Nybörjare skimo/topptur

Tomas Albinsson

Ny medlem
Nybörjare skimo/topptur
Säkert har ni rett ut detta i tidigare trådar :)

Men jag är en ny inom sporten och tänkte köpa utrustning tänkte jag. Har provat några gånger men då hyrt utrustning.
Till saken. Är man i medelåldern, vältränad och i fysiskt bra form då jag tävlar på cykel och orientering.

Längd: 183cm
Vikt 78kg

Vill inte ha det lättaste och dyraste inom sporten, men söker tips på bra skidor med bindning och lämpliga pjäxor (får prova så de sitter bra också).
Vill ha utrustning som håller och inte kostar skjortan, föredrar att skidorna funkar bra utför så den åkningen blir rolig, upp kan jag alltid slita och kämpa :)

Tack på förhand.

TailGunnar

Aktiv medlem
Nybörjare skimo/topptur
Du måste speca lite mera om du är efter skimo/skidalpinism utrustning eller "vanligt" toppturande :)

1670429486147.png

Senast ändrad:

packåsna

Medlem
Nybörjare skimo/topptur
Vilken typ av åkning utför vill du kunna göra med skidorna? Stor skillnad om du bara tänkt slöåka puder, hoppa klippor, carva i pist eller ta dig ned för 50-gradiga rännor.

Hur ser din åkning ut med avseende på teknik och aggressivitet?

Tomas Albinsson

Ny medlem
Nybörjare skimo/topptur
Oj, vad svarar jag här.
Tänker mig att prova på att köra dessa tävlingar (skimo/skidalpinism) som kommer framöver, fast då i motionsklassen. Mest för att testa på.

Sen ska väl utrustningen passa att även göra toppturer. Inget extremt för mig, mer puder och skön åkning nedför.

Är van slalomåkare och då valt avancerade skidor för roligare piståkning. Men det är nog inte att jämföra med denna sport/aktivitet.

Kanske måste man välja det ena eller andra och då måste det nog bli skimo/skidalpinism tänker jag. Hade hoppats på en kombination :)

packåsna

Medlem
Nybörjare skimo/topptur
Bra att du förtydligade!

När det gäller pjäxor skulle jag säga att utifrån din beskrivning kan du klara dig med en pjäxa i eller strax över 1-kilosklassen, typ Dynafits TLT-serie. Dessa är inte rena racepjäxor, men går absolut att pröva på nån tävling med. Samtidigt är de varmare än en racepjäxa och kan även driva en bredare skida så länge underlaget är mjukt. Är det hårt vill du ändå ha en smalare skida, särskilt i Skandinaviska förhållanden, och då funkar dessa pjäxor ok så länge du inte vill köra i hundra knyck och stompa stora klippor.

Du vill absolut ha en techbindning, och gärna av den lite lättare sorten, typ 2-300 gram per bindning. Det finns riktigt kompetenta bindningar i denna viktklass som också låter dig njuta på väg ned. ATK gör riktigt bra och lätta bindningar, men de är också bland de dyrare tyvärr. Mest prisvärt kan nog vara en typ Dynafit Speed Turn, beprövad design som går att få rätt billigt.

Om du åker främst i Sverige eller Skandinavien skulle jag först och främst rekommendera en skida med ungefär 85 mm under foten, typ Blizzard Zero G 85 som också är riktigt lätt och kompetent. Med den mängd puder vi brukar få i Sverige är det sällan det blir så djupt och fluffigt att det blir oåkbart med en sån skida. Samtidigt är den lätt och smidig på varierande underlag. Funkar absolut att tävla i motionklass med. Har du lite marginal i budgeten skulle jag säga att det blir mycket roligare om du också skaffar en lite bredare skida för fluffdagarna, t ex en Blizzard Zero G 105. Om du skaffar inserts (t ex Quiver Killer) behöver du inte skaffa en extra bindning heller.

För stighudar är det bara 100% mohair som gäller om du är intresserad av att eventuellt ställa upp i tävling. Det har länge pågått en diskussion om skistoppers vs leashes på lätta bindningar, och den tänker jag inte ge mig in på, men jag tror det har varit prat om att införa krav på skistoppers på officiella tävlingar. Något som kan vara värt att hålla i bakhuvudet.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Nybörjare skimo/topptur
Vill du plocka placeringar i motionsklassen på tävlingar, eller handlar det mer om att komma runt banan, ha det trevlig och få testa på sig själv lite?

Om du vill plocka placeringar är det lika bra att bara köra full skimo på en gång. Är det nummer två går det utmärkt att få utrustning med gott om åkglädje i fortfarande, även om den kommer vara ganska oförlåtande och kinkig med HUR den måste åkas.
Skidor: 75-80 mm midja, runt 1 kg med "slot" upptill för stighudar (dvs undvik 0g 85, det är otroligt klantigt av blizzard att inte ha en slot i tip:en på den skidan)
Pjäxor: ~1-kg-klassen av lite styvare modell. Passform det viktigaste. Undvik Dynafits "speed nose" om du tror du kommer använda stegjärn ofta, de är skitstöriga till det (och otroligt klantigt av dynafit att envisas med den).
Bindningar: Racebindning om du är bekväm med ~8-9 utlösningsvärde, annars det lättaste du kan få tag på med lagom utlösning. Du kommer inte behöva mer än 10 på en sån setup, du kan ändå inte åka med press och g-krafter. Skit i skistoppers, använd rem (eller ingenting).
Stighudar: Mohair med gummistropp fram och inget bakfäste. Se till att träna mycket på hemmaplan för att bli van med "klisterhygien" så att du inte står ute på fjället med stighudar som inte fastnar på skidorna.
Åkstil: Du kommer nog få vänja dig av med alpin-åkstilen, lätta randskidor åks på ett annorlunda (mer avslappnat) sätt.

Tomas Albinsson

Ny medlem
Nybörjare skimo/topptur
1000 tack för riktigt bra tips och vägledning.

På tävling blir det inledningsvis bara att ta sig runt, men vem vet. Hornen växer väl till när starten går :)

Får se till att åka och prova pjäxor som ni beskriver, viktigt att de sitter bra.
Skidor, bindning och stighudar blir som ni beskriver.

Ska leta runt lite nu, återkommer med frågor om det blir fler :)

Topp