Nya skidor till första säsongen i Alperna

Wilmer1

Ny medlem
Tjo tjena! Ska göra min första säsong i Österrike nu och behöver därför införskaffa mig ett par skidor. Jag kommer för det mesta hålla mig i pisten men tänker ändå satsa på ett par All-mountain ifall jag skulle vela ta en runda utanför pisten också.

Är 186cm lång och väger 86 pannor.

Har kollat på de understående skidorna men skulle vara kul att höra andra förslag :)

Rossignol Sky 7 HD
Salomon QST 92
Black Crows Camox
LINE Supernatural 92

Har ni även tips på ett par bindningar som duger för en säsong men som inte kostar skjortan så uppskattas de tipsen också :D

Tack på förhand!

elvha

Medlem
Rossignolskidorna har jag glidit runt på tidigare, väldigt bra allt-i-allo-skida enligt mig; stabila i pisten och mer än godkända även utanför. Är man van vid renodlade pistskidor kan de nog upplevas som lite tyngre att svänga i pisten, men något åk på morgonkvisten så har man vant sig!

Senast ändrad:

Pihlgreeen

Ny medlem
Jag köpte QST 99 för att ha som en all-mountainskida min säsong i Schladming, Österrike för något år sedan och var supernöjd. Och inför säsongerna efter så har jag kompletterat med bland annat QST 106 med tur bindning. Så skulle verkligen säga QST den är verkligen prisvärd också. Sport-conrad.com har 92an för 300 euro :)

KarinFu

Ny medlem
Hej! Jag föreslår att köpa skidor när du kommit till alperna istället. Då får du hjälp med allt av experter och du får dessutom prova utrustningen innan du köper samt få hjälp att välja rätt pjäxor. Vissa gör även specialgjorda sulor för just din fot. Ibland kan man också få rabatt på skidor om man är säsongare då man är med och håller turismen igång.

carl_couloir

Aktiv medlem
Wilmer1 sa:
Tjo tjena! Ska göra min första säsong i Österrike nu och behöver därför införskaffa mig ett par skidor. Jag kommer för det mesta hålla mig i pisten men tänker ändå satsa på ett par All-mountain ifall jag skulle vela ta en runda utanför pisten också.

Är 186cm lång och väger 86 pannor.

Har kollat på de understående skidorna men skulle vara kul att höra andra förslag :)

Rossignol Sky 7 HD
Salomon QST 92
Black Crows Camox
LINE Supernatural 92

Har ni även tips på ett par bindningar som duger för en säsong men som inte kostar skjortan så uppskattas de tipsen också :D

Tack på förhand!
Om det är pisten som blir prio skulle jag inte gå över 90mm i midjan och välja en skida som är mer av upp-breddad pistskida snarare än en ner-smalad offpistskida.... Vet att Blizzard Brahma är en killer inom detta segment, alternativt Völkl RTM 86. Själv så tycker jag att det är bra mycket bättre men en "pistskida" i offpisten än en "offpistskida" i pisten....

Om du inte ska köpa fjolårets prylar på ngn webshop så rekommenderar jag att köpa på plats, går alltid att pruta lite och sedan kan man få testa lite olika lagg utan kostnad (förutsatt att man handlar sedan) innan man väl bestämmer sig. Vissa lagg exempelvis Völkl RTM kommer med bindning så där löser det sig av sig självt och i andra fall så brukar det vara paket deals med en viss bindning

/C

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp