Nya Zeeland sommaren 13, reskamrat/er söks.

ErikHolmgren

Ny medlem
Hej!
Mitt under den svenska sommaren, regn, regn och mera regn, kan inte skidsuget vara större. Planeringen för den kommande säsongen är i full gång och det slår mig "Det måste finnas ett bättre sätt att spendera sommaren på?" Och självklart gör det de. Svaret finns på, eller är, Nya Zeeland. Finns det något bättre sätt att spendera den blöta, svenska, sommaren och den ännu blötare hösten än med att åka skidor, eller snowboard så klart, och klättra på Nya Zeeland? Förutom tillgången till snö så verkar naturen helt fantastisk.

Är det någon som tänker i samma banor som jag? Hör i så fall av dig/er!

JohannesJJ

Ny medlem
Tjeena Erik!

Det har börjat smidas lite goa planer i mitt huvud att köra en säsong nu i sommar,

Har du fortfarande tankar på att åka ner?

jorud

Ny medlem
Tjenare, jag har också planer på att åka ner till sommaren, när och vart hade ni tänkte att åka?

JohannesJJ

Ny medlem
Högst oklart än, men just nu är det väl juni-sept (rätt flexibel) och nånstans runt queestown med bra åkning runt omkring och mycket annat sköj och hitta på också.

Hur har du tänkt?

jorud

Ny medlem
Skönt att det inte bara är jag som velar hur man ska göra, men Queenstown är väl lite siktet för mig med. och sen när man ska åka har jag inte heller kommit fram till, Men det är väl runt då jag med siktar på.
Jag kollar ju också på lite jobb och så och ska försöka söka en del säsong jobb och så, då jag vill vara kvar och se våren och kanske sommaren på ön. Men det kluriga är väl att få något då det inte bara är jag som söker tyvärr. Så man får se hur det blir på den fronten.

Men är det park åkning eller mer offpist du är ute efter? :)

JohannesJJ

Ny medlem
Hehe ah det finns ju endel smått o gott och välja bland. Jag har tänkt att söka lite jobb med faktiskt, är väl inte jätte kräsen på vad det blir för nått men tänkte skicka ut nått massmejl snart till egentligen till allting jag får tag i, fik och barer och hela kittet så får man se om man får nått napp :)

Jag är en liten allätare faktiskt, tänkte ta tag i lite mer i parkåkningen men sen finns det ju inte mycket som slår en go puder åkning =) själv då?

ErikHolmgren

Ny medlem
Tjena!
Kul med lite aktivitet i tråden, det kändes mörkt ett tag. Jag ska fortfarande åka ner. Jag kommer flyga ner 10e, alternativt 13 Juni för att stanna till Oktober någon gång kanske, man vet aldrig vad som händer. Jag har tänkt att resa runt en hel del på sydön och göra det som faller mig in, men vikten kommer ligga vid att åka skidor och klättra. Köpa en billig bil vore ultimat. Jag åker inte särskilt mycket park och har därför tänkt att hålla mig till de mindre "club-fileds" som finns runt om på ön. Väldigt enkla skidområden med simpla liftar, men skidåkning ska vara väldigt bra.

Jag har också tänkt att jobba lite. Jag har kollat runt lite och det verkar vara ganska vanligt att du kan jobba några timmar, typ fyra, under dag för att sedan få gratis mat och sovplats som kompensation. Rätt schyst deal för att spara lite på reskassan tycker jag. Det verkar också vara rätt mycket vanligare med ströjobb där nere än vad det är här.

jorud

Ny medlem
Jag som då är helt värdelös i parken kommer det nog inte landa på det, utan mer lära mig om turande och liknande. och club-feildsen som man har sätt på bild ska ju som sagt vara sjukt fina, så det är ju också ett måste att besöka.
Ja det kan ju vara väldigt kul med en bil, öppnar väldigt mycket möjligheter, men om man köper en så får man absolut inte glömma fyrhjulsdriften och ett par snökedjor, annars kommer man inte långt :)

Erik vad hade du kollat på klättring då det ligger även det i mitt intresse?

ErikHolmgren

Ny medlem
Finns ett område på sydön som heter Castle Hill. Sjukt häftig sandstensbouldring, ligger tre club-fields i närheten av det klätterområdet också. Jag har också tänkt att försöka tura en del. Man kan köpa ett säsongskort för alla club fields på sydön, 12 stycken, för runt 5000:- SEK. Ja en fyrhjulsdriven van med snökedjor vore grymt!

Finns flera andra platser på sydön som både erbjuder bra klättring och skidåkning men det är områdena runt Arthurs Pass som jag kollat in. Sedan finns mycket annat häftigt att göra.

JohannesJJ

Ny medlem
Låter riktigt gött att åka runt lite, men kommer nog försöka göra mig lite "hemmastad" i Queenstown, många polare som sagt att det är sjukt rolig stad och mycket att göra runt omkring, plus att det finns riktigt bra åkning runt omkring, både pist och offpist och park. Försöka fixa nått jobb där och sen köra småutflykter några dar utåt när man är ledig =) Tror det bara är en timmes åkning till t.ex. Mt. hall m.m. Har ni tänkt att åka runt hela tiden eller nått liknande som det?

ErikHolmgren

Ny medlem
Jag har inte bestämt mig helt än hur mycket jag ska resa runt, men lär bli en hel del. Det ända jag vet är att jag verkligen vill ta god tid på mig för att undersöka ön, inte känna någon stress. Men ett besök i Queenstown är ju en självklarhet!

RrrR

Ny medlem
Hej, jag har varit i NZ i lite över ett halvår (dock på deras sommar) så jag har kanske en del tips. Missa inte Wanaka och Arrowtown om ni ska bo i Queenstown området. Ni kan skicka ett pm så kan jag kanske hjälpa lite.

JohannesJJ

Ny medlem
Ah ne men det är klart man ska åka runt endel när man är där, Har du kikat nått på kostnader för bil och hur det funkar med försäkring och allt sånt för utländska =) ?

Underbart! Jag slänger ihop lite jag funderat på och skickar över

ErikHolmgren

Ny medlem
Skaffa en bil verkar inte vara något större problem. Rätt stor rotation på bilarna mellan backpackers, finns en egen marknad för det typ. Det enda är väl att det är vänstertrafik...

JohannesJJ

Ny medlem
Ah men det är ju gött! Hehe kan bli spännande, tror att blir rätt så mycket mer sweet för dom som har en bil

ErikHolmgren

Ny medlem
Mina planer har nu gått i lås och jag flyger ner till Christchurch den 13e Juni. Har en öppen hemresa men har tänkt att stanna till mitten av Oktober någon gång, vi får se!

Magsam

Ny medlem
Om ni skall köpa/hyra bil så tänk på en riktigt bra bil försäkring, var nere för ett par år sen och bilade igenom syd och nord ön. Kommer inte ihåg exakt hur det var men det var väldigt konstiga regler kring en bil olycka! (Betalningsskyldig direkt vid olycka oavsätt om det är ditt fel eller inte, sedan återbetalas du om du är oskyldig, eller nåt sånt)

Också, avstånd mäts inte i km utan i tid från a till b! :p

Ha det så gött...

MS

Ny medlem
Tjabba,

Ser att många verkar fundera på hur det funkar med bilar och försäkringar, boende osv. Tänkte att jag kanske kan hjälpa lite då jag för tillfället bor här.

Det är två saker er bil måste ha för att vara godkänd. Bilen måste ha en "regestration" vilket är lätt att skaffa. Allt du behöver göra är att gå till ett postkontor och betala en slant (typ 200 dollar för ett halvår om jag minns rätt) så får du din bil registrerad på plats.
Du måste även ha en WoF (warrant of fitness), vilket motsvarar vår svenska besiktning. Priset varierar beroende på vart du får den kontrollerad, men du kan få en WoF hos nästan vilket bil-meck som helst. Ofta har de stora skyltar där det står "WOF only 15$" eller något i den stilen. Att få en WoF tar oftast lite längre tid än att få den registrerad (ca 1-2 veckor) då stället du får den kontrollerad på måste skicka in papper till bilverket.

Jag kan rekommendera att du skaffa en "3rd person insurance" som kommer täcka kostnaderna på DEN ANDRES bil om du krockar.
Allt du behöver veta om WoF och regestration finns på: www.nzta.govt.nz/index.html

Hitta boende är enkelt om du bor i någon av de större orterna. Är övertygad om att du kan hitta en nice bummar-flat i queenstown för 100-250 dollar i veckan. Tänkt dock på det knappt finns någon lokaltrafik, så bor du en bit från jobbet, skidbacken eller byn så måste du ta bilen varje dag (och taxi hem från krogen). De har problem med många som kör fulla i landet, så bli inte förvånad om du blir stoppad på vägen hem. Det jag egentligen vill säga är, KÖR INTE FULL, även om det lätt blir så :)!!

Bästa stället för att hitta Bil, boende eller något annat är på www.trademe.co.nz . Nya Zeelands ebay eller blocket! Kommer du ner i slutet av april kan du köpa min bil :cool:
Bara dra iväg ett pm / skriva i tråden om du har några andra frågor!

JohannesJJ

Ny medlem
Jag och en polare har tänkt att jobba där nere nu i sommar och vi ska söka i Cardrona för han hade en polare som lagt snö innan men jag kan tänka mig att det är rätt svårt att få där även om man känner nån, så hur ser det ut med andra jobb där nere? Och vart skulle du rekommendera att man bor?

As gött att du ställer upp på en liten frågestund :)

keith

Ny medlem
Tjenare! Jag befinner mig nu i NZ och ska glida hem till Sverige igen i juni. Jag har en bil här som jag då ska sälja. De är en superfin Nissan Avenir 1990. Tänkte sälja den för 1500 NZD eller 8500 SEK. Den är besiktigad (WOF) till september 2013. Kommer befinna mig på sydön så om någon är intresserad så kan ni höra av er. Bilen funkar kanon och säljs till ett kanonpris.
Bilder på bilen kan ses nere i detta inlägg! http://viddekeith.wordpress.com/2013/02/25/surf-och-bil/

Ha de gött/ Keith

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp