Nybörjare i jakt efter inspiration (och tips/råd)

Valmgren

Aktiv medlem
hejhej!
Har enbart kört alpint sedan jag kunde stå på egna ben och har alltid utvecklats och blivit bättre. Kan behärska mycket i åk-väg och är ståsäker med god teknik. Efter två dagar med skitsnö/väder i åre (tidigare under säsongen) så bestämde jag mig för att hyra telemark en dag för att känna på. Fick inspiration från farsans ungdomsår då han själv körde telis, nu var detta 20 år sedan sist, men han kom ihåg en del. Fick lite tips och råd och fann direkt en ny kärlek i skidbacken. Har tänk mycket på just detta under hela säsongen och efter mycket abstinens så var jag tvungen att testa en dag i alperna.
Efter att ha insett att telemarken var det jag mindes det som så insåg jag att det var något för mig.
Men självklart innebär denna nyfunna hobby även en prylfråga, och det är där jag behöver tips och råd.
Vill köpa mig en komplett telemarksutrustning för att i lugn och ro kunna utvecklas inom sporten utan att behöva känna kravet att hyra utrustning som inte passar.

Har ett par K2 Sidestash som jag tänkt använda mig av, läst på lite att det ska vara en hyfsat populär skida inom telemarken. Vill fokusera mitt telemarksåkande på tur och offpist, men inte innan jag lärt mig rätt teknik.

Kontentan av det hela lyder; är skidan ett bra val som första, teliskida? vilken binding + pjäxkombo ska man köra på? är freedom och TX pro ett bra val för en nybörjare med målet bortom pisterna, med turande i åtanke? Vill även att detta ska fungera som min enda telemarkskombo då jag fortfarande ser Alpin skidåkning som in "huvudsyssla" (men detta hoppas jag ändr apå ;))

Tacksam för svar, lite flummig text men det blir ofta så när inspirationen flödar. Drar mig inte för att förtydliga något.

Kan tilläga att jag gillar fart, men har en förkärlek när det gäller rytm och god kontroll på skidåkningen. hellre snygga och stabila svängar i pudret än "rakt ned, fullt ös medvetslös"

//

AndyMacTwain

Ny medlem
Hej

Själv så kör jag på ett par Völkl Kendo lagg, tillsammans med ett par Black Diamond bindningar och ett par Black Diamond Push pjäxor. När det kommer till pjäxorna och bindningarna så är bindningarna väldigt stabila och självklart väldigt lätt att ställa styvheten på fjädrarna. Det går även att byta ut dom beronde på vilken styvhet man vill ha. Och sen när det kommer till pjäxorna så finns det inget bättre, det är helt enkelt top of the line och de är väldigt bekväma och även om det är -15 så håller man värmen bra med bara en enkel strumpa, att tillägga så fryser jag ganska lätt om fötter. Skidorna i sig är en all mountain skida men jag har mestadels kört i pisten med dom och dom biter bra på även isiga underlag.

johanb

Medlem
Sidestash, Freeride och TX Pro fungerar alldeles utmärkt om du är nybörjare på telis men med god vana på alpint. Jag har samma uppsättning men med NTN Freeride.
Min syn på telis är att det är bäst för offpisten med den fria känslan med stora surfiga svängar lössnö och uppkörd lössnö och mindre roligt i pist eftersom det där blir tydligt att alpint är ett effektivare sätt att få ned kraft i backen. Så jag tycker du gör rätt i att skaffa en uppsättning för offpist och turande.

Pjäxor är ju individuellt efter passform. Själv tycker jag TX Pro är riktigt bra: tillräckligt styv, lätt, superskön och har mina på mig hela dagarna utan att behöva spänna upp mer än i skaftet för gåläget. Enda nackdelen jag hittat hittils är att jag tycker att innerskorna töjt ut sig en mer än jag förväntat mig efter typ 40 dagars användade men jag ska prova att värma om dem.
TX Pro är ju också bra eftersom den fungerar riktigt OK som pjäxa för Dynafitsetup framförallt på tur och offpist men även hyfsad i pist.

Kagstrom

Medlem
Jag är i precis samma situation, stått på alpinskidor sen liten, varit tävlingsåkare upp till vuxen ålder och har den här vintern ca 40 dagar på skidor. Känner att jag vill prova något nytta för att fortsätta utvecklas (och inte behöva vänta så länge på alla jag åker med ;) )

Tittade runt bland begagnat och har hittat bra grejjer, men inte köpt än. Sen började jag läsa mer på olika forum och insåg att NTN är det som gäller nu. Men är det så eller är det bara "det nyaste"? Det blir ju ett helt annat prisläge om jag ska skaffa en utrustning med NTN än en gammal hederlig med kabel..

Sen undrar jag kring skidlängd, bör man tänka annorlunda med telemark jfrt alpint? Det kommer bli något åt allmountain-/puder-hållet med förmodligen tip rocker och ca 100-110mm midja.
/Micke

MrEriksson

Ny medlem
Jag kör på ett par Salomon Rocker2 108, mycket nöjd med dessa skidor. Har även ett par R8or monterade på dessa. Jag är själv ca 160cm lång och mina skidor är 166cm.

Om du tänker hålla dig mera åt puder hållet så skulle jag tänka samma längd som om du skulle köpa en skida för alpint bruk.

Dock har jag tyvärr inte haft möjligheten att testa NTN. Men folk säger att det är mera stabilt och kraftöverföringen är mera direkt.

Senast ändrad:

johanb

Medlem

@Kagstrom, om du vill prova på så funkar det att börja med klassisk telemarksbinding om du får bra pris. Klassisk eller NTN är mer smaksak, NTN har vissa fördelar men många föredrar klassisk bindning.

Längd på skidor samma som på alpint, jag är 176 och har breda skidor mellan 180-184.

Kagstrom

Medlem
Kanon tack för svaren.

Det lutar mer och mer åt att köpa begagnad klassisk pjäxa och bindning, för att komma i gång och känna om det är telemark eller alpint som gäller framöver.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp