra kritik av många men är ju typ slut i min längd överallt. Hade nog huggit ett par annars.
Det du beskriver här vågar jag påstå diskvalificerar Mantran ganska omgående iaf. Jag vet dock precis vilken skida du borde ha men budgeten kanske sätter käppar i hjulet... https://blisterreview.com/gear-reviews/2011-2012-moment-pbj-188cm-2

zerode

Aktiv medlem
Håller med om att du bör fundera både en och två gånger när det kommer till Mantra102, det är en skida som kräver att du både är hyfsat stark och har bra teknik. Man bör vara riktigt bra för att uppskata den ordentligt
Jag har gått över till Völkl Blaze106 istället för M102, de är fartstabila nog för mig, men framförallt är de lekfullare och känner att jag har mer kontroll över dem, istället för tvärtom vilket det ibland blev när jag körde på M102
Ett litet tips

VIzual54

Ny medlem
Det du beskriver här vågar jag påstå diskvalificerar Mantran ganska omgående iaf. Jag vet dock precis vilken skida du borde ha men budgeten kanske sätter käppar i hjulet... https://blisterreview.com/gear-reviews/2011-2012-moment-pbj-188cm-2
På vilket sätt diskar det mantran? Tycker mig ha läst att den ska vara lekfull samtidigt som det går att plöja ordentligt med den. Kan tänka mig att den är krävande men tänker att min bristande styrka kan kompenseras med en kortare skida. Tekniken är det inget fel på.
Dotterns kusin har Secret 102 och är toknöjd med den.

Moment PB&J är tyvärr över budget. Vill minnas att jag tyckte att Mantran var det också i början av tråden 🤔

VIzual54

Ny medlem
Håller med om att du bör fundera både en och två gånger när det kommer till Mantra102, det är en skida som kräver att du både är hyfsat stark och har bra teknik. Man bör vara riktigt bra för att uppskata den ordentligt
Jag har gått över till Völkl Blaze106 istället för M102, de är fartstabila nog för mig, men framförallt är de lekfullare och känner att jag har mer kontroll över dem, istället för tvärtom vilket det ibland blev när jag körde på M102
Ett litet tips
Food for thought, tack. Kan som sagt tänka mig att det är en krävande skida.
Får man fråga vilken längd du hade på Mantran och hur lång du är?

Pillard

Aktiv medlem
På vilket sätt diskar det mantran? Tycker mig ha läst att den ska vara lekfull samtidigt som det går att plöja ordentligt med den. Kan tänka mig att den är krävande men tänker att min bristande styrka kan kompenseras med en kortare skida. Tekniken är det inget fel på.
Dotterns kusin har Secret 102 och är toknöjd med den.
Det är inte en skida som bjuder in till hopp och lek. Det sitter liksom i dess DNA. Jag har alltid älskat Katanas och Mantras men det är skidor för att åka fort med bra kantgrepp och väldigt dämpade. Jag betvivlar inte att du kan hantera dem men utifrån det du beskriver att du vill göra så skulle jag verkligen läsa igenom Blister-recensionen av PB&J. Exakt just det där med att åka och småhoppa och leka upplevde jag när jag skaffade mina första Bibbys för snart 10 år sen. PB&J är bara en smalare variant av Bibbys.

VIzual54

Ny medlem
Det får nog bli LibTech skidorna ändå när allt kommer omkring. Har alltid viljat ha ett par LibTech skidor och kommer för alltid behöva fundera på hur de varit om jag hade köpt dem om jag köper något annat.
177 eller 184? Vad tror ni?

I morrn bitti kommer jag säkert ha ändrat mig 😃

zerode

Aktiv medlem
Food for thought, tack. Kan som sagt tänka mig att det är en krävande skida.
Får man fråga vilken längd du hade på Mantran och hur lång du är?
Jag är 175cm lång, så vi är ungefär lika långa, väger dock lite mer än dig.
Men jag har kört mest på 184, de är som sagt rejäla skidor, gillar dem som tusan när det är "bra" men reagerade på att jag blev lite nummer två på skidorna när man kom in bland folk, när man måste mer ha koll på vart alla åker och inte åker runt om sig, så var skidan inte den där lättåkta som man bara svänger runt och hoppar på pucklar hur som helst med. Om du någonsin varit i gästrappet i Åre när det är mycket folk så vet du vad jag menar
Men så är jag även den som inte gärna bara kör rätt ner förbi folk hur som helst när det är mycket folk i backarna, utan fegar ut lite och vill gärna ha lite koll på allt...

Så borde nog se till att få testa ett par 177cm oxå, så man kan jämföra lite, kan vara att den längre längden gör dem lite för köttiga.

Däremot så gillar jag skidan mer än nuvarande MantraM5, tycker att man med 3D-radien får ut mer skida utav skidan, M5 ställer du upp på kant och åker med, medans 102 kan man variera mer i åkningen med.

fredw

Aktiv medlem
Tar fasta på detta: ".. Vill gärna ha en lekfull poppig skida som inbjuder till att göra en ollie här och där, skutta på pucklar och hopp på transporten och sen går att plöja med i uppåkta offpisten. "

Kastar in en annan att överväga, har ej provat den själv men hört/läst mycket positivt:

VIzual54

Ny medlem
Antar att det är Armada ARV JJ du syftar på?
Verkar vara en riktigt trevlig skida. Men känns som den passar bäst i Chamonix och inte v8 i Lofsdalen tyvärr. 116mm under foten känns som det blir i bredaste laget.
Men kanske skulle kolla mer på ARV 106 eller till och med 96.

Fast nu hade jag ju bestämt mig för Wreckcreate.....

VIzual54

Ny medlem
Om du någonsin varit i gästrappet i Åre när det är mycket folk så vet du vad jag menar
Men så är jag även den som inte gärna bara kör rätt ner förbi folk hur som helst när det är mycket folk i backarna, utan fegar ut lite och vill gärna ha lite koll på allt...
Ha ha, förstår exakt vad du menar.

...reagerade på att jag blev lite nummer två på skidorna när man kom in bland folk, när man måste mer ha koll på vart alla åker och inte åker runt om sig, så var skidan inte den där lättåkta som man bara svänger runt och hoppar på pucklar hur som helst med.
Exakt det jag är rädd för med att ha för länga skidor. Att man ska som du säger bli lite tvåa. Vill gärna lätt kunna kasta runt skidorna bland fjällbjörkar och stenar.

VIzual54

Ny medlem
Av intresse, Vad fick dig att skippa Ranger 102 ?
Hittar inte årets modell i rätt längd till vettigt pris.
Kanske inte skiljer något mellan årets och förra årets så det kanske bara är dum fåfänga att vilja ha 20/21 skidan.

VIzual54

Ny medlem
Tar fasta på detta: ".. Vill gärna ha en lekfull poppig skida som inbjuder till att göra en ollie här och där, skutta på pucklar och hopp på transporten och sen går att plöja med i uppåkta offpisten. "

Kastar in en annan att överväga, har ej provat den själv men hört/läst mycket positivt:
Tack, ska kollas in.

termons

Aktiv medlem
Hittar inte årets modell i rätt längd till vettigt pris.
Kanske inte skiljer något mellan årets och förra årets så det kanske bara är dum fåfänga att vilja ha 20/21 skidan.
Nej det är ingen skillnad på 19/20 och 20/21

VIzual54

Ny medlem
Någon som vet om det är någon skillnad på Faction Prodigy 2.0 19/20 och 20/21?

VIzual54

Ny medlem
Då var skidor beställda.
Landade till slut på Faction Prodigy 2.0 19/20 i 177cm.
3200:- ink Marker Griffon var lite för billigt + att de är grymt snygga 😀
Tack för all hjälp och alla svar. Ska bli sjukt spännande att testa skidorna.

GoranC

Aktiv medlem
Ingen som ännu nämnt SGN Rakkar. En riktigt rolig skida. Jag har provåkt den ett par gånger och lika nöjd med hur kul den är att åka på varje gång.
Körde den första gången samma år som BC Atris var ny, Rakkar var den bättre enligt mitt yrke, roligare och poppigare med bra bett i pisten.

jaksu

Aktiv medlem
20/21 Faction skidor kommer från Fischer fabriken och enligt Faction killarna har bättre kvalitet.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp