Nya telisskidor all mountain - förslag

Telisten

Ny medlem
Har åkt telemark i trettio år typ. Har gamla storslalomlagg men nu vill jag byta efter att ha provat nya tiders skidor - Dynastar 84 power track.
Men de tillverkas inte längre - är efterföljaren lämplig för telisar?

*** Vad åker ni för moderna skidor av all mountain-karaktär.

Kommer nog att köra mest i pist och vill ha ett gott grepp då det är hårt.
Gillar storslalom.

Tack på förhand!

Senast ändrad:

Telisten

Ny medlem
Till den det kan intressera så har jag nu shoppat mig lycklig...

Jag är 176 cm lång och väger +90 kg - inte bara muskler är jag rädd...

Skida 186 cm lång. midja 90.
FISCHER Ranger 90 Ti 18/19

Bindning
Rottefella Freeride NTN

Pjäxa
CRISPI EVO NTN

Handlade på en utländsk site som för tillfället hade bäst urval av telispjäxor.

Har provat utrustningen nu i lördags i Rommes backar.

Tycker att utrustningen verkar bra.
NTN är lite "segare" - känns svårare att få till en riktigt upplyft häl.

Det är säkert en teknikfråga. Man kanske behöver gå djupare ner än vad jag gör.

Senast ändrad:

Droonten83

Medlem
Åker på Icelantic Nomad 105/191cm har 22 designs outlaw NTN bindning

Helt grym skida, åker mestadels i kittelfjäll vilket betyder offpist med raviner och björkskog men även endel pist.

Skidorna är helt magiska, enda nackdel är att de är twintip vilket gör att de vill "haka" ihop sig ibland.

Bindningen är den bästa jag testat. Rottefellas NTN är bara skit i jämförelse. Både åkmässigt och att jag åkt sönder två freedom bindningar, Freeride håller bättre men har inte samma tryck som 22 Designs Outlaw.

Jag är 194cm å väger 100kg

Senast ändrad:

engqvist

Ny medlem
Ja kör på Crispi evo å är supernöjd. Har freeride bindningen som ja åxå är nöjd med. Har inte haft några problem.( ja ja går inte ner så djupt i svängarna längre men det gör mig inget. Ja tyckte ntn bindningarna tog det till en helt ny nivå. Men det krävdes endel omtänk Vilket va kul) har kört på stökli stormrider skidor som ja tyckt vart kanon. Kör mest pist. men har nu beställt ett par Hendryx 917 med dämpplattor.

Realmode

Medlem
Spontan fråga till er som kör mycket outlaw och i djupsnö.
Packas inte fjädern full av snö?

Hej,
Jag tycker inte att det är problem att fjädern samlar snö med outlaw X men giller dem inte.

Har kört uteslutande telisar sedan 92, sedan 2002, merparten offpist på hyffsat breda skidor i alperna.
Bytte i år från Cobrabindning och Scarpa T1 till NTN Outlaw X samt Scarpa TX Comp.

Tycker att känslan är annorlunda med det nya systemet. Kör nu på en Atomic Backland 102 som jag tidigare körde med det gamla systemet.

Tycker att det är så annorlunda och negativt och har tappat helt känslan och självförtroendet helt, ff i skogen där man behöver vara lite kvickare.

Bakre skidan hugger och det går inte att separera för mycket mellan fram och bakben. Blir något bättre med ökat plöstryck bak men inte bra.
Tycker att det gamla systemet är mycket bättre i lössnö än NTN. Funderar på att byta tillbaka men lite orolig för säkerheten för knän och fotleder samt inte komma loss i laviner. Kanske går över till alpint men är inte så sugen på det..

Har någon samma erfarenhet? Lösning?

mgbgt66

Medlem
Hej,
Jag tycker inte att det är problem att fjädern samlar snö med outlaw X men giller dem inte.

Har kört uteslutande telisar sedan 92, sedan 2002, merparten offpist på hyffsat breda skidor i alperna.
Bytte i år från Cobrabindning och Scarpa T1 till NTN Outlaw X samt Scarpa TX Comp.

Tycker att känslan är annorlunda med det nya systemet. Kör nu på en Atomic Backland 102 som jag tidigare körde med det gamla systemet.

Tycker att det är så annorlunda och negativt och har tappat helt känslan och självförtroendet helt, ff i skogen där man behöver vara lite kvickare.

Bakre skidan hugger och det går inte att separera för mycket mellan fram och bakben. Blir något bättre med ökat plöstryck bak men inte bra.
Tycker att det gamla systemet är mycket bättre i lössnö än NTN. Funderar på att byta tillbaka men lite orolig för säkerheten för knän och fotleder samt inte komma loss i laviner. Kanske går över till alpint men är inte så sugen på det..

Har någon samma erfarenhet? Lösning?
Jag känner igen mig i din beskrivning. När jag gick över till NTN för snart 10 år sedan körde jag Rottefella Freeride och Crispi. Stenhårt, långsamt, ingen känsla. Bytte till Rottefella Freedom och TX Pro. Så mycket bättre!! Old skool telemarkskänsla men med modern komfort. Kan rekommenderas. Jag har inte provat Outlaw så jag kan inte jämföra.

Lenz

Aktiv medlem
Montera på 22 designs 75 mm bindning! Den är bäst på marknaden. Har kört på NTN men bytte tillbaka. Rottafellas NTN bindningar är skräp. Har inte provar outlaw ännu men har testat Medjo och jag tycker att den är ganska lik 75 mm känslan om du sänker spänningen på fjädern. Jag kommer gå för Medjo när jag köper nya skidor.

mgbgt66

Medlem
Montera på 22 designs 75 mm bindning! Den är bäst på marknaden. Har kört på NTN men bytte tillbaka. Rottafellas NTN bindningar är skräp. Har inte provar outlaw ännu men har testat Medjo och jag tycker att den är ganska lik 75 mm känslan om du sänker spänningen på fjädern. Jag kommer gå för Medjo när jag köper nya skidor.
Skräp var väl att ta i...Personligen tycker jag att Axl är dynga och att G3 Targa är en fantastisk bindning.

lmk30

Aktiv medlem
Svårt att säga exakt vari problemet består Magnus utan att se dig åka. Den annorlunda och sämre känslan med din nya setup är troligtvis multifaktoriell.
Har du provat att ändra förspänningen på fjädern på bindningen (skruva bakom duckbutt-delen, är märkt med plus och minus)? Kan vara så att ett mjukare framåtflex skulle hjälpa. Sitter pjäxan som den ska? Du har ju valt comp och jag kan tänka mig att en kombo av Outlaw (kanske med lite väl hård fjäderspänning) och pjäxan blir ett stort hopp från gamla T1or och Cobra.
Om du har möjlighet kanske du skulle försöka testa typ Freedom och kanske också TX Pro och se om det blir någon förbättring.

Lenz

Aktiv medlem
Skräp var väl att ta i...Personligen tycker jag att Axl är dynga och att G3 Targa är en fantastisk bindning.
Jag tror inte det är många som ägt eller äger en rottefella NTN bindning som inte gått sönder! Då är det väl ändå skräp? Hållbarheten på 22 designs bindningar är överlägsen. G3 Targa? Den bindningen tillverkas inte längre vad jag vet.

Senast ändrad:

Realmode

Medlem
Hej,

H
comp-skon är troligtvis den enskilda del som påverkar mest i ditt fall.
tror de flesta som åkt mycke upplever det du beskriver vid övergång till ntn, du gick ju till en ganska stum rigg också .-)

inte för att svära i kyrkan men 22-grejorna går också sönder :)
vill däremot vara noga med att påpeka att detta inte är något hejja rottefella inlägg. jag vidhåller att det är en nackdel med telemarkprylarna. nåja 22-prylarna har i vart fall gjort det förut. deras ntn har jag inte åkt nog mycke på för att kunna avgöra dess hållfasthet över tid.

men man får se de possitiva också :) när du går från cobran slipper du ju ha fickan full av extra "antiiceplattor" spruckna sådana är väl det jag ser framför mig när jag funderar tillbaka på dem och g3-targan. :) och vad det gäller cobran, brutna stag till häldel :)

LundgrenP

Ny medlem
Hej Magnus!
Jag får lite samma känsla som dig på ntn!
Kör på 22 designs outlaw. Funderar på att skruva ut fjädern lite och se om det hjälper.
Hur lågt vågar man ha den utan att vara orolig för att tappa skidan?
Med vänlig hälsning, Patrik

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp