Nya telemarksvågen

TellyHelly

Medlem
Nya telemarksvågen
Jag behöver information och åsikter om dagens och framtidens telemarksåkning och telemarkare. Det ska vara till ett tal i skolan. Jag hade tänkt prata om telemark och begränsa det till dagens och framtidens åkare.

Vad tycker ni om dagens telemarkare? Det är ju inte riktigt lussekoftor och sånt, utan de (vi) är ju minst lika balla och har de senaste prylarna som andra åkare i backen.

Vad känner ni till om telemarksjibbing? Det är ju inte så stort i Sverige, men det verkar finnas en rörelse i USA.

Hur gör man för att bli sponsrad inom telemark? Hur ser median ut kring telemark? Det är ju inte direkt så att telemarksåkare får lika mkt publicitet som andra skidåkare. Är det rättvist?

Jag skulle bli tacksam om någon ville fundera lite kring detta, och lägga till den information ni har.

Telis99

Ny medlem
Nya telemarksvågen
Hej. kul att du också är intresserad av den optimala skidåkningen. Om du vill se framtidens åkare samt de duktigaste så besök Stryn runt midsommar. Då brukar norska telemarkslandslaget vara där. Maken till åkare får man leta efter och där brukar man också se de nya materialen m.m.
Sist jag var där såg jag en kille köra övre backens slasksnö baklänges med perfekta telissvängar!!

Åre, Hemsedal och andra norska orter ligger också långt framme. Ibland i Hemsedal så är det mer än hälften med telisåkare.

Det verkar som pjäxorna inte utvecklas lika mycket nu utan är ganska lika år från år. Vad som däremot utvecklas är bindningarna och det finns numera step in bindningar för telemark. Om jag inte har fel så är de norska? Det kommer även styvare bindningar utan vajrar. Skidorna blir bara bredare (i slask och off pist) och norrmännen kör med vanliga utförsskidor (inga speciella telemarksskidor). Många åker numera också med hjälm.

Ja det var väl vad jag observerat. Lycka till med föredraget.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp