Nybörjare på topptur

PatrikG

Ny medlem
Hej!
I boken Svenska Toppturer läste jag att det finns möjligheter till toppturer runt Idre. Kolla där.
/Patrik

Skantz

Aktiv medlem
Mina tips är förstås jämtland och härjedalen.
Men det borde finnas seriösa alternativ i Dalarna och då tänker jag förstås på idre, kan även finnas fler.
Jag ska ge några tips här och ta med de toppar som ligger närbeläget, ni skrev att ni kom från STHM. Även alla mina förslag här är mer eller mindra utan anmarsch, dock bör ni kolla ut dessa åk på respektive karta. Fallhöjden varierar från 400-800m.

Sonfjället i Härjedalen inte långt från Vemdalen.

Ovikfjällen som ligger i princip i inlandet i södra jämtland, Där finns de bästa alternativen med starter i Arådalen (om ni kommer från sthm sväng av i Svenstavik och sen skytat Glen och Arådalen.
Grätfåvallen med mål på Östfjällets topp. Avfart Svenstavik sedan Myrviken.
Starta i Bydalen med Västfjället som mål eller det mycket mer dramatiska Drommen (där finns rännor upp till 47greders lutning).
Även start i Mårdsundsbodarna med mål i svackan mellan Västfjället och Sällsjöfjället och åk ner i den markanta ravinen där. Kan även gå upp till Västfjällets topp och åka där det ligger bäst med snö och sedan ner i ravinen. Avfart på dessa åk är Svenstavik och sedan Hallen.

Glöm inte bort att anförskaffa kartor över dessa områden och titta ut ordentligt. Dessa tips är okej som nybörjarturer som inte är allt för långt bort. Fördel på alla dessa turer är att det inte är nån folkmängd att tala om så jag hoppas ni blir ensamma därute och får en naturupplevelse utöver det vanliga. Storulvån är ett jätte bra nybörjarområde att tura i men som ligger 20mil till från Oviksfjällen och det kryllar normalt med turister.

• Gilla
Reactions: Ivo

Skantz

Aktiv medlem
Det är 56mil till östersund och oviksfjällen är ca. 10mil närmare.
När ungefär tänkte ni åka??

muggen

Ny medlem
I början på Mars. Det borde passa oss bra vid den tidpunkten, då är det ljust och förhoppningsvis fint på dagarna.

Helst skulle jag vilja åka så snart som möjligt :)

Skantz

Aktiv medlem
Jag har kollat upp idre med en kompis här är hans beskrivning.
Nipfjället i Idre.
Det är lätt o hitta. Ta bilen och följskyltningen ca 1 mil mot nipfjället. Parkera där vägen tar slutar och följ kryssleden. Snart kommer du upp ur skogen och går på en platå upp mot toppen som heter Molnet 1191m öh. Från toppen får du 6km skidåkning och fallhöjden är 450m i hyfad lutning. Molnet är relativ snösäker topp, erbjuder åkning av alla svårigheter. Bratast mot ost. Den bästa åkningen hittar du i en ravin som går i sydväst tillbaka mot bilen.Hela turen tar runt fem timmar.

kolla kartan innan förstås.

crilleus

Ny medlem
Grövlelsjön är mycket bra med sikte på toppen storväteshogna! Har vart där i 2år nu men nu iår fick jag avbryta efter halva skidturen pga magsjuk.. Toppen ligger på 1240möh om jag inte minns fel.

Sonite

Medlem
Hej. Gräver upp den här uråldriga tråden.
Det jag är är intresserad och inte riktigt vet hur jag ska ta reda på är ang Arådalen. Vet någon om det är plogat och går att komma dit med normal personbil så här års?

Tipset i denna tråd lyder:

”Ovikfjällen som ligger i princip i inlandet i södra jämtland, Där finns de bästa alternativen med starter i Arådalen (om ni kommer från sthm sväng av i Svenstavik och sen skytat Glen och Arådalen.

• Gilla
Reactions: Ivo
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp