Nya skidor, behöver hjälp med val och längd
Äntligen har barnen börjat bli så pass bra att man inte behöver åka och plocka upp dem hela tiden utan faktiskt kan koncentrera sig lite på sin egen åkning och ta några svängar utanför pisten då och då. Har inte sett mycket behov av att uppgradera skidorna under åren då barnen lärt sig åka men nu är det bank mig hög tid.
Det kommer vara ett par år till innan det kommer bli aktuellt att åka till alperna så skidorna kommer gå i svenska fjällförhållanden.
Om jag ska försöka beskriva min åkstil så är det att jag brukar befinna mig så lite som möjligt i pisten. Finns möjligheten att åka utanför, bredvid eller gena så tar jag det. Uppskattar såklart orörd pudersnö men tycker också att det kan vara fantastiskt roligt att mosa uppkört i stora svängar och puckel. Visst är ett par carvingsvängar i pisten kul men tröttnar ganska snabbt. Hoppar gärna där det finns möjlighet men inga 10 meters klippor eller backflips i parken direkt.
Anser mig själv som en duktig åkare, är 176cm lång väger 80kg i kallingarna. Dock skulle jag nog säga att jag inte är så stark i benen, visst, cyklar mycket MTB under säsong och mest enduro/utför så en del finns det men de riktiga skidåkningsmusklerna saknas tyvärr. Förbannar mig varje gång vi är uppe att jag inte tränat innan.
Skidor jag suttit och hovrat över köpknappen hittills är:
Nordica Enforcer 100
Blizzard Rustler 10
LibTech Wreckcreate 92
Fisher Ranger 102 (verkar vara svåra att få tag på till vettigt pris)
Hade tänkt att kanske lägga en 6000:- så tex
Black Crows Atris
Völkl Mantra 102
Blir lite dyra tyvärr.
Kom gärna med åsikter på de skidor ovan vad ni tycker och ifall ni har andra förslag som ni tror skulle passa.
Vad tror ni om längd på dem?
Lutar mycket åt Enforcern just nu i 186cm
Det kommer vara ett par år till innan det kommer bli aktuellt att åka till alperna så skidorna kommer gå i svenska fjällförhållanden.
Om jag ska försöka beskriva min åkstil så är det att jag brukar befinna mig så lite som möjligt i pisten. Finns möjligheten att åka utanför, bredvid eller gena så tar jag det. Uppskattar såklart orörd pudersnö men tycker också att det kan vara fantastiskt roligt att mosa uppkört i stora svängar och puckel. Visst är ett par carvingsvängar i pisten kul men tröttnar ganska snabbt. Hoppar gärna där det finns möjlighet men inga 10 meters klippor eller backflips i parken direkt.
Anser mig själv som en duktig åkare, är 176cm lång väger 80kg i kallingarna. Dock skulle jag nog säga att jag inte är så stark i benen, visst, cyklar mycket MTB under säsong och mest enduro/utför så en del finns det men de riktiga skidåkningsmusklerna saknas tyvärr. Förbannar mig varje gång vi är uppe att jag inte tränat innan.
Skidor jag suttit och hovrat över köpknappen hittills är:
Nordica Enforcer 100
Blizzard Rustler 10
LibTech Wreckcreate 92
Fisher Ranger 102 (verkar vara svåra att få tag på till vettigt pris)
Hade tänkt att kanske lägga en 6000:- så tex
Black Crows Atris
Völkl Mantra 102
Blir lite dyra tyvärr.
Kom gärna med åsikter på de skidor ovan vad ni tycker och ifall ni har andra förslag som ni tror skulle passa.
Vad tror ni om längd på dem?
Lutar mycket åt Enforcern just nu i 186cm
Senast ändrad: